علیرضا کاظمی روز پنجشنبه در گردهمایی روسای سازمان دانش‌آموزی کشور در مشهد افزود: سازمان دانش آموزی با توجه به جایگاه و ویژگیهایی که دارد می تواند در تحقق اهداف مورد نظر سند تحول نقش مهم و اجتناب ناپذیری ایفا کند.
وی ادامه داد: سازمان دانش‌ آموزی بهترین بستر برای جریان سازیهای فرهنگی است که می‌ توان در کنار آداب اجتماعی به دانش آموزان آموزشهای لازم را در این زمینه ارائه داد.
معاون وزیر آموزش و پرورش بر اهمیت و ضرورت ترویج و آموزش مکارم اخلاقی به دانش آموزان تاکید و بیان کرد: هم اکنون مهمترین چالش تعلیم و تربیت، فضای مجازی و فضای موجود جامعه است که باید در این مسیر که تعلیم و تربیت به شدت تحت تاثیر قرار گرفته مدیریت خوبی اعمال شود.
وی گفت: بعد گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی در حالی که تجهیزات و امکانات آموزشی پیشرفت چشمگیری داشته اما هنوز به داده‌های مورد انتظار در آموزش و پرورش نرسیده ایم و دلیل این اتفاق وجود چالشها در نظام تعلیم و تربیت است. این اتفاق نیازمند هماهنگ کردن متغیرهای تربیتی است. در ابتدا مربی باید از ویژگیهای منحصر به فرد برخوردار باشد.
کاظمی آگاهی نسبت به اصول و روشهای تربیتی را از دیگر ویژگیهای لازمه یک مربی ذکر و بیان کرد: یکی از چالشهای آموزش و پرورش وجود فضای آلوده و ناپاک از جمله فضای جامعه و مجازی است که دانش‌آموزان در این محیطها رشد می‌ کنند. محیط اساسی ترین نقش را در تربیت ایفا می ‌کند و سازمان دانش‌آموزی از این منظر بهترین بستر برای تحقق مکارم اخلاقی دانش‌آموزان است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش همچنین سه راهبرد مهم این معاونت را توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز، قرآن و عترت، فعالیتهای مهارت محور و اخلاق محور و نیز ایجاد نشاط و امید اعلام و بیان کرد: آلودگیهای موجود در فضای مجازی رو به افزایش است و هر روز بیش از پیش جوانان درگیر آموزه های نادرست قرار می‌ گیرند. تنها راه مقابله با چنین وضعیتی ورود به این فضا و ایجاد شبکه ‌ای سالم و جذب دانش آموزان به آن است لذا قصد داریم شبکه ‌ای مجازی ایجاد نموده تا بتوان از این طریق موضوعات آموزشی و تربیتی را به دانش آموزان منتقل کرد.
وی همچنین به چالشهای موجود در سازمان دانش‌آموزی اشاره و بیان کرد: فقدان برنامه متصل با سند تحول بنیادین، فقدان نظام مالی منسجم، منابع انسانی و ساختار سازمانی و ناپیوستگی نظام اداری از جمله این چالشها هستند. از اقدامات مهم در حوزه سازمان دانش آموزی توسعه کیفی آن همراه با کمیت ملاحظه شده است. در نظر داریم برنامه ‌ای تدوین شود که دارای محتوای لازم به منظور اجرا در کف مدارس باشد.
گردهمایی روسای سازمان دانش‌آموزی کشور به مدت 2 روز در مشهد ادامه دارد.
سازمان دانش آموزی جمهوری اسلامی ایران با هدف اعتلای شخصیت دینی، اخلاقی، عاطفی، علمی واجتماعی دانش آموزان، ایجاد زمینه مشارکت همه جانبه آنها در زمینه های اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، ورزشی و هنری تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش از سال 1378 فعال شده است.
هیات امناء به ریاست وزیر آموزش و پرورش، شورای برنامه ریزی، مجمع مدرسان و مجمع دانش آموزان و مربیان ارکان این سازمان هستند. تشکلهای سازمان دانش آموزی نیز شامل 'پیشتازان، فرزانگان، هلال احمر، استعدادهای برتر، راهیان معرفت و مجمع اعضا' است. همچنین مجلس دانش‌آموزی، خبرگزاری کانون دانش آموزی و مدیریت دانش آموزی استانها و شهرستانها از واحدهای تابعه این سازمان هستند.
خبرنگار: آرزو جاودانی **انتشار: حسین کریم زاده
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.