سید جمال سجادی پور عصریکشنبه در بررسی روند بازسازی و مرمت مجموعه که امام جمعه و جمعی از مسوولان محلی ابرکوه حضور داشتند، به ایرنا افزود: با توجه به چاه کشاورزی موجود، علاوه بر پرورش ماهی خوراکی و زینتی، مرغ بومی نیز می توان پرورش داد .

وی اضافه کرد: واحد یادشده مجموعه گردشگری و کشاورزی است، علاوه بر ایجاد تولید محصولات کشاورزی و دامی در کنار آن بحث اقامت و گردشگری نیز مطرح است .

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به ظرفیت مجموعه برای توسعه امور گردشگری و کشاورزی از مشارکت کارآفرینان و دست اندرکاران احیای آن که به زنجیره کار اقتصادی ، گردشگری و کشاورزی توجه دارند، قدردانی کرد.

سجادی پور به تغییر کاربری مجموعه اشاره کرد و یادآور شد: طرح تغییر کاربری مجموعه یک هکتار است که پرونده آن پس از تکمیل به یزد ارسال و در نشست کمیسیون تبصره یک،که نماینده اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز حضور دارد در این مورد تصمیم گیری می شود.

 وی با بیان اینکه در این مجموعه گردشگری، بخش کشاورزی نیز حفظ می شود ، یادآورشد: در این مجموعه  زمینه امور گردشگری ، کشاورزی و دامپروری فراهم است و این موضوع برای بسیاری از گردشگران جالب خواهد بود.

همچنین یکی از سرمایه‌گذاران گفت: این مجموعه یکی از بزرگترین مجموعه‌های تاریخی و گردشگری روستایی کشور است که در بخش مرکزی ابرکوه قرار دارد.

امیرحسین زرنگار میزان پیشرفت احیا و مرمت فار یک مجموعه را ۹۲ درصد و فاز دوم را ۴۰ درصد ذکر کرد و گفت: برای تکمیل کار ۳۵۰ میلیارد ریال نیاز است که تاکنون افزون بر ۶۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی ادامه داد : این مجموعه شامل ۲ قلعه تاریخی ، ۷۰ باب اتاق، ایجاد موزه شهدا، رستوران و کافی‌شاپ ، رصد ستارگان ، فضای ورزشی ، برکه، محل بازی کودکان، استخر ماهی گیری ، ۲ کیلومتر قنات و ۲۰ هکتار باغ میوه ، محل فرود بالگرد و حدود ۲۰ تخته سیاه چادر عشایر است که بر پایه زندگی روستایی مرمت و تکمیل می‌شود.

وی تاکید کرد: با راه‌اندازی مجموعه به‌طور مستقیم برای ۱۰۰ نفر فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

قلعه تیرجرد ابرکوه متعلق به اوایل حکومت سلسله قاجاریه در ایران است و در سال ۱۳۸۶ به شماره ۱۹۰۸۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

ابرکوه حدود ۶۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی دارد که تاکنون بیش از ۱۰۰ مورد آن برای مراقبت در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفر ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد و در مسیر جاده اصلی یزد - شیراز قرار دارد و فاصله این شهر تا شیراز ۳۰۰ کیلومتر و تا اصفهان ۲۸۰ کیلومتر است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.