به گزارش ایرنا،'علی مقدس زاده' روز دوشنبه در اجلاس مشترک شورای اسلامی استان و رئیسان شورای اسلامی شهرستان های اصفهان افزود: اختیارات شوراها متناسب با شان آنها نیست و این نهادهای مردمی به عنوان پارلمان های محلی باید از اختیاراتی متناسب با جایگاه خود برخوردار شوند.
وی اضافه کرد: دولت باید قانع شود که بخشی از وظایف خود را به شوراها تفویض کند و در این پیوند مجلس شورای اسلامی نیز باید همکاری لازم را بعمل آورد.
وی افزود: در کشورهای توسعه یافته جز سیاست خارجی، اقتصاد، تجهیزات نظامی و مسائل امنیتی و اطلاعاتی، همه اختیارات به بخش خصوصی و شوراها واگذار شده است .
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با اشاره به تلاش شورایعالی استان ها برای بازنگری در قانون شوراها توسط مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در بازنگری قانون شوراها صلاحیت فنی نامزدها باید مورد توجه قرار گیرد.
وی همچنین گفت: انتخاب مستقیم شهردار توسط مردم و افزایش اختیارات شوراهای اسلامی شهرها و روستاها می تواند در موفقیت بیشتر شوراها تاثیرگذار باشد.
مقدس زاده، استفاده از تجربیات دیگر کشورها برای توسعه مناسبات اجتماعی شهرها را خواستار شد و افزود: در داخل کشور نیز شهرهای بزرگ باید تجربیات خود را در اختیار شهرهای کوچک قرار دهند تا زمینه استفاده بهینه از ظرفیت شوراها در شهرها و روستاها فراهم شود.
رئیس شورای اسلامی استان اصفهان نیز با اشاره به تصویب قانون شهرداری ها در سال 1334، این قانون را بسیار قدیمی دانست و افزود: قانون شهرداری ها به هیچ وجه با تحولات سریع کنونی هماهنگ نیست.
'عبدالله کیانی' خطاب به دولتمردان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: از واگذاری امور شهر به مردم نهراسید زیرا توسعه شهرها و رهایی از مشکلات با واگذای امور به مردم امکانپذیر است.
وی اعتماد به مردم و شوراها در کنار واگذاری اختیارات به شهرداری ها ، تامین مالی، اصلاح قوانین و ساختار مدیریت شهری و نظارت صحیح بر آن را راه برون رفت مشکلات شهری دانست و افزود: منابع مالی شوراهای فرادست مشخص نیست و نباید اجازه داد نبود منابع مالی و تامین نکردن آن، زمینه رکود فعالیت های شوراها را فراهم کند.
رئیس شورای اسلامی استان اصفهان، تقویت جایگاه شوراها را ضروری دانست و افزود: شهرداری ها در سطح کلان و ملی فاقد یک نمایندگی و تشکیلات منسجم برای حفظ و حراست از منافع شهرها هستند.
اجلاس مشترک شورای اسلامی استان و رئیسان شورای اسلامی شهرستان های اصفهان روز دوشنبه با هدف بررسی مشکلات این نهادها در تالار شهروند این شهر برگزار شد.
107 شورای اسلامی شهر و بیش از یکهزار و 700 شورای اسلامی روستایی در استان اصفهان وجود دارد.
/6027/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.