در شرایطی که کرونا شیوع بیشتری پیدا کرده است، ساعت کاری موزه‌ها و اماکن تاریخی کاهش پیدا کرد و از بازدیدهای گروهی جلوگیری می‌شود.این در حالی است که رییس کمیته ملی موزه های ایران( ایکوم) در نامه‌ای از وزیر میراث فرهنگی خواست در این شرایط موزه‌ها برای مدتی تعطیل شوند تا فرصتی باشد برای بازنگری شرایط کیفی موزه‌ها.

موزه‌ها و مراکز گردشگری  استان اصفهان به جز کاشان  با کاهش ساعت‌های کاری فعال هستند. گرچه گفته می‌شود برای رعایت مسائل بهداشتی مواد ضد عفونی‌کننده در ورودی این مراکز به بازدیدکننده‌ها ارائه می‌شود اما نگرانی‌ها از این بابت است که شرایط سرایت این بیماری و ویروس تابع زمان و تعداد افراد نیست گرچه در میزان تاثیر آن موثر است.

معاون سرمایه‌گذاری و گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی اصفهان اما در این‌باره به ایرنا گفت که همه این تصمیم‌ها به وزارت بهداشت و کمیته بهداشت ستاد سفر استان واگذار شد و اگر آنها تصمیمی بگیرند، تبعیت خواهند کرد.

همه اینها اما درحالی ست که رییس مرکز بهداشت استان اصفهان می‌گوید تعطیلی مراکز عمومی غیرضروری مثل موزه‌ها و مراکز گردشگری عاقلانه‌تر بوده و جانب احتیاط در این‌ باره لازم است.

از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری تا وزارت بهداشت

سیدعلی صالح درخشان معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان  به ایرنا گفت: اگر تصمیمهایی مبنی بر تعطیلی موزه‌ها یا اماکن گردشگری  ابلاغ شود ما هم برابر خواسته بهداشت و درمان عمل خواهیم کرد.

آن طور که درخشان می‌گوید، در زمان حاضر روزانه این مکان‌ها ضدعفونی می‌شود و جلسه توجیهی و آموزشی برای اقشار فعال صنعت گردشگری از جمله هتلداران و دفاتر انجمن خدمات سفر، بومگردی‌ها و اقامتگاه های سنتی برگزار شده است.

با این‌ وجود اما چقدر این اقدامات از سوی میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان می‌تواند بازدید کننده‌ها و کارکنان این مراکز را از بیماری کرونا مصون بدارد و سوال این است که بهتر نیست در این شریط بحرانی که هفته های اوج کرونا اعلام شده موزه‌ها و مراکز گردشگری تعطیل شوند؟!

درحالی که شرایط این روزها در مواجه با کرونا برای صنعت گردشگری گران تمام شده و خسارتهای زیادی بر فعالان گردشگری وارد شده و یا اینکه خواسته شده از  تجمع و رفت‌ و آمد در مراکز عمومی غیرضروری اجتناب شود؛ چرا موزه ها و مراکز گردشگری همچنان فعال‌اند و دراین‌باره با رعایت احتیاط‌های بیشتر تصمیم‌گیری نمی‌شود؟!

درخشان در این‌ باره به ایرنا گفت: بحث کرونا به طور کامل تخصصی ست و نظرمان این است  که هرآنچه در علوم پزشکی و وزارت بهداشت و درمان تصمیم بگیرند همه دستگاه‌ها از جمله ما موظف به اجرای آن هستیم.

به گفته درخشان در سه شهرستان خور و بیابانک، مبارکه و آران و بیدگل  بنا به تصمیم شورای تامین این شهرستان‌ها به کلیه تاسیسات گردشگری ابلاغ کرده اند که از پذیرش گردشگر خودداری کنند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان افزود: در وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مثل سایر وزارتخانه‌ها خیلی از کارها به استانها محول می‌شود. در استان اصفهان دانشگاه علوم پزشکی و دوستانمان در بهداشت و درمان اگر به این تنیجه برسند که باید کلیه  اماکن از پذیرش مهمان خوداری کنند این اتفاق خواهد افتاد کما اینکه در جلسه ستاد سفر استان به این نتیجه رسیدیم که کمپ‌های شهرداری یا اسکان سفر آموزش و پرورش در ایام نوروز به دلیل کنترل سخت مسائل بهداشتی فعال نباشند.

احتمال لغو سفرهای نوروزی در اصفهان

وی درباره نتیجه جلسه روسای کمیته ده‌گانه ستاد سفر در استانداری اصفهان درباره سفرهای نوروزی گفت: در جلسه ستاد سفر مطابق با گزارشی که بهداشت و درمان ارائه داد، نظر آنها بر لغو سفرهای نووزی بود که با بررسی های بیشتر این تصمیم کتبی و ابلاغ خواهد شد.

درخشان معتقد است اگر درست درباره سفرهای نوروزی برخورد نکنیم چندین برابر درآمد حاصل از سفرهای نوروزی را باید هزینه درمان کرونا کنیم. وی افزود: چهار ماه همکاران ما و دستگاه‌های زحمت کشیدند که اصفهان برای گردشگران نوروزی آماده شود اما حالا ستاد سفر باید تلاش کند اصفهان را برای سلامت شهروندانش مهیا کند.

لزوم بازدید در حداکثر استاندارد سلامت

در حالی که مسئولان گردشگری می‌گویند گوش به فرمان وزارت بهداشت و درمان هستند معلوم نیست چرا همچنان باید موزه ها و اماکن تاریخی در این شرایط بحرانی باز باشند و سلامت  کارکنان و بازدیدکنندگان در معرض خطر ابتلا به کرونا باشد.

سید احمد محیط طبیاطبای رییس کمیته ملی موزه های ایران به ایرنا گفت: از وزیر میراث فرهنگی خواسته ایم که موزه های ایران مثل تمام موزه‌هایی که در کشورهای دیگر دچار بحران کرونا شده‌اند تعطیل شوند و  از امکانات فناوری جدید بهره بگیرند؛ یعنی سعی کنند در این مدت  زیرساخت‌های  شبکه‌ای خودشان  را تقویت کنند تا موزه‌ها بتوانند از طریق نمایش مجازی کار کنند و مردم بتوانند بازدید خودشان را داشته باشند.

محیط طباطبایی افزود:  فرانسه دچار بحران بسیار شدیدی نشده اما همین که گفته شد  اپیدمی وارد  فرانسه شده موزه لوور را تعطیل کردند. ما با استفاده از تجربیات بین المللی از وزارت میراث فرهنگی برای حفظ  سلامت مردم خواسته ایم که موزه ها موقتا تعطیل شوند.

آنچه رییس ایکوم ایران  بر آن تاکید می کند تعطیلی بازدیدها و تقویت بخش شبکه ای موزه هاست: موزه ها باید سعی کنند زیرساخت های خودشان را تجهیز کنند  و  در آینده معینی هم که می‌خواهند  باز شوند بتوانند تمام امکانات یک  بازدید در حداکثراستاندارد سلامت را تامین کنند.

عقل ایجاب می‌کند موزه ها تعطیل باشند

کمال حیدری رییس مرکز بهداشت استان اصفهان  درباره وضعیت مراکز عمومی فرهنگی در شرایط شیوع کرونا به ایرنا گفت: اگرمراکز فرهنگی  بتوانند مقررات ضدعفونی کردن و تمیز کردن سطوح را رعایت کنند مشکلی نیست اما اگر نمی‌توانند  از عهده کار برآیندعاقلانه نیست که این مراکز باز باشند.

وی  افزود: خیلی از جاهای بسیار بزرگ مثل سینماها، بدلیل اینکه نتوانستند شرایط بهداشتی را مهیا کنند تعطیل شدند. تدابیر این است که چند هفته پیش‌رو  را بگذارنیم تا بتوانیمبا کمترین آسیب این بحران را طی کنیم وگرنه این موضوع  برای چند ماه استمرار پیدا می‌کند و کار را سخت‌تر می کند.

نظر کلی بر تعطیلی مراکز فرهنگی نیست و مرکز بهداشت استان اصفهان بیشتر معتقد بر محافظت درست از جامعه است. حیدری اما دراین‌باره نظر به بررسی بیشتر در مراکز عمومی دارد: جاهایی که تجمع زیاد است، باز بودن مراکز به صلاح نیست اما مراکزی که تجمع و تردد آرام و کم دارند با رعایت  مسایل بهداشتی  و ضدعفونی کردن سطوح مشکلی نخواهد بود؛ با این وجود همه اینهابه امکانات مراکز فرهنگی بستگی دارد.

به گفته رییس مرکز بهداشت استان اصفهان در همه اماکن عمومی ورود افراد تب دار و بیمار ممنوع است اما باید دید آیا در ورودی موزه‌ها یا اماکن گردشگری که ورود به آنها همراه با خرید بلیط است تب سنج وجود دارد و یا اینکه سلامت کارکنان این مراکز چگونه تامین می‌شود؟!

حیدری به ایرنا گفت: در این شرایط عقل ایجاب می‌کند مکان های عمومی غیر ضروری از جمله موزه‌ها حتی الامکان تعطیل  باشند و بهتر است در این شرایط با احتیاط پیش برویم.

رییس مرکز بهداشت استان اصفهان با این که معتقد است احتیاط در این شرایط بحرانی لازم است اما می‌گوید اوامر از بالا اجرا می‌شوند و آنها نمی توانند فقط در اصفهان تصمیم به تعطیلی موزه ها و مراکز گردشگری بگیرند.

 سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در استان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل به ۶۶ نفر رسید و زنگ هشدار این بیماری فراگیر به صدا درآمد.

آرش نجیمی روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: امروز ۲۲ مورد جدید و قطعی مبتلا به بیماری کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل گزارش شد اما مورد فوتی جدیدی نداریم.

وی با بیان اینکه در ۴۸ ساعت گذشته تا امروز تعداد افراد مبتلا به این بیماری در استان اصفهان ۸۸ درصد افزایش یافت، اظهار داشت: بر اساس تعاریف موجود، شرایط اضطرار بیماری های فراگیر زمانی اعلام می شود که ۴۰ تا ۵۰ درصد موارد جدید، مربوط به ۴۸ ساعت گذشته باشد بنابراین می توان گفت که در شرایط هشدار و اضطرار قرار داریم.

وی خاطرنشان کرد: کل موارد ابتلا در این خطه تا ۴۸ ساعت گذشته حدود ۳۵ نفر بود که پس از آن، ۳۱ نفر اضافه شدند.

نجیمی، موارد ابتلا به ویروس کرونا در استان را ۳۲ نفر در شهرستان اصفهان، هفت نفر در نجف‌آباد، ۶ نفر در نطنز، پنج نفر در نایین، سه نفر در اردستان، ۲ نفر خوانسار، ۲ نفر فلاورجان، ۲ نفر شهرضا، یک نفر خمینی شهر، یک نفر سمیرم، یک نفر شاهین شهر، یک نفر گلپایگان و یک نفر مبارکه اعلام کرد.

وی با بیان اینکه میانگین سنی مبتلایان به ویروس کرونا در اصفهان ۵۳.۸ سال است، خاطرنشان کرد: ۵۶ درصد شامل ۳۷ نفر مرد و ۴۴ درصد شامل ۲۹ نفر، زن هستند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تعداد کل افراد مشکوک به بیماری کرونا در استان را حدود ۹۰۰ نفر اعلام و اضافه کرد: از بین آنها تا کنون نتیجه نمونه آزمایشگاهی ۴۱۸ نفر مشخص شده که جواب آزمایش ۶۶ نفر مثبت و ۳۵۲ نفر منفی بوده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.