به گزارش ایرنا، از میان تاکستان های خزان زده ازونبلاغ فریدن، واقع در غرب اصفهان در میان آن طبیعت بکر و آواهای خیال انگیز؛ سوله ای را می بینید که با همت و تلاش مضاعف جوان روستایی برپا شده است.
مرتضی مفتح یکی از اهالی سخت کوش روستای ازونبلاغ است که توانسته با راه اندازی واحد تولید اصلاح و بوجاری انواع بذر و بسته بندی خواراک دام و طیور، برای 10 نفر اشتغال مستقیم و برای 500 نفر اشتغال غیر مستقیم ایجاد کند.
تولید خوراک دام از نوع شیری و پرواری، پودر ذرت، پودر جو و انواع خوراک دام مانند تفاله چغندر، سبوس و هفت دانه طیور از جمله محصولات تولیدی این کارگاه است.
سوله این جوان گنجینه ای گرانبها از باور، پشتکار و اراده نهفته است، اکنون شکل نوینی از پیشه های همیشه پر برکت؛ با زندگی ساده و صمیمی روستایی پیوند خورده است تا روستا همچنان گوشه دنج فرح بخش باقی بماند و چرخ تولید آن امیدوارانه بچرخد.
مرتضی 32 ساله و دارای مدرک لیسانس علوم تربیتی است، او از سابقه 12 ساله در خرید و فروش بذر برخوردار است و در زمان حاضر روزانه 20 تن و سالانه بیش از یک هزار تن انواع بذر شامل گندم، جو و ماشک را بوجاری و روانه بازار می کند.
بوجاری نام دستگاهی است که برای جدا کردن گرد و غبار و اجسام سبک و سنگین از حبوبات و جداکردن ساقه و زوائد از حبوبات به کار گرفته می شود.
مفتح در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: در این کارگاه حبوبات و سایر محصولات کشاورزی که امکان سرند کردن در دستگاه بوجاری را داشته باشند تهیه کرده و آن ها را پاک سازی می کنیم.
وی اضافه کرد: کسانی که با ما کار می کنند اغلب کشاورز هستند و بخش عمده کار مربوط به گندم و جو هایی است که کشاورزان منطقه می آورند تا آنها را برایشان بوجاری کنیم.
مفتح ادامه داد : پس از اینکه سنگ ریزه ها و خاک ها گرفته شد محصول خروجی یعنی بذر آماده است که کشاورزان برای کشت سال بعد می توانند از آن استفاده کنند، علاوه برکشاورزان بعضی از شرکت ها نیز هستند که سفارشات مشابه کشاورزان دارند و تقاضای آنها در زمینه حبوبات است.
مفتح با تکیه بر تجربه و علاقه چندین ساله خود و به پشتوانه حمایت و دلگرمی خانواده تصمیم می گیرد کار خود را توسعه دهد.
وی با بیان اینکه مهارت و پشتکار از مدرک تحصیلی مهم تر است، تصریح کرد: سوله، انبار و بخشی از ماشین آلات مانند دستگاه های خوراک دام را از ابتدا در اختیار داشتم و به همین دلیل به فکر افتادم که چگونه از این ظرفیت با توجه به بستری که روستا فراهم است بهره مناسب تری ببرم.
این جوان روستایی گفت: با آنکه می توانستم آورده را در شهرها و مرکز استان به روش های دیگر سرمایه گذاری کنم اما عشق به روستا و مردمانش موجب شد که همین جا بمانم و کار را شروع کنم.
مفتح اضافه کرد : پس از آغاز به کار و فعال کردن خط بسته بندی خوراک دام و طیور پس از مدتی توانستم دستگاه بوجاری، تراکتور و باسکول تهیه کنم و به تولید و بسته بندی بذر بپردازم.
به گفته وی برای راه اندازی و توسعه کسب و کار با حمایت ستاد تسهیل سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی فرمانداری فریدن مبلغ یک میلیارد و 80 میلیون ریال تسهیلات به کسب و کارم اختصاص یافت.
وی با اشاره به پروسه سخت و طاقت فرسای اخذ تسهیلات اشتغالزایی، اضافه کرد: در صورت مساعدت مسوولان، می توانم در کنار این فعالیت برای 30 نفراز زنان روستا کارگاه بسته بندی محصولات راه اندازی کنم.
وی با بیان اینکه مردم روستا همواره تلاشگر و کوشا بوده اند، ادامه داد : بیکاری و تغییر الگوی زندگی در سالیان اخیر موجب شده است که جوان ترها به دنبال شغل از روستاها مهاجرت کنند اما اگر حمایت ها بیشتر شود و مسوولان برای کارآفرینی به جوانان آموزش های لازم را بدهند روستاها دوباره سرزنده و فعال خواهد شد.
وی بیان کرد : از مسوولان انتظار دارم ساکنان توانمند روستاها را شناسایی و به آنها برای سرمایه گذاری و رونق اشتغال کمک کنند و مسیرهای کم دردسر را برای اخذ تسهیلات پیش روی آنها بگذارند.
مفتح گفت: کار و کوشش با تار و پود روستانشینان در هم آمیخته به همین دلیل آنها با مشاهده کسب و کار جوانان به وجد می آیند.
به گفته این کارآفرین چنانچه امکان راه اندازی کسب و کارهای مناسب و با درآمد مکفی در روستا وجود داشته باشد و مردم از حمایت مسوولان مطمئن شوند آنها زندگی در روستا را به شهر ترجیح می دهند.
یک کارشناس کارآفرینی با بیان اینکه هزینه راه اندازی کسب و کار در روستاها پایین تر است در این خصوص به ایرنا گفت: با توجه به اینکه بیشتر ساکنان مناطق روستایی دارای اشتغال پاره وقت هستند فرصت زمانی خوبی نیز برای راه اندازی کسب و کار جدید دارند.
سعید فرخی در گفت و گو با ایرنا افزود: مختصات آب و خاک، جغرافیای طبیعی، انسانی و محلی روستاها بستری مناسب برای ایجاد خلاقیت و راه اندازی کسب و کار است که هر روستایی می تواند متناسب با شرایط محیطی و کشف نیازهای محلی برای توسعه فعالیتهای تولیدی اقدام کند.
این کارشناس با تاکید بر ضرورت شناسایی مزیت های نسبی و مطلق محیط روستایی، اضافه کرد: این کار می تواند به اتصال روستا به خوشه های اقتصادی منجر می شود و شبکه ارتباطی روستا را تا مرزهای شهری، استانی، ملی و حتی بین المللی توسعه دهد.
فرخی وجود سرمایه اجتماعی غنی و اعتماد عمومی قوی در بین روستاییان را یکی از ظرفیت های قابل اتکا برای گرایش روستاییان به راه اندازی کسب و کارهای نوپا دانست و افزود: در روستاها به دلیل وجود مزیت های سودآور همچون کشاورزی، دامداری، گردشگری، صنایع دستی و باغداری فضا برای تولید و بهره وری کم دردسر فراهم است.
فرماندار فریدن در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: تا اکنون 35 کارگاه مشاغل خانگی با اشتغالزایی برای 137 نفر و 28 کارگاه اشتغال روستایی فراگیر با اشتغالزایی برای 104 نفر در فریدن راه اندازی شده است.
به گفته وی از سال گذشته تاکنون 368 نفر متقاضی تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری بودند که از میان 52 پرونده ارسالی به بانک ها ، 25 نفر موفق به اخذ تسهیلات به مبلغ 34 میلیون و 710 هزار ریال شده اند.
سید تقی معین الدینی افزود: دولت توجه ویژه‌ای به توسعه روستاها داشته و به‌ ویژه برای توسعه اشتغال و توان‌افزایی روستاییان برنامه‌ ریزی ‌هایی انجام داده که اعطای وام ‌های کم‌بهره و بسته های حمایتی برای ایجاد اشتغال و بهسازی روستا از جمله این اقدامات است.
بخشدار بخش زنده رود فریدن در گفت و گو با ایرنا به نقش محوری دهیاری ها در اشتغالزایی روستایی اشاره و اضافه کرد: دهیاران در کنار انجام فعالیتهای عمرانی باید تمام تلاش خود را برای شناسایی ظرفیت ها و پتانسیل های روستاها به کار ببندند.
غلامعلی میرزایی با بیان اینکه اشتغال در روستاهای بخش زنده رود فریدن بیشتر بر پایه کشاورزی و دامداری است، اظهار کرد: حرکت به سوی ظرفیت های نوین روستاها مانند گردشگری و بوم گردی که دارای بهره وری بالا نیز هستند جایگزین مناسبی برای مشاغل وابسته به آب است.
دبیرسابق ستاد تسهیل سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی فرمانداری فریدن و بخشدار جدید بخش مرکزی شهرستان در این خصوص به ایرنا گفت: با توجه به اینکه تأمین معیشت مردم اولویت اصلی دولت است، حمایت از ایجاد کارگاه های کوچک صنعتی و نیمه صنعتی ، حرکت به سمت توسعه پایدار، توجه به اقتصاد بدون آب مانند کشت گیاهان مقاوم به کم آبی، کشت گیاهان دارویی و ایجاد گلخانه های چند منظوره و توسعه گردشگری از راهکارهای دستیابی به معیشت مطلوب روستاییان است.
ایزد ابوالحسنی با بیان اینکه هر روستا از ظرفیت خاص خود برخوردار است، افزود: پیرو شعار هر روستا یک محصول ، می توان هر روستا را مبتنی بر آنچه داشته و دارد در حوزه اشتغال بازآفرینی و برنامه ریزی نمود.
وی اضافه کرد: برای دستیابی به این چشم انداز موازی با تامین تسهیلات و امکانات لازم، باید به سوی فرهنگ سازی اشتغال و تغییر نگرش به مقوله کار و تولید حرکت کرد.
ابوالحسنی افزود: کارآفرینی در روستاها تقویت امید و نشاط اجتماعی همچنین گسترش مهاجرت معکوس را به دنبال خواهد داشت.
به گزارش ایرنا؛ نزدیک به 2 سال از فعالیت ستاد تسهیل سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی فرمانداری فریدن می گذرد، این ستاد با هدف استفاده از ظرفیت جوانان و نخبگان و هدایت آن به سمت رونق اقتصادی، توسعه همه جانبه و در راستای اشتغال زایی ایجاد شده است.برگزاری جلسات مکرر با سرمایه گذاران، ترویج مشارکت عمومی و روحیه کار جمعی، معرفی ظرفیت ها و مزیت های شهرستان با شعار تغییر الگوی تولید، برگزاری سمینار آموزشی و دعوت از چهره های ملی، ایجاد باشگاه کارآفرینی و برگزاری جلسات مستمر با علاقه مندان جهت هم اندیشی و عملی نمودن ایده ها، حمایت از کارگاه های کوچک در راستای ایجاد اشتغال و رونق کسب و کار از مهم ترین فعالیت های این ستاد بوده است.
به گفته مسئولان، امسال سهم فریدن از مجموع اعتبارات اشتغالزای روستایی بیش از 70 میلیارد ریال بود.
فریدن دارای رتبه هفدهم استانی در بخش جذب این اعتبارات است،بیش از 57 درصد جمعیت فریدن در روستاها ساکن هستند.
بنا به اظهار نظر کارشناسان طی چند سال اخیر، به دلیل استمرار خشکسالی و کاهش منابع آب، کشاورزی در فریدن با چالش جدی مواجه است که این موضوع اهمیت حرکت به سمت زمینه های جدید اشتغال را دو چندان کرده است.
به گفته مسئولان، تازه ترین نرخ بیکاری در فریدن بیش از 12 درصد است. این در حالی است که به گفته کارشناسان در این شهرستان به دلیل وجود مزیت های ارزشمندی همچون منابع طبیعی وگیاهان دارویی، گردشگری و توریسم، کشاورزی، دامپروری، موقعیت ارتباطی -جغرافیایی ، استعداد های خبره و ونیروی انسانی توانمند و خلاق، زمینه های بسیار مساعد و متنوعی برای اشتغالزایی و رونق اقتصادی فراهم است.
بر اساس آمار موجود استان اصفهان در جذب تسهیلات طرح اشتغال پایدار روستایی تا پایان سال 96 رتبه 29 را در بین استان ها داشت اما با تمرکز بر روی این طرح در ماه های اخیر، از نظر فعال کردن طرح ها، معرفی به بانک ها و پرداخت ها اکنون رتبه سوم را در اختیار دارد.
به گفته مسئولان امر تاکنون هزار و 80 میلیارد ریال از مجموع هزار و 270 میلیارد ریال سهمیه استان در طرح اشتغال پایدار روستایی جذب شده است و امکان جذب بیش از این سهمیه وجود دارد
بنا به اظهار نظر کارشناسان در اسناد توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی استان اصفهان ظرفیت های صنعتی، خدماتی و کشاورزی روستاها برای اشتغالزایی پایدار بررسی شده است.
به گفته مسئولان 300میلیاردتومان تسهیلات اشتغالزایی ازمحل صندوق توسعه ملی برای روستاهای استان درنظرگرفته شده است که از این میزان تااکنون 75درصدآن اختصاص یافته است.
به گزارش ایرنا، روستای ازونبلاغ در 20 کیلومتری مرکز فریدن و در مرز این شهرستان با بوئین میاندشت در دهستان غره بیشه واقع شده و بیش از 1100 نفر جمعیت دارد. ازونبلاغ به دلیل وجود تاکستان های بسیار به سرای انگور شهرت دارد.بادام نیز از دیگر محصولات این روستا است. مردم سخت کوش این دیار ترک تبارند.
بلاغ در ترکی به معنای چشمه و اوزون به معنای طولانی و پیوسته است. نام روستا برگرفته از چشمه جوشان، دائمی و طولانی این روستا است که از آن برای کشاورزی استفاده می شود.
فریدن با 2 شهر ، 2 بخش مرکزی و زنده رود و28 روستا و با دارا بودن جمعیت بیش از 49 هزار نفر در 140 کیلومتری غرب استان اصفهان واقع است.
6026/9861
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.