شهرام موحدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با انتقاد از این که در طرح تحول سلامت، حوزه دامپزشکی دیده نشده است، افزود: نقش بی‌بدیل دامپزشکی در سلامت جوامع انسانی غیرقابل‌انکار است.

وی اظهارداشت : این در حالی است که فقط  در یک سال گذشته دامپزشکی استان با نظارت و برنامه‌های متنوع مانع ورود بیش از ۵۰۰ هزار کیلوگرم انواع گوشت فاسد به سطح شهر شد که در صورت ورود می‌توانست آسیب‌های زیاد برای سلامت شهروندان بزند.

وی خاطرنشان کرد :  بیماری‌های مشترک بین حیوان و انسان سخت‌ترین نوع بیماری‌هاست و خط مقدم مبارزه با این بیماری‌ها سازمان دامپزشکی است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه این منطقه در بسیاری از شاخص‌ها همچون تولید و پرورش بوقلمون و مرغ گوشتی، تخم‌گذار، تولید شیر و عسل در کشور رتبه برتر را داراست، تصریح کرد: در این استان با حجم بالای تولید، بدون شک کنترل و نظارت بر بیماری‌ها بسیار سخت و ضروری است.

موحدی اضافه کرد : درمان بیماری‌های حاصل از مصرف گوشت‌های فاسد هزینه‌های زیادی را می‌تواند به حوزه بهداشت وارد کند که در شرایط اقتصادی فعلی و تحریم‌های پیش رو اهمیت کار این حوزه را به نمایش می‌گذارد.

وی حیطه ورود و اعمال نظارت این نهاد را در سراسر جهان ایمنی غذا از مزرعه تا سفره دانست اما این وظیفه در کشور ما از مزرعه تا کارخانه به عهده دامپزشکی است و پس‌ از آن دانشگاه علوم پزشکی مسئولیت دارد.

وی بیان کرد :  گستره‌ای که دامپزشکی با آن روبرو است دارای وسعتی است که فعالیت را به مشکلاتی روبرو می‌کند اما توانسته‌ایم مطابق استانداردها و حتی فراتر از آن اعمال‌نظر داشته باشیم.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان خاطرنشان کرد : در یک سال گذشته ۱۸ میلیون دلار صادرات محموله‌های فرآوری شده از دامپزشکی اصفهان صورت گرفت که این آمار صادرات در شرایط حاضر با توجه به ایجاد اشتغال و نداشتن هیچ مشکلات زیست‌محیطی بسیار حائز اهمیت است.

موحدی صادرات محصولاتی که پیش‌تر از این ضایعات به‌حساب می‌آمده و امروز با فرآوری تبدیل به محصولی برای صادرات شدند در شرایط تحریم را جهاد اقتصادی و نماد عینی اقتصاد مقاومتی برشمرد.

او در مورد میزان استاندارد بودن محصولات صادراتی از استان اصفهان گفت: روند صادرات محصولات دام و طیور به‌گونه‌ای است که باید مورد ارزیابی قرار گیرد و در این حوزه اصفهان تاکنون هیچ محصول صادراتی نداشته که به جهت نداشتن استاندارد لازم برگشت داشته باشد.

وی اظهارداشت: ایجاد آزمایشگاهی با تجهیزات کامل در استان اصفهان را ضروری ذکر کرد و افزود: در زمان حاضر اصفهان از لحاظ آزمایشگاهی پشتیبان استان‌های همجوار است.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان از کمبود فضا برای آزمایشگاه‌های حوزه دامپزشکی خبر داد ، گفت : برنامه‌ریزی برای ایجاد آزمایشگاه ملی و منطقه‌ای در استان صورت گرفت تا بتوانیم معین استان تهران باشیم.
موحدی اضافه کرد: عامل اصلی مشکلات و کمبودهایی که در حوزه دامپزشکی استان شاهد هستیم ریشه در کمبود نیروی انسانی دارد چراکه اکنون ۵۰ درصد پست‌های سازمانی دامپزشکی استان خالی است.

/۶۰۲۶/۷۱۵۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.