به گزارش ایرنا ، محمد حسنی روز دوشنبه در کارگاه پیشگیری از آنفلولانزای فوق حاد پرندگان به امکان انتقال بیماری به طیور بومی از طریق تماس با پرندگان وحشی اشاره کرد و افزود: پرندگان وحشی و آبزی می توانند بدون اینکه خود مبتلا به بیماری شوند ، ویروس های آنفلوانزای طیور را با خود جابجا کنند.
وی جلوگیری از ورود پرندگان وحشی به محل نگهداری مرغ از طریق نصب توری و ترمیم خرابی های آن، رعایت اصول بهداشتی و امنیت زیستی در مرغداری های صنعتی، ضد عفونی کامل محل پرورش مرغ و تجهیزات آن قبل از جوجه ریزی، ممانعت از ورود حیوانات دیگر به عنوان ناقلین مکانیکی به محل پرورش مرغ و اعلام هر نوع کاهش شدید مصرف دان و کاهش شدید تولید یا افزایش تلفات به پست های دامپزشکی از راههای پیشگیری از این بیماری ذکر کرد.
مدیر جهاد کشاورزی نمین افزود: بهره برداران باید از شکار و نگهداری پرندگان مهاجر و بومی آبزی خودداری کرده و صاحبان طیور بومی نیز در صورت مشاهده تلفات در طیور ، مراتب را به نزدیک ترین پست دامپزشکی اعلام کنند.
وی از شهروندان نیز خواست با خودداری از تهیه گوشت مرغ از مراکز غیر مجاز و عرضه کنندگان و کشتار کنندگان دوره گرد، گوشت مرغ مصرفی خود را بصورت بسته بندی شده تازه یا منجمد و از مراکز مجاز تهیه کنند.
در این کارگاه آموزشی اطلاعات لازم در زمینه تاریخچه بیماری، نحوه انتشار آن و وضعیت شیوع آن در سال جاری و نیز
توصیه ‌های لازم در زمینه روش مبارزه، پیشگیری از انتقال و شیوع آن ارائه شد.
آنفلوانزای فوق حاد طیور یک بیماری ویروسی پرندگان می باشد، ویروس های آنفلوانزا دارای 3 نوع تیپ C,B,A می باشند و در طیور فقط تیپ A می تواند ایجاد بیماری کند. این تیپ علاوه بر طیور، سایر حیوانات از جمله خوک، اسب و همچنین انسان را درگیر می کند.
نمین در 30 کیلومتری شرق اردبیل قرار دارد.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.