داریوش سعیدی روز شنبه در اجلاس شورای اسلامی استان اصفهان  در استانداری هزینه اجرای این تعداد طرح ها را  ۲۲۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود : اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری نقش مهمی در افزایش پوشش گیاهی، جلوگیری از فرسایش خاک، کاهش خسارت سیلاب، کاهش فرونشست زمین و تقویت سفره آب های زیر زمینی دارد.  

وی اظهار داشت: امسال ۵۵۰ میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی به طرح های آبخیزداری استان اختصاص یافت  و ۷۸ طرح در ۱۸ شهرستان تعریف شده که امیدواریم تا پایان سال عملیاتی شوند.

وی با بیان این که دام موجود ۲.۵ برابر ظرفیت مراتع استان است، تصریح کرد:  ادامه این روند باعث فقر پوشش مراتع  می شود این در حالی است که  مجازات های سنگینی برای دامدارانی که نسبت به چرای غیر قانونی دام در مراتع استان اقدام کنند، در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: مرتع فروشی هم کار خلاف و غیر قانونی است که انجام می شود و در این زمینه هم پرونده هایی تشکیل و به مراجع قضایی ارائه و تعدادی از پروانه های دامداران ابطال شده است.

در این جلسه معاون منابع طبیعی و آبخیزداری و معاون جهاد کشاورزی استان اصفهان برای پاسخ به سووالات اعضای شورای اسلامی استان حضور داشتند.  
بیش از سه هزار و ۵۰۰ نفر در استان اصفهان عضو شوراهای شهر هستند.

استان اصفهان به مرکزیت شهرستان اصفهان با ۲۴ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از این مساحت را معادل ۹.۸ میلیون هکتار عرصه های منابع طبیعی و ملی و ازاین میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار جنگل معادل (۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع معادل (۶۴ درصد) و ۳ میلیون هکتار بیابان معادل ( ۳۲ درصد) در بر گرفته است.  
جنگل های استان اصفهان بطور عمده در دو شهرستان فریدونشهر با ۴۰ هزار هکتار و سمیرم با ۲۵ هزار هکتار قرار دارند و سرانه جنگل درکمتر از ۰.۱ هکتار است اما با وجود سطح کم از تنوع گونه ای خوبی ( ۳۵ گونه درختی ودرختچه ای) برخوردار است.  
این استان از نظر تقسیم بندی نواحی رویشی در دو ناحیه رویشی زاگرسی و ایران تورانی قرار گرفته که ناحیه رویشی زاگرسی غرب و جنوب استان را شامل می شود و بقیه مناطق استان جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی است.  
این استان واقع در مرکز کشور دارای اقلیم خشک و نیمه خشک است و از این پهنه ۳.۲ میلیون هکتار معادل ۳۲ درصد سطح استان را اراضی بیابانی و شنزار تشکیل داده که به طور عمده در بخش های شمالی و شرقی آن پراکنش دارند، این اراضی مشتمل بر ۱۶ کانون بحرانی فرسایش بادی است که حدود یکهزار ۱۰۰ هزار هکتار از سطح استان را به خود اختصاص داده اند.  

۷۱۵۰ /۶۰۲۶/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.