محسن حاج عابدی روز پنجشنبه در گفت‌ و گو با ایرنا افزود: کاشت دانه‌های روغنی کلزا به عنوان یکی از گیاهان با مصرف پایین آب و افزایش بهره‌وری جز مهمترین برنامه‌های توسعه کشاورزی تیران و کرون است.

وی با بیان این که امسال بیش از 28 هکتار از اراضی باغی این شهرستان زیر کشت این محصول قرار گرفت، اظهارداشت: بیش از 100 تن کلزار این مزارع برداشت شد که بر اساس پیش‌بینی‌ها و چشم‌انداز پنج ساله حوزه کشاورزی میزان سطح زیر کشت و برداشت آن سه برابر خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی تیران و کرون ارقام کشت کلزا در این شهرستان هیبریدی است، بیان‌کرد: اسیدهای چرب روغن کلزا اشباع نشده و بدون کلسترول نسبت به روغن های وارداتی است که کیفیت غذایی بالایی دارد.

وی ادامه‌داد: فعالیت های پژوهشی برای توسعه سطح زیر کشت و افزایش کیفت محصولات در حال انجام است که در مزارع این منطقه از کودهای شیمایی استفاده نخواهد شد و با کشت ارقام مناسب و استفاده از کودهای ریز مغذی میزان بهره‌برداری و کیفیت افزایش می‌یابد.

وی سرمایه‌گذاری در این حوزه را برای توسعه اقتصادی و همچنین تامین روغن مورد نیاز کشور لازم بیان‌کرد و گفت: تنها 10 درصد روغن خوراکی مورد نیاز کشور از داخل تامین می‌شود و مابقی وارداتی است که توسعه کاشت کلزار منفعت و سود مالی دارد.

حاج عابدی استفاده از ظرفیت‌های نوین آبیاری و مراحل و کشت و داشت را در بهبود کیفیت تولید  افزایش برداشت در هر سطح را مهم برشمرد و گفت: آموزش کشاورزان و ارائه مشاوره از سوی کارشناسان در این بخش  انجام می‌شود.

وی سطح زیر کشت محصولات زراعی این شهرستان مثل کلزا، گندم، سیب زمینی، زرت علوفه ای، نباتات علوفه‌ای و حبوبات به هفت هزار هکتار اعلام و خاطرنشان‌ کرد: 900 هکتار این سطح به صورت دیم کاشت است و بقیه با تامین آب سد و چاه‌های آب می‌باشد.

 استان اصفهان 10.7 میلیون هکتار اراضی دارد که حدود پنج درصد آن یعنی 546 هزار هکتار متعلق به بخش کشاورزی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.