محمدرضا عباسی روز دوشنبه در گفت‌ و گو با ایرنا افزود: استان اصفهان با تولید سالانه بیش از ۶۷ میلیون قطعه انواع ماهی زینتی شامل ۱۲۰ گونه زنده‌زا و تخم‌گذار رتبه نخست را  در یک دهه اخیر در کشور دارد، اما تداوم کار این صنعت و بهبود آن نیازمند ایجاد شهرک تخصصی و برنامه ریزی برای تولید بیشتر است.

وی با اشاره به فعالیت ۷۰۰ مزرعه تولید ماهی تزیینی در استان، اضافه کرد: تولید ماهی زینتی هم اینک نه بصورت سازمان یافته بلکه بصورت پراکنده انجام می‌شود به همین دلیل امکان هماهنگی‌های بیشتر و نظاممند کردن این فعالیت را نمی‌دهد.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی، اشتغال‌زایی را از دیگر مزایای احداث شهرک تولید ماهی برشمرد و گفت: توسعه این صنعت می‌تواند ایران را در بین دیگر کشورها در جایگاه ممتازی قرار دهد و افزایش صادرات و درآمد افزون‌تر را به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه آران و بیدگل و نطنز هم از ظرفیت لازم برای ایجاد شهرک برخوردارند، ادامه داد: عملیات اجرایی احداث شهرک ماهیان تزیینی کاشان آغاز شده، اما برای نجف آباد و اصفهان هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

عباسی با بیان اینکه توسعه کمی و کیفی باید بطور موازی پیش برود، اضافه کرد:  شیلات استان اصفهان همگام با سیاست‌های کلان وزارتخانه، گسترش آبزی پروری را دنبال می‌کند و ارتقای فرهنگ مصرف آبزیان را در دستور کار قرار داده است.

وی تصریح کرد: وجود انواع آب‌های شیرین و لب شور در استان اصفهان، شرایط مناسبی را برای پرورش انواع مختلف آبزیان فراهم و وجود مناطق چندگانه گرم، سرد و معتدل در این منطقه برای توسعه صنعت تولید آبزیان وضعیت خوبی را مهیا کرده است.

مدیر شیلات و امور آبزیان وجود صنعت فرآوری محصولات آبی را از دیگر نقاط مثبت استان اصفهان برشمرد و افزود: تولید کنسرو ماهی با ماهیانی که صید شده از دریا در این استان انجام می‌شود و این بخش از صنعت را هم می توان با حمایت بیشتر توسعه داد.

گُلدفیش، قرمز، آنجِل، کوی و سیچلاید از جمله ماهی‌های تزیینی تولیدی در این استان است.

به غیر از ماهیان مذکور، سالانه ۹ هزار و ۳۰۰ تُن انواع آبزیان خوراکی شامل آبزیان سردآبی مانند قزل‌آلا و قزل‌آلا رنگین‌کمان، آبزیان گرم‌آبی مانند کپور، هامور، فیتوفاگ و خاویاری و بیگ‌هِد در این استان تولید می‌شود.

در این منطقه افزون بر چهار هزار نفر بصورت مستقیم در صنعت تولید آبزیان اشتغال دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.