اسقف سیپان کاشاجیان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه پیش از انتصاب به عنوان پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران در کشورهای لبنان، سوریه و کانادا به عنوان پیشوای مذهبی ارامنه مسیحی حضور داشت، افزود: به چشم خود دیدم که آزادی عقاید در ایران وجود دارد و پیروان مذاهب در امنیت و آزادی کامل آیین های خود را برگزار می کنند.
وی با اشاره به تبلیغ رسانه های معاند مبنی بر اعمال محدودیت برای پیروان سایر مذاهب توسط نظام جمهوری اسلامی ایران، اظهارداشت : مهمترین دلیل انجام این تبلیغات غیر واقعی این است که مسئولان ایران نمی خواهند زیر نظارت و تاثیر ابرقدرت ها باشند.
پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران بیان کرد: امیدوارم در سال جدید میلادی مردم دنیا آگاهانه درباره ایران قضاوت کنند و نسبت به جمهوری اسلامی قضاوت پیش داورانه نداشته باشند.
وی تصریح کرد : مردم دنیا باید به ایران سفر کنند و ارزش های فرهنگی و طبیعی این کشور را از نزدیک ببینند و تحت تاثیر تبلیغات رسانه ها قرار نگیرند.
اسقف کاشاجیان با بیان اینکه رابطه ارامنه مسیحی ایران همواره با مردم مسلمان این کشور حسنه و احترام متقابل بوده است، گفت: این رابطه حسنه همچنان وجود دارد و ادامه خواهد یافت.
وی بیان کرد: پیروان مذاهب در ایران برای برگزاری آیین های مذهبی و سنتی خود در آزادی کامل قرار دارند و برای برگزاری این آیین ها، دولت تمام اختیارات را به ما داده است.
پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران ادامه داد : طبق ماده 13 قانون اساسی مسیحیان در احوالات شخصی خود بطور کامل آزاد هستند و این آزادی در رابطه با سنت و زبان ارمنی وجود دارد.
وی درباره ارتباطش با پیشوایان سایر مذاهب در اصفهان گفت: برای من باعث خوشحالی است که با پیشوایان سایر مذاهب از جمله زرتشتیان و یهودیان نشست های دوستانه داشته باشم اما متاسفانه من به زبان فارسی آشنایی ندارم و برای برقراری ارتباط با دچار مشکل هستم.
اسقف کاشاجیان درباره ارتباط خود با روحانیت شیعه و حوزه علمیه اصفهان نیز گفت: خوشبختانه رابطه بسیار خوبی بین ما و روحانیت شیعه در اصفهان وجود دارد و چندین بار خدمت امام جمعه اصفهان رسیده ام و رابطه ما بسیار برادرانه است.
وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به مهاجرت هموطنان به سایر کشورهای دنیا گفت: مهاجرت از ایران مختص ارامنه نیست و بسیاری از هموطنان مسلمان به سایر کشورها مهاجرت کرده اند.
پیشوای ارامنه اصفهان و جنوب ایران با اشاره به اینکه ارامنه در صنعت و هنر ایران نقش آفرین بوده و خدماتی در این زمینه ارائه داده اند، گفت: متاسفانه با مهاجرت ارامنه، ارائه این خدمات کاهش یافته است.
وی افزود: امیدوارم هموطنان اعم از مسیحی و مسلمان که قصد مهاجرت به خارج از کشور را دارند آگاهانه دست به این اقدام بزنند و کورکورانه به کشورهای دیگر مهاجرت نکنند زیرا خارج از ایران، بهشت برین نیست.
به گزارش ایرنا، حدود هفت هزار نفر از ارامنه کشور در استان اصفهان سکونت دارند که بیشتر آنها در شهرستان اصفهان مقیم هستند.
2093/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.