سید محمد بطحایی روز پنجشنبه در بیستمین جشنواره مجمع خیران مدرسه ساز شهرستان گلپایگان در تالار اندیشه این شهر افزود : آزمون های مکرر و توجه بیش از حد به آنها، اهداف اصلی تعلیم و تربیت را تحت تاثیر قرار داده است.
بطحایی ادامه داد : بر اثر توجه بیش از حد به حافظه محوری در مدارس، سایر ساحت ها و زمینه های یادگیری از جمله آموزش سخنوری و صبوری کردن به فراموشی سپرده شده است.
وی گفت : اگر وزارت آموزش و پرورش می گوید که کنکور با این روش تیشه به ریشه دانش آموزان می زند به این دلیل است که فضایی که کنکور ایجاد کرده است اجازه نمی دهد معلم و مدرسه به اهداف والا و آموزش درس زندگی توجه کنند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اردوهای دانش آموزی نیز از مسیر خود منحرف شده است، تصریح کرد : در اردوها نیز تست و آزمون تمرین می کنند در صورتی که دانش آموزان در اردو باید فلسفه باهم زندگی کردن را یاد بگیرند.
بطحایی با اشاره به اینکه بخشی ایرادهای موجود نظام تعلیم و تربیت برعهده آموزش و پرورش است، افزود : رسانه ها، رادیو و تلویزیون، دانشگاه ها، تریبون ها و منبرها که در جامعه نقش تعلیم و تربیت دارند نیز مقصر هستند.
وزیر آموزش و پرورش همچنین نخستین پله برای رسیدن به آموزش و پرورش توسعه یافته و مطلوب را تامین فضا و تجهیزات مناسب دانست و گفت : در صورت مهیا نبودن فضا و تجهیزات، فرایند تعلیم و تربیت با اختلال مواجه می شود.
بطحایی تاکید کرد: برای من به عنوان یکی از اعضای دولت جای تاسف است که در برخی شهرستان ها که بازدید داریم، مشاهده می کنیم که دستگاه های دولتی ساختمان های نو و شکیل دارند اما در کنار آنها مدارس فرسوده به چشم می خورد.
وی با تاکید بر اینکه خیران جای خالی دولت را در بسیاری از مواقع پر کرده اند، گفت : هیچکس خیران را وادار به مدرسه سازی نکرده است بلکه آنها از روی ایمان و اعتماد مدرسه می سازند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بیش از نیمی از مدارسی که امسال در کشور به بهره برداری رسید با کمک خیران ساخته شده است، افزود : حدود هشت هزار مدرسه خیر ساز امسال به بهره برداری رسید.
بطحایی با اشاره به اینکه خیران با ساختن مدرسه در تعیین سرنوشت و آینده کشور مشارکت می کنند، گفت : زیر چادر هم می توان علم و اخلاق را فرا گرفت اما اصول تعلیم و تربیت امروز می گوید که فضا و تجهیزات آموزشی زمینه تعلیم و تربیت را فراهم می کند.
وی همچنین اظهار داشت : مسیری که آموزش و پروش باید دنبال کند این است که مدارس را به تدریج به خانه اول و محلی برای زندگی کردن دانش آموزان تبدیل کند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بخشی از این نقش در سال های گذشته تغییر کرده است، اضافه کرد : رئیسان آموزش پرورش باید به جای رتبه های برتر کنکور، اعلام کنند که دانش آموزان در مهربانی و کمک به مردم چقدر پیشرفت کرده اند.
به گزارش ایرنا وزیر آموزش و پرورش روز پنجشنبه به منظور بازدید از روند اجرای طرح های عمرانی، فرهنگی و آموزشی و آغاز احداث چند طرح به گلپایگان در غرب استان اصفهان سفر کرد.
7150/3011
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.