به اعتقاد کارشناسان در تامین سلامت جامعه 80 درصد عوامل اجتماعی و 20 درصد عوامل پزشکی موثر هستند که در این میان جلب مشارکت اجتماعی و حمایت های مردمی به ویژه خیران در درمان و پیشگیری از بیمارها، تنها راه توسعه سلامت محسوب می شود.
محمدرضا شیخی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: موضوع ورود خیران به بخش سلامت در فریدن کمتر اتفاق افتاده و امید می رود تا خیران، رویکرد نو و ویژه به بخش سلامت داشته باشند.
به گفته وی چندین جلسه با هدف جذب خیران برای عضویت در مجمع خیرین سلامت شهرستان برگزار شد اما تاکنون اعضا انتخاب نشده اند.
رییس شبکه بهداشت و درمان فریدن با بیان اینکه گشوده شدن موضوع ورود خیران و کمک آنان به حوزه سلامت از میزان کمک آنان مهم تر است، ادامه داد: در کنار نیات نیکو مانند مدرسه سازی و مسجد سازی، در حوزه سلامت به ویژه در بخشهایی که دولت امکان اتمام کار را ندارد نیاز به مشارکت خیران داریم.
وی به لزوم ترویج فرهنگ نذر در حوزه بهداشت و درمان اشاره و اضافه کرد: از این فرهنگ دینی می توان برای توسعه، تجهیز و راه اندازی مراکز درمانی در کشور استفاده کرد.
به گفته وی بودجه‌هایی که برای بهداشت و سلامت در نظر گرفته می‌شود، بسیار کمتر از نیاز سالانه این بخش است از این رو، ورود خیران به حوزه سلامت و کمک به آن بسیار راهگشا خواهد بود.
شیخی تصریح کرد : خیران می توانند به هر میزان که تمایل دارند به این امر خداپسندانه ورود پیدا کنند، ضمن آنکه علایق آنان نیز برایمان مهم است.
وی اضافه کرد : منافع مردم تنها در این نیست که وقتی عارضه ای برای آنها پیش آید به آنها کمک کنیم بلکه، از آن مهمتر بحث پیشگیری از بیماری هاست.
رییس شبکه بهداشت و درمان فریدن خاطرنشان کرد: خیران همان اندازه که برای ساختن بیمارستان ها، درمانگاه ها، اورژانس ها و اقامتگاه های همراه بیماران مشارکت می کنند در زمینه پیشگیری از بیماری ها، آموزش های بهداشتی، فرهنگ سازی سبک زندگی سالم، امید بخشی به بیماران، تغذیه و نشاط روانی نیز می توانند ورود پیدا کنند.
به گفته وی ورود خیران به بخش سلامت، همچنین موجب بهبود کیفیت آموزشی و تقویت فعالیت‌های پژوهشی خواهد شد.
شیخی به اهمیت رسانه در ترغیب مردم به مشارکت در این بخش اشاره کرد و افزود: انعکاس گسترده نتایج مشارکت خیران در بخش بهداشت و درمان جلب اعتماد عمومی و هم افزایی برای تحقق این مهم را به دنبال خواهد داشت.
وی با بیان اینکه سلامت نه تنها محور توسعه بلکه هدف توسعه پایدار است، افزود: به همین دلیل رهبر معظم انقلاب بر اهمیت موضوع سلامت تاکید کردند و از این رو دستگاه ها و سازمان های مردم نهاد باید فعالانه در این بخش حرکت کنند.
طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، دانشگاه های علوم پزشکی و شبکه های بهداشت و درمان تنها بخشی از تامین سلامت عمومی را که رقم 25 درصد است پوشش می دهند.
به گفته کارشناسان، مجامع خیرین که در کشور و نظام جمهوری اسلامی ایجاد شده است از مصادیق نفع رسانی به مردم و به ویژه افراد نیازمند است.
بنا به اظهار نظر مسئولان هم اکنون 700 سازمان مردم نهاد و 870 موسسه خیریه در حوزه سلامت کشور فعالیت دارند، در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور افزون بر هفت هزار خیر با شخصیت حقیقی، در حوزه بهداشت و درمان کشور با وزارت بهداشت همکاری دارند.
بخش بهداشت و درمان فریدن دارای 26 خانه بهداشت، پنج مرکز بهداشتی درمانی روستایی و سه مرکز شهری، یک پایگاه اورژانس 115 و یک بیمارستان با 102 تخت مصوب و 85 تخت فعال است.
فریدن با 2 شهر و 28 روستا و جمعیت بیش از 49 هزار نفر در 140 کیلومتری غرب استان واقع است.
6026/9861
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.