حجت الاسلام و المسلمین رحمت الله اروجی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: استفاده از مردم به این معناست که با ارایه راهکارهای مناسب، خود پیشکسوتان و هیات‌داران را برای بهبود کیفی عزاداری‌ها حساس کرد.

وی تصریح کرد: ورود بدعت ها و خرافات به عزاداری ها و مجالس امام حسین(ع) بصورت مدیریت شده از سوی دشمنان از دیرباز وجود داشته است، این موضوع همواره هدفمند و هوشمندانه انجام می‌شود و وقتی به بستر اجتماع می‌رسد از سوی برخی از مدیران هیات ها پذیرفته می شوند و این آسیبی جدی به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه هدف اصلی عزاداری باید بر مبنای مکتب اهل بیت باشد، اضافه کرد: متاسفانه برخی می‌پندارند که هرگونه عزاداری می‌تواند سبب نزدیکی انسان به خداوند شود و بر همین اساس انواع رفتارها و اقدامات را جایز می‌دانند اما این امر ضربه بدی به اصل دین  و ماهیت عزاداری وارد می کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی اصفهان تاکید کرد: واعظان و خطبا در راستای فرهنگسازی باید بیش از گذشته فعالیت کنند تا مباحثی از این دست کمتر شود و خرافات و بدعت‌ها کم کم از فرهنگ درست عزاداری رنگ ببازد.

اروجی قمه زدن را مصداق بارز بدعت نامید و افزود: برای کاهش اینگونه رفتارهای آسیب زا، باید از آموزش و پژوهش های اساسی انجام شود و کارهای ترویجی و ایجابی بطور جدی در دستور کار قرار گیرد.

وی تصریح کرد: عزاداری برای امام سوم شیعیان، در جامعه شور و هیجان ایجاد می‌کند و دسته ها و هیات‌ها باید برنامه ریزی و اقدامات مناسب و شایسته، انحرافات و بدعت‌هایی که خواسته یا غیرعمدی وارد سوگواری‌ها می‌شوند متوقف کنند.

در استان اصفهان پنج هزار و ۴۰۰ هیات مذهبی فعالیت دارند که بیش از یکهزار و ۴۰۰ مورد از آنها مربوط به کلانشهر اصفهان است.

در کشور نیز از مجموع افزون بر ۹۰ هزار هیات مذهبی فعال، ۵۴ هزار هیات برنامه‌های ماه مبارک رمضان و مراسم سوگواری ماه محرم و صفر را برگزار می‌کنند. 

۶۰۲۰/۶۰۲۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.