بارش‌های پربرکت ۴۸ ساعت گذشته در غرب اصفهان، حجم رودخانه "پلاسجان" فریدن و حیرت اهالی این منطقه بخصوص مردم روستای "چیگان" را به‌دنبال داشت.

برخی از منابع محلی در گفت و گو با ایرنا از جاری شدن نهرهای قدیمی در اطراف شهرها نیز خبر داده‌اند.

از فریدونشهر هم خبر می‌رسد که بارش شدید باران و همزمانی با آب شدن برف‌های کهنه موجب سرریز چشمه سراب و افزایش دبی چشمه لنگان شده است.

به گفته منابع محلی در بویین میاندشت، آب در رودخانه مرکزی این شهرستان جاری شده و همچنین خروش رودخانه نوغان، باردیگر موجی از مسرت و خوشحالی بین اهالی ایجاد کرده است.

بارش‌ها همچنین موجب خروش رودخانه در جوار پل تاریخی اورگانِ شهرستان چادگان شد.

رودخانه زاینده‌رود در جوار پل قلعه "شاهرخ" به سمت سد زاینده رود هم سرشار از آب است.

با ورود روان آب‌ها به زاینده رود، سطح آب این رودخانه کهن در شهر اصفهان، قدری بالا آمده است.

فعالیت سامانه بارشی اخیر اگرچه بیشتر زنگ بحران را به صدا درآورد اما موجی از مسرت و خوشحالی را نیز بین مردم سراسر استان به‌ویژه کشاورزان ایجاد کرد.

بارش‌ها همچنان به‌صورت پراکنده در شهرها و روستاهای غرب استان ادامه دارد با این حال جاده‌های مواصلاتی به سمت غرب استان اصفهان برغم بارندگی‌ها باز است و تردد انجام می‌شود.

رییس اداره هواشناسی فریدن در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت:  در ۴۸ ساعت گذشته ۷۳.۵ میلی متر باران در بویین میاندشت بارید و میزان بارندگی در ایستگاه افوس  ۱۴۶ میلیمتر گزارش شد.

نوروز ملکی افزود: با بارش‌های 2 روز گذشته، میزان بارش سال زراعی در بویین میاندشت به ۲۳۸.۵ میلیمتر رسید که در مقایسه با بارش ۲۷۱ میلیمتری مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد کاهش نشان می دهد.

ملکی افزود: در فریدن در ۴۸ ساعت گذشته میزان بارش ۴۱.۲ میلی متر بوده  است.

به گفته وی، میزان بارش سال زراعی این شهرستان با کاهش ۱۳ درصدی نسبت به سال گذشته به ۱۹۲.۹ میلی متر رسیده است.

به گزارش سازمان هواشناسی، در ۲۴ ساعت گذشته بیشترین میزان بارش‌ها در سطح استان اصفهان در فریدونشهر با ۶۱.۵ میلی‌متر بوده است. 

سازمان هواشناسی اصفهان روز دوشنبه از تشدید فعالیت سامانه بارشی بخصوص در غرب استان خبر داده بود که بلافاصله شهرستان‌های غرب اصفهان برای مقابله با سیلاب احتمالی به حالت آماده باش درآمدند.

اثر این مخاطره، وقوع سیلاب محلی، سیلابی شدن مسیل‌ها، آبگرفتگی معابر شهری و جاده‌ای و اختلال در محورهای مواصلاتی، کاهش دید، ذوب برف و بالا آمدن سطح آب رودخانه‌های محلی در غرب استان به‌ویژه ارتفاعات و مناطق همجوار با استان‌های لرستان و چهارمحال و بختیاری پیش‌بینی شد.

این پیش بینی، روز گذشته رگبار شدید باران و برف گاهی با رعد و برق (۱۰۰ تا ۱۴۰ میلی‌متر) و امروز چهارشنبه رگبار شدید برف و باران گاهی با رعد و برق(۳۰ تا ۵۰ میلی‌متر) در مناطق غربی اصفهان را به دنبال داشته است.

هواشناسی اصفهان با صدور این اخطاریه، توصیه‌هایی مانند مدیریت سدها، اتخاذ تمهیدات لازم برای عبور سیلاب احتمالی، فاصله گرفتن از رودخانه‌ ها و مسیل‌ها و اجتناب از سفرهای غیرضروری را به مردم گوشزد کرده است.

شهرستان‌های فریدن با بیش از ۴۹ هزار نفر جمعیت، فریدونشهر با ۳۵ هزار نفر جمعیت، چادگان با ۳۲ هزار نفر و بویین میاندشت با بیش از ۲۴ هزار نفر به ترتیب در ۱۴۰، ۱۸۰، ۱۱۰ و۱۸۰ کیلومتری غرب استان اصفهان قرار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.