احمد امیرآبادی فراهانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در موافقت با این طرح با یادآوری تحویل یک فوریتی طرح شفافیت آرای نمایندگان با 29 رای به هیات رئیسه مجلس در اواخر مردادماه امسال افزود: با این طرح موافق هستم ، اگرچه برای امضاء به من ارائه نشده ولی در صورت مطرح شدن در مجلس تمام توان خود را برای اقناع سایر نمایندگان برای رای به این طرح انجام می دهم.
وی تاکید کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مقابل موافقت و مخالفت با طرح ها و لوایح، موضع گیری ها و همچنین نطق هایی که در مجلس انجام می دهند، باید پاسخگو باشند و این پاسخگویی زمانی تعیین می شود که شفافیت لازم در این زمینه وجود داشته باشد.
نماینده قم درمجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس آئین نامه داخلی مجلس، رای از نمایندگان به صورت مخفی اخذ می شود، به همین دلیل مردم نمی توانند از رای و موضع وکلای خود در مجلس شورای اسلامی به طرح ها و لوایح مطلع شوند و اگر هم پاسخی داده شود معلوم نیست که آن پاسخ مبتنی بر واقعیت باشد.
وی با تاکید بر اینکه این طرح برای شفاف کردن آرای نمایندگان مجلس در بررسی طرح‌ها و لوایح است تا مشخص شود کدام نماینده با یک طرح موافق یا مخالف بوده است تصریح کرد: بهترین معیارهای ارزیابی نمایندگان توسط مردم این است که بدانند نمایندگان آنان در خصوص طرح‌ها و لوایح مختلف چه نظری داشتند چرا که شفافیت آرای نمایندگان کمک بسیاری در تصمیم مردم برای انتخاب نمایندگان خود در مجلس خواهد داشت.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، افزود: این طرح با قید یک فوریت به هیات رئیسه تحویل داده شده به همین دلیل باید فوریت طرح مطرح شود و در صورتی که نمایندگان مجلس با فوریت آن موافقت کنند، این طرح برای بررسی به کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس ارجاع داده خواهد شد.
وی ادامه داد: چون اجرای این طرح در واقع تغییر در آئین نامه داخلی مجلس است و تغییر هر ماده از این آئین نامه به رای دوسوم نمایندگان نیازمند است به همین دلیل تصویب این طرح به نظر کار سختی در پیش خواهد داشت چرا که برخی نمایندگان تمایلی به شفاف شدن رای خود ندارند.

**موافقت ذوالنور با طرح شفافیت آرای نمایندگان
حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنور دیگر نماینده قم در مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته در گفت وگو با خبرنگاران درحاشیه افتتاح 61 طرح کشاورزی در این استان، با اشاره به چگونگی تحقق شفافیت، پاسخگویی و کارآمدی گفت: شفافیت زمینه پاسخگویی است و میدان کارآمدی را فراهم می کند.
وی گفت: به عنوان نمونه چون کسی از رای مخالف، موافق و یا ممتنع نماینده ای در مجلس خبر ندارد، این نماینده کار علمی لازم را انجام نمی دهد و گاهی از بغل دستی خود می پرسد، دو یا چهار یعنی رای مخالف بدهم یا موافق، که چنین رایی درست نیست و قانون آبکی و بی خاصیت می شود.
حجت الاسلام ذوالنور ادامه داد: ولی اگر نماینده ای بداند که مردم کف خیابان اطلاع پیدا می کنند، و باید دلیل قانع کننده ای داشته باشد پس پاسخگویی ایجاد می کند از این رو سه مقوله شفافیت، پاسخگویی و کارآمدی در راستای هم هستند.
وی با اشاره به موافقت خود با اجرای طرح شفافیت آرا گفت: در این خصوص و برای شفافیت در عملکرد نمایندگان طرح جامع دو فوریتی را تهیه کردیم که این هفته تحویل هیات رئیسه می شود.
نماینده قم در مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس این طرح مواردی از قبیل، حضور و غیاب، ماموریت های داخلی و خارجی و رای مخالف، موافق و یا ممتنع نمایندگان باید مشخص باشد، تا مردم بتوانند آنها را ارزیابی کنند.
7404/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.