جعفر قیصری روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: حدود ۲۰ شرکت دانش‌بنیان از میان واحدهای فناور مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان دارای توانایی تولید و توزیع کالاهای مختلف مقابله با کرونا و تجهیزات پزشکی مرتبط با آن هستند اما حدود ۱۰ شرکت از میان آنها نیاز به دریافت مجوزهای لازم برای این کار دارند.

وی با تاکید بر ضرورت تسریع و تسهیل اعطای مجوز به این شرکت‌ها برای تولید کالاهای مقابله با کرونا، اظهار داشت: لازم است مسوولان دستگاه‌های اجرایی مختلف همکاری کرده و با اعطای مجوز در چنین شرایطی، امکان استفاده هرچه بیشتر از تولیدات داخلی و بومی را فراهم کنند.

به گفته وی در حالیکه عده‌ای سودجو در این شرایط اقدام به تولید کالاهایی مانند مواد ضد عفونی کننده به صورت غیر مجاز، غیر قانونی و غیر استاندارد در کارگاه های زیرزمینی و توزیع آنها در سطح بازار کرده اند، نباید شرکت های دانش بنیان پشت صف اخذ مجوز معطل بمانند بلکه باید با اعطای به موقع مجوز به شرکت های معتبر، جلوی چنین سوء استفاده هایی را گرفت.

قیصری تاکید کرد که اگر مجوزهای لازم برای شرکت های دانش بنیان صادر شود، آنها علاوه بر رفع نیاز داخل، ظرفیت بالایی برای صادرات اقلام مقابله با کرونا به کشورهای دیگر را هم دارند.

قیصری با اشاره به اینکه قبل از شیوع ویروس کرونا در شرق آسیا و کشورمان، تعدادی از شرکت های دانش بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در زمینه تولید مواد و ژِل ضد عفونی کننده و انواع الکل فعالیت داشتند، خاطرنشان کرد: پس از اعلام نیاز استان به این مواد، ظرفیت تولید این واحدها با حمایت های مالی از جمله از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی، افزایش یافت.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اضافه کرد: تعداد دیگری از این شرکت های دانش بنیان، دانش فنی تولید این کالاها و مواد را داشتند اما به دلیل اینکه بازار کشور در گذشته ظرفیت زیادی برای آن نداشت، اقدام به اخذ مجوز برای تولید نکرده بودند.

قیصری ادامه داد: اما در چند هفته اخیر و پس از شیوع ویروس کرونا و نیاز و تقاضای شدید در کشور برای مواد ضد عفونی کننده، این شرکت ها جهت اخذ مجوزهای لازم از سازمان غذا و دارو برای تولید انبوه اقدام کردند.

وی از جمله  این شرکت ها را ۲ واحد تولید کننده کیت های تشخیصی پزشکی عنوان و تصریح کرد: آنها توانایی تولید کیت های تشخیص ویروس کرونا را با قیمت کمتر از مشابه خارجی دارند اما همچنان در انتظار مجوز هستند.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان محصولات شرکت های دانش بنیان مستقر در این شهرک برای مقابله با کرونا را در بخش های تجهیزات پزشکی مانند کیت های تشخیصی، ماسک، کپسول ذخیره اکسیژن و تب سنج، مواد ضد عفونی کننده و سامانه هایی مانند کنترل، رهگیری و نظارت بر توزیع، آموزش از راه دور و نظارت بر دورکاری اعلام کرد.

وی با اشاره به مسائلی مانند احتکار و عدم شفافیت در توزیع کالاهای مقابله با کرونا در کشور، تصریح کرد: استفاده از سامانه هایی مانند نظارت و کنترل بازار می تواند در این شرایط مثمر ثمر باشد به طوریکه این سامانه پیش از این در تعدادی از فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای اصفهان استفاده شد و از طریق آن امکان رهگیری کالاها از شرکت توزیع کننده تا مصرف کننده نهایی و کد ملی آن وجود دارد.

قیصری با بیان اینکه به دنبال اخذ مجوز لازم برای استفاده از این سامانه در داروخانه ها و واحدهای مرتبط هستیم، اضافه کرد: امروز نمی توان از احتکار با روش های قدیمی و سنتی جلوگیری کرد بلکه باید از فناوری اطلاعات و ارتباطات که در شرکت های دانش بنیان کشورمان طراحی شده است، استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از شرکت های دانش بنیان مستقر در شهرک نیز در حال طراحی و ساخت دستگاهی برای تولید ماسک برای رفع نیاز کشور جهت مقابله با کروناست.

اصفهان رتبه دوم کشوری پس از تهران را در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور دارد و در زمان حاضر ۵۲۰ شرکت دانش‌بنیان و واحد فناور در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان فعال است.

این شرکت‌ها با گردش مالی یکهزار و ۴۷۰ میلیارد تومان، زمینه اشتغال هفت هزار و ۱۳۴ دانش آموخته دانشگاهی را فراهم کردند.

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به عنوان نخستین سازمان مؤسس مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در کشور فعالیت اجرایی خود را از سال ۱۳۸۰ با هدف حمایت و هدایت شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان آغاز کرد و اکنون بیش از ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان و واحد فناور با اشتغال بیش از هفت هزار دانش‌آموخته دانشگاهی در آن مستقر است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.