رییس سازمان جهاد کشاورزی همدان در این جشنواره گفت: این استان با چهار هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی زیرکشت سیر خشک و تولید سالانه ۶۰ هزار تن از این محصول، رتبه نخست تولید سیر خشک را در کشور به خود اختصاص داده است. 

منصور رضوانی جلال افزود: سطح زیر کشت این محصول سال گذشته ۲ هزار و ۵۶۲ هکتار بود و ۳۴ هزار ۸۸۶ تن محصول از آن برداشت شد. 

وی با اشاره به مقبولیت سیر همدان در بازار کشورهای همسایه گفت: سیر سفید از ارقام سیر همدان است که در زمین های سبک و رسی شنی بهترین عملکرد را در شهرستان دارد و همدان در کنار استان های مازندران، گیلان، زنجان، خوزستان، اصفهان و کرمان از عمده تولیدکنندگان سیر در کشور هستند. 

رضوانی جلال اظهار داشت: سیر همدان به سایر استان ها صادر می شود و در صنایع ترشی و شوری و تولید سوسیس و کالباس کشور مورد استفاده قرار می گیرد. 

مدیر جهادکشاورزی شهرستان همدان نیز پیش‌بینی کرد: امسال نزدیک به ۲۰ هزار تن سیر مرغوب توسط کشاورزان روانه بازارهای داخلی و خارجی شود.

حسین فضلی اظهار داشت: جشنواره سیر از ۳۰ مرداد تا یکم شهریور در روستای سولان شهرستان همدان در حال برگزاری است و  این جشنواره هر ساله به همت جهادکشاورزی این شهرستان و اهالی روستای سولان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در سال زراعی‌ جاری یک هزار و ۲۰۰ هکتار از مزارع آبی شهرستان همدان به کشت سیر اختصاص یافته است و عملیات برداشت آن از اواخر تیرماه آغاز شده و تا اواسط مرداد ادامه خواهد یافت.

فضلی گفت: این محصول بهترین عملکرد را در خاک‌های سبک و رسی و شنی خواهد داشت که شرایط اقلیمی و بافت خاک حومه همدان این شرایط را دارد و با توجه به بحران آب و نیاز آبی کم این محصول به کشاورزان توصیه کرد برابر الگوی کشت ارائه شده توسط کارشناسان مراکز جهادکشاورزی کشت سیر را در تناوب با سایر محصولات آبی لحاظ کند.

وی بیان کرد: مرغوبیت بالا، طعم و مزه منحصر به فرد سیر همدان باعث شد مشتریان زیادی در داخل و خارج کشور داشته باشد.

فضلی گفت: با احداث واحدهای صنایع تبدیلی و فرآوری این محصول می‌توان زمینه اشتغال بخش قابل توجهی از بیکاران را فراهم کند.

۷۵۲۳/۲۰۸۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.