مهران توکلی روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهارداشت: از مجموع ۱۰۰ هزار زمین کشاورزی در استان اصفهان حدود ۵۸ هزار هکتار مربوط به گندم آبی و بیش از ۱۸ هزار هکتار مربوط به کشت دیم گندم است و روند افزایش سطح زیر کشت مزارع همچنان ادامه دارد به گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود تولید این محصول در مقایسه با سال قبل افزایش پیدا کند.

کارشناس گندم سازمان جهاد کشاورزی اصفهان افزود: اختصاص آب از رودخانه زاینده‌رود برای کشت پاییزه امسال در زمان مناسب خود صورت گرفت و به همین دلیل کشاورزان عملکرد بهتری خواهند داشت.

توکلی به توزیع کود بین کشاورزان اشاره و تصریح کرد: تا جایی که امکان داشت کود توزیع کرده‌ایم و سعی شده بطور عادلانه در اختیار همه قرار بگیرد.

وی قیمت گندم خریداری شده از سوی دولت را نیازمند بررسی دانست و گفت: قیمت خرید گندم با میزان هزینه‌ها و قیمت تمام شده برای کشاورزان همخوانی ندارد، بویژه اینکه قیمت کود، آماده‌سازی مزارع، قیمت آب و دیگر هزینه‌های تولید افزایش پیدا کرده و سود تمام شده برای تولیدکننده را کاهش داده است.

کارشناس مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی افزود: آمار و ارقام و میانگین گوناگونی برای حجم کشت گندم کشت شده در استان اصفهان وجود دارد، از ۲ تا چهار تُن تا ۱۰ الی ۱۲ تُن در هکتار در استان ثبت شده، اما بطور تقریبی میزان کشت گندم ۴.۵ تا پنج تُن به ازای هر هکتار است.

توکلی خاطرنشان کرد: شهرستان اصفهان و بیشتر مناطق شهری این خطه مانند ورزنه، برآن شمالی و جنوبی و کرارج رکورددار کشت گندم در استان هستند.

خروجی سد زاینده‌رود که از ۲۱ آبان امسال با آغاز دوره نخست آبیاری کشت پاییزه کشاورزان اصفهان افزایش یافته بود از بامداد روز جمعه گذشته کاهش پیدا کرد.

در این مدت ۱۲۰ میلیون متر مکعب از سد زاینده رود برای کشت پاییزه کشاورزان شرق و غرب استان اختصاص یافت.

استان اصفهان ۱۰.۷ میلیون هکتار زمین دارد که  حدود پنج درصد آن یعنی ۵۴۶ هزار هکتار متعلق به بخش کشاورزی است و در زمان حاضر از ۵۴۶ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی استان فقط حدود ۳۵ درصد معادل ۱۹۷ هزار هکتار زیر کشت می‌رود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.