حضور مردم متدین و ایثارگر استانهای اصفهان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی و کهگیلویه و بویر احمد در هشت سال دفاع مقدس موجب شد تا سرمایه ای با ارزش از اسناد عینی تلاش این اهالی در جبهه‌های نبرد به جا بماند که در این مرکز نگهداری می‌شود. 

مسعود کثیری  روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا  فعالیت  عمده این مرکز را نگهداری اسناد و در اختیار قرار دادن آن به پژوهشگران برای انجام برنامه‌ریزی و مطالعات آینده‌نگر برشمرد و افزود: این مرکز توانسته است تا در جهت نگهداری بخشی از تاریخ اجتماعی دوره هشت ساله دفاع مقدس سهیم شود و مجموعه‌ای از اسناد مرتبط را گردآوری کند، اسناد یادشده در دو گروه عمده اسناد دولتی و اسناد اهدایی قابل تقسیم‌بندی است.

وی ادامه داد: اسناد دولتی این بخش به طور معمول از طریق سازمان‌ها و ادارات دولتی مانند استانداری و زیر مجموعه‌های تابعه، نیروی انتظامی، ارتش، آموزش و پرورش، جهاد سازندگی و غیره به دست مرکز رسیدند، این اسناد دارای اطلاعات اداری و بی‌نظیر است.

کثیری اضافه کرد:  گزارشهای تهیه شده در رابطه با بمباران شهرهایی مانند اصفهان و اراک؛ آمار دفعات بمباران، شهدا، جانبازان، کودکان یتیم، خرابی خانه‌های مسکونی، ادارات، شرکتها، مراکز خرید و غیره، تهیه تجهیزات و امکانات ایمنی مانند دستگاه‌های پخش آژیر خطر و نصب آنها در محله‌ها، تهیه پناهگاه‌ها در معابر و مدارس و بیمارستان‌ها، اقدامات سازمان یافته در دو بعد دولتی و خصوصی به صورت خودجوش و تحت عنوان نهادهای مردمی، جمع آوری و ارسال کالاهای اساسی مانند موادغذایی، دارو و پوشاک به جبهه‌های جنگ و اساس نامه بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس نمونه‌ای از اسنادی هستند که در این مرکز نگهداری می‌شوند.

وی تصریح کرد: بخش دیگری از اسناد مذکور در حوزه اسناد اهدایی است که توسط خانواده شهید قوچانی به این مرکز منتقل شده است.  

شهید قوچانی که در مناطق جنگی کردستان و جنوب فعالیت داشت با قابلیت‌های خود توانست تا پست فرماندهی را در عملیات های متعددی از آن خود کند و موفقیت‌هایی را در تاریخ ایران به ثبت برساند.

خانواده این شهید پس از به شهادت رسیدن وی در زمینه‌های اجتماعی و امدادرسانی فعالیت های گسترده‌ای داشتند.

اسنادی به منظور  فراهم آوردن کمک‌های غیر نقدی برای رزمندگان و یا تقدیرنامه مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس به مادر شهید قوچانی در مرکز اسناد ملی موجود است که منبعی غنی برای تحقیق دانشجویان و ݐژوهشگران علاقه‌مند است.

در این مرکز کارهای متننوعی از جمله نگهداری اسناد شخصی، خاندان ها و خانواده ها، ترمیم، نگهداری، امانت گذاری و خرید اسناد انجام می شود.

مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه مرکزی کشور، استان های مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد ، چهارمحال و بختیاری و اصفهان را پوشش می دهد این مرکز بیش از ۲۰ سال پیش در اصفهان تاسیس و از ابتدای سال جاری به ساختمان جدید منتقل شد. 

سازمان‌ اسناد و کتابخانه‌ ملی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ مؤسسه ای‌ آموزشی‌، پژوهشی‌، علمی‌ و خدماتی‌ است‌ که ریاست‌ کل‌ آن‌ با رییس‌ جمهوری‌ است‌، شکل ‌گیری‌ رسمی‌ کتابخانه‌ ملی‌ به‌ سال‌ ۱۳۱۶ باز می ‌گردد، در سال‌ ۱۳۵۸ مرکز خدمات‌ کتابداری و در سال‌ ۱۳۷۸ سازمان‌ مدارک‌ فرهنگی‌ انقلاب‌ اسلامی در کتابخانه‌ ملی‌ ادغام‌ شدند و سرانجام‌ در سال‌ ۱۳۸۱ با تصویب‌ شورای‌ عالی‌ اداری‌، کتابخانه‌ ملی‌ و سازمان‌ اسناد ملی‌ با هم‌ ادغام‌ شدند و سازمان‌ فعلی‌ شکل‌ گرفت‌. 

اکنون‌ این‌ سازمان‌ در دو ساختمان‌ مستقل‌ 'کتابخانه‌ ملی‌ ایران' و 'گنجینه‌ اسناد ملی‌ ایران' فعالیت‌ دارد هر آنچه در ایران نشر می یابد شامل کتاب، روزنامه، اسناد دستگاه های دولتی و غیر دولتی، یک نسخه آن در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گردآوری، نگهداری و حفاظت می شود. 

۳۰۸۰/۶۰۲۶/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.