به گزارش ایرنا، پژوهش یا تحقیق، استفاده از پدیده‌های موجود برای دست یافتن به راهکارهای عملی و فناوری‌هاست. بطور معمول پژوهشگر نتایج پژوهش خود را در مجله‌های علمی ارائه می‌ دهد و یا نتایج آن در بخش های مختلف بکار گرفته شده یا تبدیل به محصول می شود.
فعالیت دانشگاه های کشور در نخستین سال های پس از انقلاب اسلامی، بیشتر بر محور آموزش بود اما از 2 دهه گذشته با توجه به اهمیت اقتصاد دانش بنیان و کارآفرینی، پژوهش نیز در اولویت برنامه های آنها قرار گرفت.
امروزه نیز با مطرح شدن بحث دانشگاه های نسل سوم و کارآفرین، برنامه های پژوهشی در دانشگاه ها در قالب هایی مانند ایجاد مراکز خلاقیت و شکوفایی، مراکز رشد و فناوری، تاسیس هسته های فناور، شرکت های دانش بنیان و پژوهشگاه ها و اعطای اعتبارهای ویژه پژوهشی (گرنت) پیش رفته است.
دانشگاه های هنر کشور نیز در همین پیوند، برنامه هایی مانند حمایت از پژوهش ها و پایان نامه های تقاضا محور، توسعه ارتباط با سازمان ها و بخش خصوصی، مهارت افزایی دانشجویان، ثبت دانشگاه ها در نظام های رتبه بندی بین المللی و راه اندازی رشته هایی مانند 'پژوهش هنر' و 'اقتصاد هنر' را در دستور کار خود قرار دادند.
با اینحال به اعتقاد بسیاری از استادان دانشگاه و دانشجویان با توجه به ماهیت رشته های هنر، تقاضا محور کردن پژوهش در این دانشگاه ها و تجاری سازی نتایج و محصولات آنها هنوز در ابتدای راه قرار دارد و تحقق آن نیازمند فرهنگ سازی و ایجاد انگیزه بیشتر در میان دانشگاهیان هنر کشور است.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه هنر اصفهان مهمترین چالش در بخش پژوهش و هنر را دشوار بودن تعامل استادان و دانشجویان رشته های هنر با پژوهش نسبت به رشته های علوم پایه، فنی مهندسی و پزشکی می داند.
محمود رضا ثقفی در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر اینکه ما طرح ها و آثار هنری فراوانی داریم، افزود: هنوز هنرمندان ما با تجاری سازی محصولاتشان آشنا نیستند و باید تلاش کنیم برای رسیدن به دانشگاه های نسل سوم و کارآفرین، این مشکل برطرف شود.
وی افزود: لازم است بروندادهای پژوهشی و پایان نامه های هنر، تقاضا محور و در جهت پاسخگویی به سازمان ها و جامعه باشد.
ثقفی به برخی از برنامه های دانشگاه هنر اصفهان برای تحقق این موضوع اشاره کرد و گفت: این دانشگاه نخستین و بزرگترین مرکز رشد تخصصی هنر کشور را دارد که از آن الگوبرداری می شود.
وی با اشاره به فعالیت حدود 30 شرکت و هسته 'هنر بنیان' با اشتغال 160 نفر در مرکز رشد دانشگاه هنر اصفهان، تصریح کرد: ظرفیت های این مرکز بیشتر از ارقام است و ما هنوز در ابتدای راه هستیم.
به گفته وی هنوز ایجاد شرکت های دانش بنیان در عرصه هنر شناخته شده و زیرساخت های لازم برای اقتصاد هنر فراهم نیست.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه هنر اصفهان یکی دیگر از برنامه های این مجموعه برای تحقق پژوهش تقاضا محور و کارآفرین را طرح پارک فرهنگ و هنر عنوان و خاطرنشان کرد: این مرکز به نوعی پارک فناوری محسوب می شود و صنایع خلاق را پوشش می دهد.
ثقفی با بیان اینکه این پارک در مرحله مطالعاتی و برنامه ریزی قرار دارد و مقرر است با همکاری شهرک علمی و تحقیقاتی و دانشگاه صنعتی اصفهان ایجاد شود، اظهار امیدواری کرد که بتوان با راه اندازی پارک فرهنگ و هنر و با توجه به ظرفیت های منطقه، به گام های بعدی در ایجاد دانشگاه های نسل سوم نزدیک شد.
وی همچنین با اشاره به اینکه دانشگاه هنر اصفهان تا کنون به جز در بخش های تجهیزات آزمایشگاهی، مشکل مالی چندانی در بخش پژوهش نداشته است، گفت: تا کنون 18 طرح پژوهشی در ارتباط با صنعت و دستگاه های اجرایی به اتمام رسیده و 20 طرح در حال اجراست.
وی اضافه کرد: انعقاد قراردادهای پژوهشی با سازمان ها و بخش خصوصی جای رشد زیادی دارد و ادعا نمی کنیم که در شرایط ایده آل قرار داریم.
مدیر امور پژوهشی دانشگاه هنر اصفهان نیز در گفت و گو با ایرنا، کیفی سازی مقاله های علمی و پژوهشی را از اولویت های این مرکز خواند و گفت: ثبت نام این دانشگاه در نظام های رتبه بندی معتبر بین المللی مانند 'اسکوپوس' از سال 94 در دستور کار ما قرار گرفت.
امیرحسین کریمی با بیان اینکه قبل از این کار برخی از مقاله های دانشگاه هنر اصفهان به اسم دانشگاه های دیگر مانند اصفهان در نشریه های بین المللی ثبت می شد، افزود: به دلیل ماهیت رشته های هنری ما هنوز عملکرد زیادی در انتشار مقاله نداریم.
وی با بیان اینکه از سال 2012 تا کنون 165 مقاله بین المللی توسط دانشگاهیان این دانشگاه منتشر شده است، تصریح کرد: رشد مقاله های علمی ما به سمت نشریه های برتر می رود و از نظر کیفی آنها را کنترل کردیم.
کریمی تولید مقاله های جعلی و نامعتبر را از چالش های دانشگاه های کشورمان عنوان و تاکید کرد: ما سعی کردیم جلوی آن را در دانشگاه هنر اصفهان بگیریم.
وی شناخت و معرفی نشریه های معتبر در رشته های مختلف هنری را یکی از برنامه های امور پژوهشی دانشگاه هنر اصفهان برشمرد و گفت: در بخش نشریه های داخلی نیز با توجه به کم بودن تعداد آنها در رشته های هنری با مسائلی همراه هستیم.
مدیر امور پژوهشی دانشگاه هنر اصفهان، تعداد نشریه های داخلی در زمینه هنر و رشته های مرتبط را 34 نشریه عنوان کرد و افزود : این نشریه ها که بیشترشان فصلنامه هستند مقاله های محدودی را پذیرش می کنند اما تعداد مقاله ها زیاد است.
کریمی با بیان اینکه این موضوع باعث داوری بسیار طولانی و حجم کار بالا در این نشریه ها شده است، تصریح کرد: به این دلیل این خطر وجود دارد که مقاله های فارسی به صورت ترجمه در نشریه های نا معتبر خارجی چاپ شود.
وی با تاکید بر اینکه باید جلوی این پدیده گرفته شود، گفت: رویکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این است که تعداد نشریه ها بیشتر نشود تا ظرفیت کیفی آن حفظ شود.
به گفته وی باید این مسئله برای دانشگاه های هنر روشن شود که آمارهای صرفی مقاله های منتشر شده در نشریه های خارجی نمی تواند مبنایی برای سنجش میزان کارشان باشد.
کریمی افزایش نشاط پژوهشی را نیز از رویکردهای دانشگاه هنر اصفهان خواند و گفت: ما به دنبال افزایش مشارکت استادان و دانشجویان در امر تحقیق هستیم و در همین پیوند، نخستین دوره اعتبار پژوهشی (گرنت) سال 95 در این دانشگاه به اعضای هیات علمی پرداخت شد.
کارشناسان و پژوهشگران نیز تاکید می کنند که در دانشگاه های هنر باید به سمت اولویت سنجی و نیازهای جامعه گام برداشت و یادگیری روش‌های جدید پژوهشی و تشویق کردن محقق در این جهت، ضروری است.
چهار دانشگاه برتر هنر کشور شامل اصفهان، تهران، تبریز و شیراز هستند که دانشگاه هنر اصفهان بالاترین رتبه را در میان آنها دارد.
دانشگاه هنر اصفهان دارای حدود سه هزار دانشجو و 105 عضو هیات علمی در شش دانشکده معماری و شهرسازی، مرمت، هنرهای تجسمی و کاربردی، کارآفرینی و اقتصاد هنر، صنایع دستی و هنر ادیان و تمدنهاست.
3011/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.