سید علیرضا مروجی روز چهارشنبه در گفت‌وگوی زنده رادیو کاشان تشریح کرد: ویروس کرونا همه سنین را تهدید می‌کند اما خطر آن برای افراد سنین بالا و کسانی که دارای ضعف سیستم ایمنی بدن مانند دیابت، سرطان و بیماری‌های تنفسی هستند، بیشتر است.

وی بیان کرد: این ویروس از طریق قطره‌های تنفسی و هنگام صحبت یا عطسه کردن از یک انسان به دیگران منتقل می‌شود و ماهی قرمز شب عید نیز هیچ ارتبایطی با ویروس کرونا ندارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کاشان، بهداشت دست و بهداشت تنفس را موجب پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا عنوان کرد و افزود: چون بیماری از طریق قطره‌های تنفس منتقل می شود، شست‌وشوی دست و استفاده از ژل‌های ضدعفونی عامل جلوگیری از سرایت این ویروس است و اگر فردی با علایم مشکوک مانند تب، سرفه و تنگفی نفس باشد، بهره‌گیری از ماسک ضروری است تا بیماری احتمالی به دیگران انتقال داده نشود.

وی در مورد مدت زمان زنده ماندن این ویروس در محیط از ۲ تا ۴۸ ساعت اظهار داشت: همه این رقم‌ها ممکن است درست باشد اما در علم پزشکی عدد قطعی را نمی‌توان گفت و تناقض‌ها در فضای مجازی را باید به درستی مدیریت کرد و نتیجه اینکه این ویروس می‌تواند ساعت‌ها  زنده بماند.

مروجی با اشاره به اینکه تغییر شرایط جوی و تدبیرهایی که مردم در نظر می‌گیرند می‌تواند موجب کاهش انتقال ویروس کرونا شود، تصریح کرد: به طور معمول مقاومت ویروس‌ها در برابر گرما پایین است و احتمال دارد با تغییر شرایط جوی و همچنین کاهش انتقال این اتفاق رخ دهد.

وی اضافه کرد: سازمان بهداشت جهانی در برخی بیماری‌ها مانند کرونا، تب کنگو و فلج اطفال تنها یک یا ۲ آزمایشگاه را در کشور به عنوان آزمایشگاه مرجع می‌شناسد که انستیو پاستور از جمله آنهاست و از سراسر کشور نیز نمونه‌ها به این مرکز فرستاده می‌شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کاشان در ادامه تاکید کرد: شرایط ما به لحاظ تجهیزات پزشکی کافی نیست، تجهیزات در اختیار همکاران قرار گرفته است اما کمبودها وجود دارد و به شدت پیگیر هستیم تا تجهیزات بیشتری فرستاده شود اما کارکنان این مجموعه با خستگی‌ناپذیری فراوان به مردم خدمات ارایه می‌دهند.

وی بیان کرد: بخش‌هایی از بیمارستان‌ها برای بیماران مشکوک به ویروس کرونا جداسازی شده است و هر لحظه متناسب با تغییر در تعداد بیماران نیازمند، بخش‌های دیگر آماده هستند؛ در زمان حاضر خستگی زیادی بر دوش همکاران در بیمارستان‌ها و کادر درمانی، خدماتی و پزشکی تحمیل می‌شود که از همه آنها قدردانی می‌کنیم.

مروجی در مورد تشخیص کووید ۱۹ نیز یادآور شد: مورد قطعی از نظر وزارت بهداشت اعلام انستیتو پاستور است که نتیجه تست N مثبت اعلام شده باشد اما حتی اگر متخصصان در مورد  بیماری که علایم شدیدی مانند تب، تنگی نفس و سرفه تشخیصی دهند، قابل قبول نیست زیرا انستیتو پاستور تنها مرجع شناخته می‌شود و اعلام این مورد بر عهده مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت، کیانوش جهانپور است.

وی در مورد زمان پاسخ دادن به تست‌های بیماری کرونا نیز افزود: به صورت طبیعی ۴۸ ساعت طول می‌کشد.

کاشان در مرحله پیشگیری از شیوع کرونا

مدیر مرکز مدیریت بحران و کنترل حوادث فرمانداری ویژه کاشان نیز در ادامه گفت: ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی پاسخ به مدیریت بحران شهرستان پس از اطلاع از دانشگاه علوم پزشکی، برای آمادگی مقابله با موارد مشکوک به ویروس کرونا، با برگزاری نشست‌های این ستاد و شورای تامین کار را آغاز کرد.

جواد مزروعی افزود: قرارگاهی با عنوان ستاد با پیشگیری از کرونا با محوریت و مرکزیت دانشگاه علوم پزشکی با پنج کارگروه بهداشت و درمان، تامین و توزیع و خدمات پشتیبانی، شهرداری، امنیت و انتظامات، آموزش همگانی،  اطلاع‌رسانی و آموزش تشکیل داد که انسجام بسیار خوبی بین دستگاه‌های ارایه دهنده خدمات در این حوزه ایجاد شد.

وی بیان کرد: ضدعفونی کردن مرکزهای عمومی ارجاعات مردم، حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس‌ها در سه مرتبه در روز و حمل و نقل عمومی رفت‌وآمدهای برون شهری، تلاشد مرکزهایی که محل تمرکز مثبت هستند مانند استان قم، تا اطلاع بعدی از مقصد اتوبوس‌ها خارج کرده و برقراری رفت‌وآمد مستقیم کاشان- تهران از جمله اقدام‌ها در راستای کاهش و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بود.

مدیر مرکز مدیریت بحران و کنترل حوادث فرمانداری ویژه کاشان اضافه کرد: ما هم‌اکنون در مرحله پیشگیری، آمادگی و مقابله و پس از حادثه آماده بازسازی و بازتوانی روحیه و روانی جامعه هستیم و البته تاکنون وارد مرحله مقابله نشدیم زیرا هنوز مورد مثبتی اعلام نشده است.

وی تاکید کرد: مردم باید از ورود به مرکزهای تجمع که احتمال انتقال این ویروس وجود دارد و همچنین از سفرهای داخل شهر پرهیز کنند و مدرسه ها نیز به علت جلوگیری از انتقال ویروس تعطیل شده است.

مزروعی افزود: منتی سر مردم نداریم بلکه وظیفه داریم صادقانه در خدمت مردم باشیم و توصیه می‌کنیم با توجه به شایعه‌ها، مردم اخبار درست را از رسانه‌های رسمی و رادیو کاشان دنبال کنند.

به گفته وی، شمار مبتلایان به ویروس کرونا تنها از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سخنگوی این وزارتخانه اعلام می‌شود اما بنا بر اطلاع رییس دانشگاه علوم پزشکی کاشان، هنوز هیچ مورد مثبتی را به شهرستان اعلام نکردند.

شیوع ویروس کرونا، اواخر دسامبر گذشته(آذر/دی) از چین آغاز شد و تاکنون هزاران نفر در این کشور به این ویروس مبتلا شده و صدها نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

این بیماری، قابل پیشگیری است و با راهکارهای ساده می‌توان از شیوع و ابتلا به آن جلوگیری کرد.

مردم باید از تماس‌های غیرضروری و حضور در میان ازدحام جمعیت پرهیز کنند، فاصله منطقی را با همه افراد(یک متر) رعایت کرده و روبوسی و دست دادن‌های غیرضروری را کنار بگذارند.

همچنین افرادی که علائم بیماری سرماخوردگی دارند، در منزل بمانند و بسرعت مراقبت‌های درمانی را از طریق پزشکان در پیش بگیرند و با سایر افراد تماس نداشته باشند.

شستن مداوم دست‌ها با آب و صابون یکی از بهترین راهکارها برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.