منصور شیشه فروش در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به معضل پدیده فرونشست در استان اصفهان اظهار داشت: پدیده فرونشست با برداشت بی رویه از آبخوانها ارتباط مستقیم دارد. در اثر برداشت آبهای زیرزمینی و تخلیه آبخوان ها شاهد پدیده فرونشست در استان اصفهان هستیم.

وی افزود: پدیده فرونشست منجر به ایجاد شکاف های عمیق در سطح و زیرسطح زمین و کج شدن لوله های چاه خواهد شد. کشاورزی به روش سنتی و برداشت بی رویه از طریق چاه های مجاز و غیرمجاز، استان اصفهان را تحت تاثیر پدیده فرونشست زمین قرار داده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه خشکسالی های چند دهه اخیر پدیده فرونشست زمین را شدت بخشیده، ابراز داشت: بالغ بر ۴۰۵ دشت کشور با پدیده فرونشست زمین مواجه شده اند که سهم استان اصفهان ۱۷ دشت است.

وی با اشاره به اینکه دشت های مهیار شمالی، جنوبی، کاشان، گلپایگان، اصفهان، برخوار، اردستان و فلاورجان و دامنه دچار پدیده فرونشست زمین شده اند، تصریح کرد: عامل فرونشست زمین در دشت های استان اصفهان، برداشت بی رویه از منابع آب های زیرزمینی در سه دهه گذشته است که خارج از توان آبخوان ها بوده است.

شیشه فروش با بیان اینکه سازمان زمین شناسی پهنه بندی فرونشست را تعیین می کند، اظهار داشت: طی جلسه ای که برگزار شد، مقرر شد سازمان زمین شناسی پهنه بندی فرونشست های استان اصفهان را بررسی کنند و نقشه های پهنه بندی فرونشست در اصفهان و کاشان را در اختیار مدیریت بحران استانداری قرار دهند.

وی افزود: در بخشی از قسمت شمال شهر اصفهان هم به علت برداشت بی رویه آبهای زیرزمینی شاهد شکاف هایی در منازل بودیم که در حال بررسی است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان استمرار رودخانه زاینده رود را در کاهش پدیده فرونشست زمین موثر دانست و گفت: با تداوم جریان زاینده رود و تغذیه سفره های زیرزمینی، کنترل برداشت از آبخوان ها با مسدود کردن چاه های غیرمجاز و نصب کنتورهای هوشمند بر چاه ها و کنترل برداشت از چاه های مجاز و اجرای طرح های مصرف بهینه آب در کشاورزی و توسعه کشت گلخانه ای، روش های نوین آبیاری می توان در نجات دشت های اصفهان از ادامه پدیده فرونشست زمین همت گمارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.