اصغر سلیمی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به جلسه اخیر خود با رئیس سازمان محیط زیست کشور در تهران اظهار کرد: آموزش مردم محلی و واگذاری بخش آموزش ادارات محیط زیست شهرهای کوچک به سمن ها و اجرای مجدد طرح همیار محیط زیست از جمله مسائل مطروحه در این جلسه بود که با استقبال آقای عیسی کلانتری مواجه شد.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس افزود: در این نشست بر توسعه و ترویج این آموزش ها با رویکرد توجه به تشکل های غیردولتی تاکید شد.
سلیمی ادامه داد: افزایش قدرت اجرایی انجمن های محیط زیستی و تامین اعتبارات ترویجی برای فرهنگ سازی در برخی از مناطق، از دیگر موارد عنوان شده در بخش آموزش و فرهنگ سازی بود.
سلیمی با بیان اینکه احداث جاده های بی رویه در مناطق بکر و دارای گونه های گیاهی نادر و با ارزش، دغدغه طبیعت دوستان سمیرم است، افزود: با توجه به اینکه عشایر در این منطقه حضور دارند و مراتع زیادی را از بین برده اند لازم است طرح های جایگزین دامداری برای تشویق دامداران به کنار گذاشتن دامداری، دنبال شود.
وی گفت: نظارت بیشتر اداره محیط زیست بر آبیاری باغ ها بدلیل اینکه برخی باغداران از فاضلاب برای آبیاری درختان خود استفاده می کنند، درخواست دیگر ما از رئیس محیط زیست بود.
سخنگوی کمیسیون شوراها در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بزرگترین مشکل محیط زیستی منطقه سمیرم و چهارمحال، انتقال آب به رفسنجان است، افزود: این موضوع و مخالفت مردم استان اصفهان و سمیرم و عواقب زیست محیطی اجرای این طرح نیز در این نشست به اطلاع آقای کلانتری رسید.
سلیمی خاطرنشان کرد: تجهیز اداره محیط زیست سمیرم به وسایل اطفاء حریق با توجه به کوهستانی بودن منطقه، احداث یک ایستگاه تحقیقاتی اکولوژیکی برای تهیه بانک ژنی از تنوع زیست محیطی موجود، شناسایی انواع گیاهان در حال انقراض و برنامه ریزی برای حفاظت از گونه های در حال انقراض و توقف فعالیت معادنی که به محیط زیست لطمه وارد می کنند از دیگر خواسته های عنوان شده در این جلسه بود.
نماینده سمیرم در مجلس شورای اسلامی افزود: برغم به اینکه بخشی از ذخیره گاه بین المللی زیستکره دنا و بخش زیادی از مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع زاگرس میانی در شهرستان سمیرم قرار دارد، حفاظت از این منطقه در دست اداره محیط زیست یاسوج قرار دارد که باعث سردرگمی ادارات و مردم شده است.
وی تاکید کرد: از همین رو، نیاز است حفاظت این منطقه از استان همجوار گرفته و به استان اصفهان واگذار شود تا مشکلات مدیریتی دوگانه و رفت و آمدهای کاری مردم این منطقه، به حداقل ممکن برسد.
شهرستان سمیرم با افزون بر یکصد هزار تفر جمعیت و قرار گرفتن در محدوده طرح تنوع زیستی زاگرس میانی در 160 کیلومتری شمال اصفهان و 164 کیلومتری شمال یاسوج واقع شده است.
ت/7147 /6027 خبرنگار: محمودافشاری- انتشاردهنده: شکراللهی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.