مسعود خاندایی روز سه‌شنبه در نشست زنان کارآفرین و تولیدکنندگان شهرستان کاشان افزود: جایگاه شهرستان را دست‌کم نمی‌گیریم و پس از اصفهان بهترین شاخص های اقتصادی استان را داریم؛ از جمله ۳۲۰ میلیون دلار صادرات با وجود تحریم‌ها داشتیم و در سایر امور از ۱۵ استان کشور بالاتر هستیم که البته بخش قابل توجهی از اقتصاد پویای منطقه مدیون بانوان است.

وی بیان کرد: مردم با برخورداری از خلاقیتی ویژه، بیشتر سرگرم فعالیت اقتصادی هستند و برای اشتغال چندان منتظر دولت نمی‌مانند که بانوان در این زمینه نقش بسزایی دارند و البته بخش زیادی از آن را مدیون آموزش‌های فنی و حرفه‌ای هستند که با خلاقیت فردی ترکیب می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری ویژه کاشان اضافه کرد: بانوان بی‌نهایت فعالیت دارند اما بیشتر به صورت جزیره‌ای و نقطه‌ای انجام صورت می‌گیرد و حتی شاید خود افراد نیز ارتباط چندانی با یکدیگر نداشته باشند چرا که بیشتر امور تشکل‌ها به دلیل بافت سنتی شهرستان مردانه شده است.

وی ادامه داد: همه فعالیت‌های اقتصادی کلان شهرستان به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بازمی‌گردد که بخش زیادی محدود به نساجی و آن هم مربوط به فرش ماشینی است و مسایل مرتبط از سوی صنعتگران و بازرگانان دنبال می‌شود اما سایر فعالیت‌ها دیده نمی‌شود.

خاندایی گفت: وقتی بررسی می‌کنیم شهرستان کاشان با فعالیت‌های گوناگون در بحث اقتصاد بسیار متنوع است اما در بحث اقتصاد خرد که مستقیم به معیشت خانوارها بازمی‌گردد و مربوط به اتحادیه‌ها و اصناف است، چندان تحرکی مشاهده نمی‌شود.

وی یادآور شد: ۱۵ هزار و ۲۰۰ واحد صنفی دارای مجوز در قالب ۴۷ اتحادیه در شهرستان کاشان فعالیت دارند اما بانوان با وجود عملکرد خوب، در این اتحادیه‌ها و اصناف سهم اندکی دارند؛ در حالی که ۵۰ درصد جمعیت را بانوان تشکیل می‌دهند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری ویژه کاشان تصریح کرد: لوازم آرایشی و بهداشتی یا مزون لباس عروس که کارهای زنانه هستند نیز در شرایط کنونی زیر نظر اتحادیه‌های آقایان فعالیت دارند، از این رو خانم‌ها پیدا نیستند و فعالیت‌های‌شان نمود چندانی ندارد.

وی با اشاره به وجود برخی مشکلات خارجی و داخلی از جمله به دلیل تحریم‌های ظالمانه افزود: نه تنها باید به مشکلات بپردازیم که ظرفیت های شهرستان را هم در راستای توسعه کارآفرینی شناسایی کنیم و دولت در این میان می‌تواند زیرساخت‌های مورد نیاز مانند آب، برق، گاز، تلفن و تسهیلات را در نظر بگیرد.

خاندایی اظهار داشت: موقیعت کنونی کاشان از نظر اشتغال چنان است که برخی واحدهای تولیدی حتی درخواست نیروی کار هم دارند اما به واقع برخی دانش‌آموختگان دانشگاهی توانایی و مهارت لازم را برای تصدی مشاغل ندارند و بخش تولید هم منتظر آموزش و کارآموز نمی‌ماند؛ از این رو ۴۰ درصد متقاضیان اشتغال از سایر شهرستان‌ها و استان‌ها هستند که این مساله البته آسیب‌ها و مشکلات خاص خود را هم به همراه دارد.

وی در ادامه به بحث راه‌اندازی نمایشگاه دایمی از جمله برای عرضه تولیدات بانوان شهرستان اشاره کرد و گفت: نمایشگاه از زیرساخت‌های مورد نیاز کاشان و به عنوان یکی از طرح‌های بزرگ ملی هم‌اکنون در دست ساخت است؛ اگرچه تاکنون از موضوع غافل نبودیم و کارهای متفرقه‌ای در زمینه برگزاری نمایشگاه نیز صورت گرفته است اما در نهایت این مهم به یک مجری قوی نیاز دارد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری ویژه کاشان همچنین یادآور شد: این شهرستان در زمان حاضر بالاترین میزان تولید برق خانگی در کشور را دارد و در زمان حاضر ۹۰ خانواده در این بحث فعالیت دارند و پرورش ماهیان، پرندگان زینتی و قارچ از دیگر شاخه‌هایی است که بانوان کارآفرین و علاقه‌مند می‌توانند در آنها فعالیت داشته باشند.

ایجاد مرکزی برای ارایه مشاوره رایگان اقتصادی، حمایت تسهیلاتی بیشتر از سرمایه‌گذاران بومی به ویژه بانوان، تسهیل امور اداری و دریافت مجوزها، بیمه، راه‌اندازی نمایشگاه و اختصاص زمین برای راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی ویژه بانوان از جمله درخواست‌های کارآفرینان حاضر در این نشست بود.

شهرستان کاشان با برخورداری از ۲ شهرک و چهار ناحیه صنعتی به مساحت یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار با افزون‌بر یک‌هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی فعال در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.