رضا شفیعی روز پنجشنبه به مناسبت هفته منابع طبیعی در نشستی با اصحاب رسانه آران‌وبیدگل افزود: عملیات بیابان‌زدایی شامل نهالکاری ۱۵۰ هکتاری در کانون بحران شمال سفیدشهر، بذرکاری ۱۰۰ هکتاری در کویر ابوزیدآباد، قلمه‌کاری، نهالکاری و مالچ‌پاشی ۸۰۰ هکتار از اراضی بیابانی در مناطق کویری ابوزیدآباد بوده است که عملیات مالچ پاشی تا آخر امسال به پایان می‌رسد.

وی بیان کرد: برای اجرای این عملیات‌ها افزون‌بر ۴۱۰ میلیارد ریال بودجه از صندوق توسعه ملی کشور تخصیص داده شد که ۴۰۰ میلیارد ریال برای مالچ‌پاشی و سایر آن به نهالکاری و بذرپاشی اختصاص یافته است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آران‌وبیدگل به اجرای ۲ عملیات آبخیزداری در این شهرستان اشاره کرد و ادامه داد: عملیات این بندهای خاکی با اعتبار ۲۳ میلیارد ریال در روستاهای محمدآباد و علی‌آباد فخره در سال‌جاری آغاز شد که اولی به بهره‌برداری رسید و دومی تا پایان سال‌جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی شعار امسال هفته منابع طبیعی را نهالکاری همگانی برای ایرانی سرسبز عنوان کرد و اظهار داشت: ۱۰ هزار اصله نهال نیز در هفته منابع طبیعی امسال بین شهروندان آران‌وبیدگل توزیع خواهد شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آران‌وبیدگل یادآور شد: نتیجه عملیات بیابان‌زدایی و نهالکاری از سال ۱۳۴۹ موجب ایجاد ۱۲۰ هزار هکتار جنگل دست‌کاشت بیابانی در این شهرستان شده است.

وی اضافه کرد: با این شرایط ۱۰۲ هزار هکتار کانون بحران فرسایش بادی در شهرستان آران‌وبیدگل وجود دارد که بی‌توجهی به آن می‌تواند به وارد آمدن آسیب‌هایی به تاسیسات زیربنایی، زمین‌های کشاورزی، واحدهای مسکونی و واحدهای صنعتی منطقه منجر شود.

شفیعی با اشاره به اینکه ۲۰ درصد از اراضی  کشور بیابانی است، گفت: سهم استان اصفهان از اراضی بیابانی کشور ۳۰ درصد است که از این میزان بیابان، نزدیک به ۶۵ درصد آن در شهرستان آران‌وبیدگل واقع است.

۱۵ تا ۲۲ اسفندماه هفته منابع طبیعی نام‌گذاری شده است.

شهرستان ۱۰۳ هزار نفری آران‌وبیدگل با مساحت ۶۱۰ هزار هکتار در فاصله نزدیک به ۶ کیلومتری کاشان و ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.