به گزارش ایرنا، سید مهدی صادقی عصر پنجشنبه در جلسه ستاد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان درقم افزود: سال گذشته شیوع آنفلوانزای مرغی تلفات بسیار زیادی به مرغداران استان وارد نمود.
وی اضافه کرد: دلیل اصلی شیوع و زیان های اقتصادی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان باید آسیب شناسی شود تا دیگر شاهد این اتفاق در استان نباشیم.
صادقی با اشاره به مباحث کارشناسی مطرح شده در جلسه، گفت: آنچه که کارشناسان روی آن تاکید می کنند، قرنطینه واحدهای آلوده یا پیشگیری از شیوع این ویروس می باشد که باید در اولویت قرار گیرد.
وی تاکید کرد: اگر تمام همت خودمان را برای اجرای شرایط قرنطینه در مرغداری یا خارج از آن قرار دهیم و بر اساس تجربه های گذشته عمل نماییم ،در کارمان موفق خواهیم شد.
وی به لزوم آموزش های لازم درخصوص صنعت مرغداری تاکید کرد و گفت:اگر این آموزش ها همراه با توجیه افراد باشد، به طور حتم اثرگذاری بیشتری دارد.
استاندار قم ادامه داد: اگر مرغداران به خوبی توجیه شوند و تشخیص دهند که پیشگیری و قرنطینه منافعشان را تامین و از ضرر و زیان جلوگیری می کند، با کارشناسان همراهی می کنند، به شرطی که خودمان نیز عامل به انجام جدی این طرح باشیم.
وی گفت: مصوبه های کمیته های پنج گانه ای که در امر پیشگیری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان فعال هستند باید کارشناسی تر باشد.
بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از نیمه آذرماه تا نیمه اسفندماه سال گذشته در قم شیوع پیدا کرد و حدود 165 واحد از 620 واحد مرغداری گوشتی و تخم گذار در این استان درگیر آن شدند.
استان قم از نظر پرورش پولت (جوجه یکروزه ) با ظرفیت پرورش سالانه 2 میلیون و 900 هزار قطعه رتبه چهارم را در کشور داراست و از نظر پرورش مرغ تخمگذار با ظرفیت هشت میلیون و 200 هزار قطعه مرغ تخم گذار و تولید 68.5 هزار تن تخم مرغ در سال رتبه ششم را داراست.
این استان ظرفیت پرورش پنج میلیون و 700 هزار قطعه مرغ گوشتی و تولید 36.5 هزار تن گوشت مرغ در سال را داراست.
دومین جلسه ستاد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سال جاری با حضور مسئولان ذیربط در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد؛ در این جلسه بر قرنطینه واحدهای درگیر آنفلوانزا و همچنین عقیم سازی کود مرغی تاکید شد.
/2085/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.