سید محمود کاشانی جمعه شب درجمع اعضای کانون های وکلای دادگستری سراسر کشور و تجلیل از 120 افتخارآفرین عرصه عدالت در هتل ثامن مشهد افزود: وکلا و حقوق‌ دانان پرچم‌ داران عدالت هستند و باید زمینه ساز برقراری عدالت در جامعه را فرام کنند..
وی به نقل از مرحوم آیت‌ الله کاشانی گفت: آن مرحوم در سال 1331 در مجلس ملی عنوان کرد که بزرگی دولت‌ها به داشتن قدرت و سلاح نیست بلکه به برقراری عدل و پیروی عموم از قانون است.
این حقوقدان بیان کرد: اکنون در کشور قوانین حقوقی 75 سال قبل اجرا می ‌شود که در بسیاری از موارد نیازمند اصلاح و تصویب قوانین جدید است و در این زمینه وکلا و حقوقدانان باید پیشرو باشند.
وی اظهار کرد: ورود 14 میلیون پرونده در سال گذشته به دستگاه قضایی کشور هزینه زیادی را به بدنه جامعه تحمیل کرد در حالی که در بسیاری از این موارد می توان از تشکیل پرونده خودداری کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران گفت: پیشتر یکی از داوران آمریکا اعلام کرد که 60 هزار داور به شکل خصوصی به گونه ای به طرفین دعوی مشاوره می دهند که بین آنان صلح برقرار می شود و دیگر نیازی به طرح موضوع در دادگاه نیست اما در ایران چنین داورانی وجود ندارند و همه چیز در محکمه و دادگاه باید حل شود.
رئیس شعبه 13 تجدیدنظر دیوان عدالت اداری نیز در این مراسم گفت: علوم انسانی بستر رشد فرهنگی جامعه برای دستیابی به توسعه پایدار است و در این راستا رشته حقوق امتیاز بیشتری برای رسیدن به توسعه نسبت به سایر رشته های علوم انسانی دارد.
رضا واحدی افزود: حقوق عمومی از آن جا که درباره موازین احقاق حق و تعیین تکلیف بین مردم و حاکمیت است، ارزش بسیاری دارد.
وی بیان کرد: یکی از افتخارات انقلاب اسلامی قانون اساسی آن است و کشور ما از نظر فراوانی قانون غنی و کمبودی ندارد و در حوزه حقوق عمومی نیز قوانین بسیار خوبی وجود دارد.
این حقوقدان اظهار کرد: اصل 170 قانون اساسی این امتیاز را برای وکلا قائل است که اگر دولت برخلاف قانون عمل کرد، دستورالعمل یا حکم خلاف قانون دولت را اجرا نکنند.
وی اضافه کرد: بر این اساس هر فردی می تواند نقض احکام صادره خلاف قانون را از دیوان عدالت اداری بخواهد و این مهم نشان دهنده مترقی بودن حقوق قضا در کشور است.
واحدی گفت: برای صیانت از اصول مترقی حقوق عمومی در کشور باید تخصص گرایی و هدفگذاری بر مبنای احقاق حق را در حوزه وکالت مورد توجه وکلا قرار گیرد.
یکی از اساتید حقوق جزا و دبیر اتاق فکر دهکده سفید نیز در این مراسم گفت: این موسسه مجموعه آموزشی 'داداستان' را به منظور ارائه خدمات بنیادین آموزشی به حقوقدادنان و وکلا طراحی و عرضه کرده است.
مجید قاضی زاده افزود: تاکنون یکهزار و 300 دانش آموخته رشته های حقوق از مجموعه آموزشی داداستان دهکده سفید بهره گرفته اند و موفق به کسب مشاغل قضاوت و وکالت در جامعه شده اند.
وی اظهار کرد: سالانه 600 هزار دانش آموخته رشته های حقوق در کشور از دانشگاه خارج می شوند که از این تعداد در سال 70 هزار نفر در آزمون وکالت شرکت می کنند و از این تعداد تنها دو درصد معادل یکهزار و 700 نفر پذیرفته می شوند.
در این مراسم از 120 نفر افتخارآفرین عرصه عدالت کشور تقدیر به عمل آمد و چکش زرین عدالت به فرزند آیت الله کاشانی به عنوان یکی از مشاهیر و حقوقدانان برجسته کشور اعطا شد.
همچنین برای نخستین بار از خانواده شهدای حقوقی مدافع حرم تجلیل به عمل آمد.
آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی مجتهد شیعه و و رهبر سیاسی در دهه ۲۰ و سال های آغازین دهه ۳۰ بود.
7489/6012 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.