انتخابات فرایند تصمیم‌گیری رسمی است که در آن مردم یا بخشی از مردم برای اداره امور عمومی خود شخص یا اشخاصی را برای مقامی رسمی به مدت معلوم با ریختن رأی به صندوق‌های انتخاباتی برمی‌گزینند تا سیاست‌های کلی کشور و تصمیمات اتخاذ شده بر مبنای برایندی از افکرا عمومی باشد.

از سوی دیگر انتخاباتی با شرکت بیشتر مردم نشانگر مردمی بودن حاکمیت دارد، بنابراین هرگونه خط مشی که بخواهد مانع از حضور مردم شود ضربه نامناسبی بر پیکره انتخابات آزاد وارد می‌کند و این مقوله مهم سیاسی و اجتماعی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

در این پیوند عضو هیات علمی و استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اهمیت انتخابات در عصر کنونی جهان گفت: انتخابات خوب، قدرت نرم را با خود به همراه می‌آورد، بنابراین اگر کشوری بخواهد در دنیا از لحاظ دموکراتیک در جایگاه بالاتری قرار بگیرد باید انتخاباتی سالم، پیشرفته و براساس الگوهای دموکراتیک برگزار کند.

علی امیدی با بیان اینکه برگزاری انتخابات باشکوه با حضور حداکثری مردم در عرصه بین‌الملل افتخارآفرین است، تصریح کرد: ملل دیگر به کشوری که انتخاباتی پرشور داشته باشد به دید احترام می‌نگرند و این کشور در عرصه بین الملل در جایگاه بالاتری قرار خواهد گرفت، در غیر اینصورت کشور در بین کشورهای مطرح نخواهد بود.

وی با اشاره به نظرات علمای علم اخلاق که تاثیرگذاری یک رفتار را مستلزم رعایت همان رفتار از سوی توصیه کننده می‌دانند، اضافه کرد: رفتار سیاسی ما اثرگذاری گسترده ای دارد و نفوذ بین‌المللی کشورمان را بالا می برد، پس چنان چه به دنبال اثربخشی در جوامع منطقه‌ای و بین المللی هستیم باید انتخاباتمان دموکراتیک، سالم و با شکوه باشد.

این استاد دانشگاه به رد صلاحیت‌های گسترده این دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از سوی شورای نگهبان اشاره و خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که عدم تایید صلاحیت‌ها به ضرر انتخابات تمام شده و برای حضور بیشتر مردم تاثیر منفی داشته باشد.

امیدی استفاده از روزهای پیش رو برای ایجاد بستری مناسب برای داشتن حق انتخاب بیشتر، تصریح کرد: در روزهای باقی مانده نخبگان و مسوولان سیاسی کشور و به طور کلی متولیان انتخابات باید شرایط حضور بیشتر مردم در پای صندوق‌های رای را فراهم کنند و این امر تنها با وجود نامزدهای انتخاباتی در طیف‌های مختلف سیاسی محقق می‌شود.

متولیان انتخابات از بن بست سیاسی جلوگیری کنند

عضو هیات علمی و استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان تاکید کرد: متولیان امر باید با هماهنگی بیشتر و هم اندیشی در راستای جلوگیری از یک بن بست سیاسی بکوشند و عرصه را برای برگزاری انتخاباتی آبرومند و با حضور حداکثری فراهم کنند.

وی با اشاره به اینکه رد صلاحیت‌ها، صدای بسیاری از اصولگرایان را هم در آورده است، ادامه داد: انتخابات پیش روی مجلس از ابعاد مختلف از حساس‌ترین انتخابات در کشور به شمار می‌رود و نباید پشتوانه مردمی را در این زمینه از دست داد.

همچنین دانشیار علوم سیاسی و عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: دوره‌های حضور طیف اصلاح‌طلب و اصولگرا در مسند قدرت در کشورمان هشت سال به هشت سال تغییر می‌یابد.

محمد علی بصیری اضافه کرد: بر اساس این دسته بندی، هر هشت سال یکبار حساسیت انتخابات برای ریاست جمهوری و مجلس برای یک طیف افزایش پیدا می‌کند همانطور که هشت سال قبل برای اصلاح طلبان حضور پررنگ و کسب کرسی‌های بیشتر معنا داشت، این بار طیف اصولگرا باقدرت بیشتری پا به میدان گذاشته است.

لزوم جلوگیری از افراط و تفریط در رد صلاحیت‌ها

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در تایید و رد صلاحیت‌ها نباید افراط و تفریط شود، گفت: وقتی دستگاه قضایی ۹۰ پرونده مساله دار از نمایندگان فعلی مجلس در اختیار دارد، نشان می‌دهد که برای تایید صلاحیت‌ها سخت‌گیری بیشتری نیاز بوده است.

بصیری ادامه داد: رد صلاحیت‌ها اگر مستدل، مستند و قابل قبول باشد پذیرفتنی خواهد بود.

این استاد علوم سیاسی با بیان اینکه مجلس ایران تا حدی هم شاکله پارلمانی و هم ریاستی دارد، اظهارداشت: قوه مقننه از نهادهای نهم در کشور است این مجموعه با مباحثی نظیر استیضاح، سوال و رای اعتماد به وزیران بر قوه مجریه احاطه دارد و با قانون گذاری بسیاری از راهبردهای کشور را تعیین می‌کند.

وی هر نماینده مجلس را نماینده تمامی مردم ایران دانست و گفت: حتی یک نماینده خوب می‌تواند به پیشبرد اهداف مجلس و کشور کمک کند، بنابراین لازم است که رای دهندگان با دقت بسیار افراد را گزینش کنند.

بصیری با اشاره به اهمیت رای درست و آگاهانه مردم در انتخابات، خاطرنشان کرد: حتی نمایندگان یک منطقه و استان نیز می‌توانند تاثیرات بیشتری داشته باشند و سمت و سوی مجلس را عوض کنند.

استاد علوم سیاسی اظهارداشت: توجه نکردن به شعارهایی که قابلیت اجرایی ندارد از اهمیت بالایی برخوردار است، نمایندگان و بطور کلی مجلس اختیارات مشخصی دارند و وعده و وعید بیش از حد توان، هیچگاه عملی نخواهد شد، لذا لازم است که مردم این موضوع را بطور جدی مد نظر قرار دهند.

وی به لزوم ارایه برنامه با قابلیت اجرا از سوی نامزدهای انتخاباتی اشاره کرد و گفت: مردم این برنامه را مد نظر قرار دهند و به کسانی که تنها برای ارتقای وضعیت اجتماعی و اقتصادی خود به ورطه انتخابات پا گذشته‌اند بی اعتنا شوند.

بصیری با اشاره به ضرب المثل «گرز بخورند پهلوان باشد» گفت: هر حرف و ادعایی باید به قامت مدعی و گوینده بیاید و در آوردگاه انتخابات نیز نامزدها باید حرف‌هایی شدنی و عملی بزنند که اجرای آنها برایشان مقدور باشد.

تایید صلاحیت ۳۷۲ نفر در استان اصفهان

در مجموع یک هزار و ۲۴۲ داوطلب برای انتخابات مجلس شورای اسلامی در این استان به غیر از انصرافی‌ها ثبت‌نام کردند که در مجموع تا ۱۲ بهمن ۳۷۲ نفر تایید صلاحیت و به مرحله نهایی رسیدند و افراد رد صلاحیت شده تا چهاردهم بهمن ماه مهلت دارند تا اعتراض خود را اعلام و شورای نگهبان تا ۲۱ بهمن ماه سال جاری برای بررسی این اعتراض‌ها فرصت دارد.

 تعداد افراد حوزه انتخابیه اصفهان، ۲۲ بهمن امسال نهایی و اسامی نامزدها در حوزه‌های انتخابیه به صورت آگهی به اطلاع عموم خواهد رسید و نامزدهای این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی از ۲۴ بهمن سال جاری می‌توانند تبلیغات خود را آغاز و تا ۲۴ ساعت قبل از زمان قانونی انتخابات به تبلیغات بپردازند.

 ۲ هزار و ۸۳۶ شعبه اخذ رای به صورت قطعی و با تایید هیات‌های اجرایی در استان آرای شرکت‌کنندگان در انتخابات را اخذ می‌کنند و حدود ۶۰ هزار نفر  در امر برگزاری انتخابات همکاری خواهند داشت و نامزدهای این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۱۵ حوزه انتخابیه از جمله حوزه اقلیت های مذهبی با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

از استان اصفهان همراه با نماینده ارامنه، ۲۰ نماینده به مجلس شورای اسلامی راه می‌یابند.  حوزه انتخابیه اصفهان به مرکزیت اصفهان دارای پنج کرسی است و مردم این شهرستان باید از بین نامزدها پنج تن را به نمایندگی خود برای حضور در مجلس شورای اسلامی انتخاب کنند اما در سایر حوزه‌های انتخابیه استان اصفهان یک نفر انتخاب خواهد شد.

 " اردستان "به مرکزیت " اردستان، شاهین شهر، میمه و برخوار " به مرکزیت "شاهین شهر"، " خمینی شهر " به مرکزیت "خمینی شهر"، "سمیرم " به مرکزیت "سمیرم" ، "شهرضا و دهاقان " به مرکزیت "شهرضا"، "فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت " به مرکزیت "داران"، "فلاورجان " به مرکزیت " فلاورجان "، " کاشان و آران و بیدگل "به مرکزیت " کاشان"، " گلپایگان و خوانسار "به مرکزیت " گلپایگان"، " لنجان "به مرکزیت "زرین شهر"، "مبارکه "به مرکزیت "مبارکه" ، "نایین و خور و بیابانک"به مرکزیت "نایین" ، " نجف آباد و تیران و کرون "به مرکزیت " نجف آباد " و " نطنز و بخش قمصر " به مرکزیت " نطنز " از حوزه‌های دیگر استان اصفهان در انتخابات مجلس شورای اسلامی هستند.

ممنوعیت دخالت در امور نامزدهای انتخاباتی

در همین ارتباط استاندار اصفهان در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: نهادها و دستگاه های اجرایی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند حق واگذاری امکانات به نامزدهای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی را ندارند، از سوی دیگر حمایت و دخالت در امور نامزدهای انتخاباتی نیز خلاف و جرم است، بنابراین روسا و مدیران کل باید بطور جدی این موضوع را مد نظر قرار دهند.

عباس رضایی افزود: با اشاره به اهمیت ایجاد بستری مناسب برای مشارکت هر چه بیشتر مردم در صحنه انتخابات، ادامه داد: تمامی نهادهای اجرایی در استان و شهرستان‌ها موظفند، امکانات خود را بر مبنای در خواست در اختیار استانداری و فرمانداری‌ها قرار دهند، فرمانداری‌ها مجری اصلی برگزاری انتخابات در شهرستان‌ها هستند، لذا همکاری هر چه بیشتر با این نهادها ضروری است.

وی حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رای را ضروری خواند و اضافه کرد: همکاری و بسترسازی مناسب برای برگزاری انتخابات، سبب برپایی هرچه باشکوه تر این رویداد خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.