مسعود گلشیرازی روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به تحریم‌های غرب، بخش عمده واردات رسمی و غیررسمی کالاهای ما محدود شده و در نتیجه وضعیت تولیدات صنایع داخلی بهبود و افزایش پیدا کرده است.

وی اظهار داشت: همزمان با کاهش واردات و قاچاق کالاها، انتظار ما این بود که صنایع استان هم سهم بیشتری از تولید کشور را در اختیار بگیرند اما این پیش بینی‌ها بدلیل به‌روز نبودن فناوری و بازار مدار نبودن صنایع، محقق نشد.

رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: همه عوامل صنعتی بعلاوه ضعف بنگاه‌ها در حوزه تامین مالی، دست به دست هم داد تا رشد موردنظر در صنایع رخ ندهد.

وی خاطرنشان کرد: بهبود محیط کسب و کار یکی از مهمترین وظایف دولت است و شاخص‌های این محیط، معیار مناسبی برای قضاوت در باره عملکرد دولتمردان محسوب می‌شود.

گلشیرازی با بیان‌اینکه دولت باید تلاش خود را برای بهبود محیط کسب و کار بطور کامل بکار گیرد، تامین نقدینگی، رعایت عدالت در دریافت مالیات، رفتار عادلانه در تامین اجتماعی و تغییر نکردن مکرر قوانین را مهمترین مولفه‌های بهبود محیط کسب کار برشمرد.

به گفته وی، نمرات شاخص‌های محیط کسب و کار بر اساس ارزیابی فعالان اقتصادی بدست می‌آید و بهترین ملاک و معیار، شناسایی حکمرانان خوب است.

بهبود شاخص‌های کسب و کار اصفهان در تابستان  

رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان گفت: بر اساس آمار، وضعیت شاخص‌های کسب و کار اصفهان در تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بهبود پیدا کرده است اما باید برای ارتقای این وضعیت بازهم تلاش بیشتری کنیم.

بیشتر بانک‌های استان رسالت اصلی خود فراموش کرده‌اند   

وی ادامه داد: بیشتر بانک‌ها، وظیفه اصلی خود را که تامین مالی تولید در مسیر تقویت مولفه‌های اقتصاد کلان است، انجام نمی‌دهند.

گلشیرازی با بیان‌اینکه بیشتر بانک‌ها همراه روند تولید نیستند، خاطرنشان کرد: با این حال، بعضی از بانک‌ها با درک صحیح شرایط اقتصادی کنونی، اقدام‌های مناسب و خوبی انجام داده‌اند.

ماشین‌آلات و تجهیزات ۴۰۰ واحد صنعتی بزرگ استان اصفهان نیاز به نوسازی و بهسازی دارد که برای این کار اعتبار کلانی نیاز است و باید برای تامین آن تدابیر ویژه‌ای درنظر گرفته شود.

بانک‌ها باید در زمینه نوسازی و بهسازی تجهیزات و ماشین‌آلات کارخانه‌ها بیش از پیش همکاری کنند؛ در حالی که سال گذشته تنها 4 درصد از تسهیلات پرداختی بانک‌ها به این موضوع اختصاص یافت.

بر اساس آمار موجود، نزدیک به ۶۵ هزار واحد کوچک و متوسط در کشور فرسوده بوده که این رقم معادل۳۰ درصد مجموع واحدهای تولیدی موجود است.

همچنین نزدیک به ۲۰ درصد از ماشین‌آلات خط تولید واحدهای صنعتی بزرگ کشور فرسوده شده‌اند که نیاز به بهسازی دارند.

اصفهان با بیش از پنج میلیون نفر جمعیت، بیش از ۹ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ با سرمایه ۲۲۱ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۲۶۳ هزار نفر، ۸۴۰ معدن در حال بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال و حدود ۱۸۰ هزار واحد صنفی، صنعتی‌ترین استان کشور بشمار می‌رود.   

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.