مهرداد مرادمند روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به افزایش خروجی سد زاینده رود در زمان مناسب و آغاز کشت پاییزه در آبان، تصریح کرد: بر خلاف سال قبل که  بهمن ماه، آب برای کشاورزان رها شد، امسال در بهترین زمان ممکن آب در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان اضافه کرد: نکته مثبت دیگر این بود که کشاورزان زمان دقیق دریافت آب را می‌دانستند و سبب شد در برنامه‌ریزی خود بهتر عمل کرده و در نتیجه وضعیت کشت و کار بهبود پیدا کند.

وی افزود: تمامی عملیات بستر و کاشت بخوبی در حال انجام است و بی‌شک می‌توان شاهد تراکم بالاتر حجم محصولات در سطح بود که در نهایت بهره‌وری بیشتر کشت را در پی خواهد داشت.

مرادمند همچنین  در باره تامین نهاده‌های کشاورزی  اظهارداشت: مشکلی در تامین کود و بذر برای کشاورزان اصفهان وجود ندارد و کشت پاییزه در زمان مناسب در حال انجام است و چهار هزار تُن بذر مرغوب و گواهی شده گندم معادل ۳۰ درصد از نیاز کشت در اختیار کشاورزان قرار گرفت و هفت هزار و ۵۰۰ تُن انواع کود شیمیایی نیز تامین شد.

وی درباره اینکه مساحت زیر کشت امسال چقدر است ، گفت: با توجه به حجم بیشتر آب در دسترس، نسبت به گذشته، پیش‌بینی می‌شود که سطح زیر کشت افزایش پیدا کند و مقدار دقیق آن پس از پایان دوره آبیاری نخست یعنی تا روزهای آینده مشخص خواهد شد.

خروجی سد زاینده رود از ساعات اولیه بامداد سه شنبه ۲۱ آبان به منظور توزیع آب کشاورزی در شبکه‌های غرب و شرق استان اصفهان افزایش یافت.

رهاسازی برای تامین آب نوبت اول آبیاری برای کشت به هنگام پاییزه کشاورزان غرب و شرق اصفهان به مدت ۲۰ روز است و در این مدت ۱۲۰ میلیون متر مکعب از سد زاینده رود رها می‌شود.

اراضی کشاورزی اصفهان حدود ۵۶۳ هزار هکتار معادل ۳.۵ درصد از مساحت استان است که با توجه به محدودیت‌های منابع آب در سال‌های اخیر، تنها حدود ۲۹۰ هزار هکتار آن تحت کشت زراعی و باغی قرار می‌گیرد، در سال زراعی ۹۶- ۹۷ حدود ۲۱۰ هزار هکتار از مجموع اراضی کشاورزی استان به کشت محصولات زراعی اختصاص داشت که ۱۹۰ هزار هکتار آن زراعت آبی و ۲۰ هزار هکتار مربوط به زراعت دیمی بوده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.