به گزارش خبرنگار ایرنا، جاسم جادری سه شنبه شب در نشست ستاد بررسی و پیشگیری از بیماری آنفلوآنزای پرندگان در هرمزگان اظهار داشت: باید با اطلاع‌‌رسانی دقیق به شهروندان و مردم در جای جای استان آنها را به صورت دقیق در جریان تبعات بیماری آنفلوآنزای پرندگان قرار داد و راه‌‌های پیشگیری آن را نیز معرفی کرد.
وی بیان‌ داشت: پیشگیری و جلوگیری از سرایت بیماری آنفلوآنزای پرندگان به یک دغدغه ملی تبدیل شده و باید تمامی توان خود را در استان با بهره‌گیری از امکانات و رعایت دستورالعمل‌ها به کار گیریم تا درگیر این بیماری نشویم.
استاندار هرمزگان افزود: مصوباتی که در این نشست وظایف دستگاه‌های مختلف را تعیین کرده باید به صورت جدی مورد نظر و اجرا قرار گیرد تا اجازه ندهیم که این بیماری به استان هرمزگان سرایت کند.
لازم به ذکر است، براساس اعلام مدیرکل دامپزشکی هرمزگان با انجام پایش های مستمر تیم های دامپزشکی استان، تاکنون موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در هرمزگان مشاهده نشده است.
محمد جانباز در حاشیه بازدید از مرغداری های هرمزگان، اظهار داشت: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، بیماری حاد و قابل انتقال به انسان است و شیوع آن می تواند تبعات شدیدی در بهداشت عمومی جامعه در پی داشته باشد.
وی بیان داشت : با توجه به شیوع این بیماری در برخی استانهای همجوار رعایت نکات بهداشتی از سوی شهروندان و مرغداران ضروری است .
جانباز با اشاره به اینکه این بیماری از طریق تماس با مدفوع، ترشحات بینی، دهان و چشم پرنده آلوده منتقل می شود، تصریح کرد: بازار و فضایی که در آن تخم مرغ و پرندگان در شرایط شلوغ و غیربهداشتی به فروش می رسد، می تواند عامل پخش ویروس آنفلوآنزا باشد.
وی از مردم خواست از تماس با پرندگان زنده و خرید آنها خودداری کرده و هر گونه تلفات غیرعادی پرندگان اهلی و وحشی را به شبکه های دامپزشکی شهرستان ها در اقصی نقاط هرمزگان اطلاع دهند.
مدیر کل دامپزشکی هرمزگان تاکید کرد : شهروندان گوشت مرغ مورد نیاز خود را از مراکز عرضه مجاز خریداری ، و به برچسب اطمینان دامپزشکی روی بسته های گوشت مرغ توجه کنند.
آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از بیماری‌های خطرناک و مشترک بین انسان و حیوان است و آگاهی مردم از علائم و خطرات آن ضروری است.
بیماری آنفلوانزا قابلیت انتقال به انسان را دارد، و باید با شناخت علائم این بیماری، از تماس مستقیم با پرندگان آلوده و مدفوع آنها خودداری شود.
بی حالی و ضعف پرندگان از نشانه های بیماری آنفولانزای فوق حاد است .
7198/6048
خبرنگار: فاطمه حسینی انتشاردهنده: خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.