حجت الاسلام جعفر شانظری شامگاه روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود : مجوز مربوط به برنامه 'من بهشتی هستم' در تاریخ 22 مهر امسال توسط هیات نظارت بر تشکل های دانشجویی دانشگاه اصفهان برای انجمن اسلامی راه امید این دانشگاه صادر شد.
وی با بیان این که در تاریخ هفتم مهر امسال نامه ای از سوی معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان به ریاست دانشگاه اصفهان به منظور گرامیداشت نودمین سال تولد شهید آیت الله بهشتی با همکاری خانه فرهنگی شهید بهشتی ارسال شد، ادامه داد : این نامه به معاونت فرهنگی دانشگاه ارجاع داده و از آن استقبال شد.
شانظری خاطرنشان کرد : با توجه به اینکه تشکل دانشجویی انجمن اسلامی راه امید دانشگاه در صدد برنامه ریزی برای برگزاری چنین مراسمی با هدف نکوداشت شهید آیت الله بهشتی بود، مقرر شد که این برنامه با آنچه که معاونت فرهنگی شهرداری پیشنهاد داده بود، تلفیق شود و هیات نظارت دانشگاه با درخواست تشکل مذکور برای برگزاری این برنامه، موافقت کرد.
وی با اشاره به اینکه این برنامه در سه محور اصلی توسعه اقتصادی، دین و سیاست و قانون اساسی برنامه ریزی شد، گفت : در جلسه هیات نظارت برای سخنرانانی مانند محمدرضا بهشتی، علیرضا بهشتی، فرشاد مومنی، محسن رنانی و محمود صادقی مجوز صادر شد که البته برخی سخنرانان مانند رنانی موفق به حضور نشدند و افراد دیگری جایگزین آنها شدند.
معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه برخی ادعاها مبنی بر دخالت شهرداری اصفهان در برگزاری این برنامه صحت ندارد، تصریح کرد : این دانشگاه همواره از همکاری با سایر نهادهای فرهنگی و اجتماعی استقبال و برای برقراری ارتباط بین دانشگاه و جامعه تلاش کرده است.
شانظری با بیان اینکه این برنامه برای سه روز هماهنگ شده بود، افزود : 2 روز نخست برنامه به خوبی برگزار شد اما برای روز سوم که علیرضا بهشتی فرزند شهید آیت الله بهشتی یکی از سخنرانان آن بود، مسائلی پیش آمد.
وی با اشاره به مخالفت برخی تشکل های دانشجویی برای سخنرانی علیرضا بهشتی، توضیح داد : آنها مدعی بودند که آقای بهشتی به دلیل پرونده ای که در سال 88 داشت نباید به دانشگاه بیاید اما ما عنوان کردیم که وی محکومیتی مبنی بر نداشتن فعالیت اجتماعی ندارد و اکنون عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس است.
معاون فرهنگی دانشگاه اصفهان اضافه کرد : با این حال برای اطمینان از این موضوع از مراکز مرتبط و حراست دانشگاه درباره علیرضا بهشتی استعلام کردیم و به ما اعلام شد که حضور و سخنرانی وی در دانشگاه، منعی ندارد.
وی ادامه داد : با این وجود، تعدادی از دانشجویان روز چهارشنبه 23 آبان جلسه سخنرانی علیرضا بهشتی را برهم زدند و مانع از برگزاری آن شدند در حالیکه آنها می بایست اعتراض خود را به صورت کتبی به مسوولان دانشگاه اعلام می کردند و این کار آنها، نامطلوب و خلاف تاکید رهبر معظم انقلاب بود.
شانظری با تاکید بر اینکه تشکل های مختلف از خانواده دانشگاه و مانند فرزندان یک خانواده هستند، تصریح کرد : ما به دانشجویانی که خلاف عمل کردند تذکرهای لازم را می دهیم.
وی درباره چگونگی برخورد با عوامل اعتراض در برنامه سخنرانی علیرضا بهشتی نیز تصریح کرد : با توجه به اینکه این برنامه در تالار دکتر شریعتی برگزار شد و این تالار زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است، مسوولیت تامین امنیت آن به عهده حراست این دانشگاه بود و انتظار مدیریت بهتر از آنها در این رخداد وجود داشت.
معاون فرهنگی دانشگاه اصفهان از برخی تشکل های دانشجویی و رسانه ها خواست که به دور از سیاسی کاری، واقعیت ها را بازگو کنند، وحدت بین دانشجویان را از بین نبرند و اجازه دهند که مسوولان دانشگاه این قبیل مسائل را به طور ضابطه مند پیگیری و مدیریت کنند.
انجمن اسلامی دانشجویان راه امید دانشگاه اصفهان و انجمن های اسلامی دانشجویی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در بیانیه ای تاکید کردند: برنامه 'من بهشتی هستم' دارای مجور رسمی و بدون هیچگونه منع قانونی بود.
این برنامه با هدف بازخوانی اندیشه های شهید آیت الله بهشتی و درباره توسعه اقتصادی، دین و حقوق و قانون اساسی آغاز شده بود.
دبیر انجمن اسلامی دانشجویی علوم پزشکی اصفهان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : برنامه من بهشتی هستم، همایشی علمی و پژوهشی با هدف شناساندن و گرامی داشتن یاد و خاطره شهید بهشتی بود که مجوز آن از هیات نظارت دانشگاه های علوم پزشکی و دانشگاه اصفهان صادر شده بود.
مجید سلیمیان با بیان اینکه هیچ ممنوعیتی هم دال بر حضور فرزند شهید بهشتی اعلام نشده بود ، افزود : در شب قبل از برگزاری برنامه شاهد بودیم که یک بیانیه مشترک از برخی تشکل های این دو دانشگاه در شبکه های اجتماعی منتشر شد اما فکر نمی کردیم که برخی دانشجویان حاضر شوند دست به کارهای خارج از شان و مقررات دانشگاه بزنند.
وی با تاکید بر اینکه دانشگاه نماد فرهنگ، قانونمداری و شفافیت جامعه است، تصریح کرد : چرا به اینجا رسیده ایم که اگر نظر دیگری خلاف ما بود دست به هر وسیله و ابزاری بزنیم برای اینکه حرف خود را به کرسی بنشانیم.
سلیمیان با بیان اینکه تشکل های برگزار کننده این برنامه نسبت به بعضی از کوتاهی هایی که شد متعرض هستند و آن را به گوش مسئولان رساندند، اظهار امیدواری کرد که از آرمان های دانشگاه صیانت شود و دیگر شاهد این کج سلیقگی ها و قانون گریزی نباشیم و بتوانیم در کنار هم بدون در نظر گرفتن تفاوت ها برای رشد و پویایی کشور و ترویج عقلانیت و معرفت قدم برداریم.
دبیرکل انجمن اسلامی دانشجویان راه امید دانشگاه اصفهان در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: تشکل های برگزارکننده برنامه شهید بهشتی خواهان رسیدگی قاطع مسوولان دانشگاه ها و استان اصفهان به این اتفاق هستند.
نرگس قهرمانی افزود : اگر با چنین رویه هایی برخورد نشود در آینده یک سری افراد به اسم انقلابی گری دست به هر عملی می زنند و حرف خود را به کرسی می نشانند.
وی خاطرنشان کرد : زمانیکه دانشجویان معترض به محل سخنرانی اقای بهشتی وارد شدند به آنها اعلام کردیم که اجازه صحبت به نمایندگانشان در تریبون آزاد را می دهیم اما آنها حرکت خود را ادامه دادند.
قهرمانی ادامه داد : همچنین معترضان عنوان کردند که شهرداری اصفهان در انتخاب سخنرانان برنامه دخالت داشته است در حالی که مهمانان توسط انجمن اسلامی راه امید دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی دعوت شدند.
به گزارش ایرنا، این برنامه با هدف بازخوانی اندیشه های شهید آیت الله بهشتی و درباره توسعه اقتصادی، دین و حقوق و قانون اساسی از روز دوشنبه 21 آبان آغاز شد و 23 آبان پایان یافت.
3011/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.