بابک بهفروز روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: زمانی که بر روی طرح‌های پژوهشی برون‌دانشگاهی، مالیات اعمال می‌شود در بین پژوهشگران و دانشجویانی که این طرح‌ها را با وجود همه مشکلات و مسائل انجام می‌دهند، ایجاد بی‌انگیزگی می‌کند.

این مدیر پژوهش و فناوری برتر استان اصفهان  اظهارداشت: اگر می‌خواهیم اقتصاد دانش‌بنیان در کشور شکل بگیرد باید طرح‌های دانش‌بنیان و تحقیقاتی برون‌دانشگاهی نیز مشمول معافیت‌های مالیاتی شود تا تولید داخل افزایش یابد و به جای وارد کننده فناوری، تولیدکننده آن باشیم.

بهفروز  یکی از راهکارهای رفع مشکل طرح‌های پژوهشی برون‌دانشگاهی را ایجاد سرای نوآوری در دانشگاه‌های آزاد با همکاری برخی نهادها مانند اتاق بازرگانی ذکر و خاطرنشان کرد: قدم‌های خوبی در این زمینه در استان اصفهان برداشته شده و امید است به نتیجه برسد.

وی یکی دیگر از مشکلات اجرای طرح‌های پژوهشی را فرایند اداری دریافت و پرداخت خواند و گفت: با توجه به روال‌های اداری موجود در دانشگاه، ممکن است در پرداخت اعتبارها به مجریان طرح تاخیر به وجود آید درحالی که آنها نیاز به تامین مالی برای خرید وسایل و تجهیزات مورد نیاز خود دارند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه صنعت دیر به دانشگاه ها اعتماد می‌کند، تصریح کرد: دانشگاه‌های آزاد در حال تغییر رویکرد خود به سمت پژوهش محوری و کارآفرین هستند و اقدام‌هایی را در این زمینه از جمله برای ترغیب اعضای هیات علمی در دست اجرا دارد.

مدیر پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد واحد دهاقان یکی از راهکارهای بهبود ارتباط صنعت با دانشگاه را رایزنی دانشگاه‌ها با شهرک‌های صنعتی مستقر در حوزه خود برشمرد و اضافه کرد: دانشگاه‌ها می‌توانند اتاق فکر و تحقیق و توسعه شهرک‌های صنعتی را در واحدهای خود ایجاد کنند.

وی دانشجویان را مهمترین ابزار پیشرفت در دانشگاه‌ها برشمرد و  افزود: تفکر پژوهش محوری باید ابتدا در دانشجویان ایجاد شود و به کسب درآمد و ایجاد تفکر مولد بینجامد.

بهفروز با اشاره به اقدام‌ها و دستاوردهای پژوهشی دانشگاه آزاد دهاقان در یک سال اخیر گفت: در این مدت ۱۵۰ مقاله پژوهشی در این دانشگاه منتشر شد که ۱۰ عنوان آن از جمله در رشته‌های نانوفناوری، ساختمان و بتن‌های نسل جدید در نشریه‌های معتبر بین‌المللی (ISI) چاپ شدند.

وی با بیان اینکه موضوع بیشتر مقاله‌های علمی پژوهشی این دانشگاه جامعه‌شناسی و ادبیات فارسی است، تصریح کرد: در یک سال اخیر، حدود ۲۰ دانشجو در مقطع دکترا در رشته‌های جامعه‌شناسی و ادبیات فارسی و ۱۸۰ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مدیریت از دانشگاه آزاد دهاقان دانش‌آموخته شدند.

مدیر پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد دهاقان با اشاره به انتشار چهار عنوان کتاب با موضوع مدیریت و الهیات در یک سال اخیر در این واحد گفت: این دانشگاه در مدت مذکور چهار عنوان طرح پژوهشی برون‌دانشگاهی در بخش‌های مختلف از جمله با شرکت‌های برق، آب و فاضلاب و شهرداری‌ها به ارزش ۱۵۰ میلیون تومان منعقد کرده است.

وی به جذب ۲ هسته فناور و پنج هسته رشد در مرکز رشد اقماری این دانشگاه نیز اشاره و اضافه کرد: دانشگاه آزاد دهاقان در جهت فعالیت‌های دانش بنیان با رویکرد کسب درآمد برون‌دانشگاهی نیز حدود ۶ هزار متر مربع فضای گلخانه‌ای زیر پوشش تولید انواع بذر دارد.

بهفروز با اشاره به اینکه آزمایشگاه بتن دانشگاه آزاد دهاقان جزو نخستین آزمایشگاه‌های همکار با صنعت در استان اصفهان است، ادامه داد: این دانشگاه مجوز همکاری با اداره راه و شهرسازی در شهرستان دهاقان را برای آزمایشگاه بتن و مصالح ساختمانی اخذ کرد و اقدام‌های اولیه برای اخذ استاندارد ۱۷۰۲۵ برای این آزمایشگاه در حال اجراست.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان در جنوب غربی استان اصفهان دست‌کم ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجو دارد.

 ۲۵ ‬ آذر از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور به‌منظور گسترش فرهنگ پژوهش در جامعه به روز پژوهش نامگذاری شد. هفته آخر آذر نیز به هفته پژوهش و فناوری نامگذاری شده است.

ارج نهادن به مقام پژوهشگران و تجلیل از پژوهشگران برتر، شناسایی و طرح مشکلات و چالش‌های پیش‌رو و ارتقای سطح پژوهش و فناوری در کشور از جمله اهداف این اقدام بود. 

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شعار امسال هفته پژوهش را "پژوهش اثربخش، فناوری ارزش‌آفرین و رونق تولید"  نامگذاری کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.