به گزارش ایرنا، مهرداد غضنفری امرایی روز یکشنبه در شانزدهمین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان قم در تالار امام رضا (ع) فرمانداری اظهار داشت: برخی از این بانک چون به صورت تخصصی فعالیت می کنند، هیچ نقش آفرینی و فعل و انفعالی در فرایند توسعه استان ندارند.
وی ارایه دقیق عملکرد بانک ها در پرداخت تسهیلات رونق تولید را ضروری خواند، و افزود: به منظور شرکت همه بانک ها در پرداخت این تسهیلات در سال 97، باید تفاهم نامه سه جانبه ای میان استانداری، دستگاه اجرایی و بانک ها امضا شود.
وی افزود: با انعقاد این توافق بانک ها ملزم خواهند شد تا منابع خود را به سمت تولید هدایت کنند و همه طرف های توافق نیز باید در این خصوص به تعهدات خود پایبند باشند و در صورت انجام این توافق نامه هیچ توجیهی برای زیر سوال بردن آن پذیرفته نیست.
طرح ارائه تسهیلات رونق تولید در دولت یازدهم تصویب و از تیرماه سال 1395 همزمان با سراسر کشور در استان قم نیز به اجرا درآمده است.
با ایجاد طرح ارائه تسهیلات رونق تولید توسط دولت یازدهم، 550 واحد صنعتی و تولیدی قم احیا شد و بیش از سه هزار و 620 فرصت شغلی که ممکن بود در صورت عدم حمایت از بین رود، تثبیت شد
در سال 95 در قالب تسهیلات رونق تولید رقمی بالغی بر 2 هزار و 200 میلیارد ریال در بخش صنعت برای حدود 177 واحد تولیدی پرداخت شد، که تثبیت اشتغال چهار هزار تن را در پی داشت.
50 واحد تعطیل شده مجددا احیاء و به چرخه تولید وارد، و همچنین 200 واحد نیمه فعال نیز فعال و 300 واحد نیز توسعه چشمگیری پیدا کردند.

** رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز با اشاره به تعداد طرح های معرفی شده به بانک های عامل و رقم پرداخت شده از سوی آنها در سه حوزه سرمایه در گردش، سرمایه ثابت و بازسازی و نوسازی از ابتدای سال 96 تاکنون، افزود: از تعداد 226 طرح معرفی شده به مبلغ 3811.4 میلیارد ریال 92 طرح به مبلغ 1649.22 میلیارد ریال پرداخت شده است.
محمود سیجانی در خصوص ضرورت تعیین تکلیف تسهیلات بازسازی و نوسازی افزود: نرخ بالای تسهیلات و عدم داشتن یارانه،قیمت بالای ارز و عدم تخصص ارز مبادله ای به تسهیلات مذکور و واحدهای صنعتی و تمایل نداشتن بانک ها به پرداخت این تسهیلات به علت باز پرداخت سه تا پنج سال از مهمترین عوامل بلاتکلیف بودن این تسهیلات است.
** مدیر کل دفتر امور اقتصادی استانداری قم نیز با اشاره به اهمیت موضوع بهینه سازی ماشین آلات و تجهیزات واحدهای صنعتی افزود: کم شدن هزینه ها، افزایش تعداد تولید در واحد زمان، کم شدن شایعه های مربوط به کاهش تولید، پایین آمدن قیمت تمام شده را از فواید نوسازی ابزار و وسایل تولید و منطبق نمودن آنها با تکنولوژی و فن آوری روز عنوان کرد.
مجید آوری فرد در عین حال یادآور شد: سرمایه گذاری در خصوص اقدام یاد شده از سویی باعث افزایش هزینه های تولید می شود، از این رو باید تعادلی بین بازسازی و نوسازی و هزینه های آن ایجاد شود.
وی افزود: با توجه به بالا بودن نرخ تسهیلات بازسازی و نوسازی به لحاظ ریالی و ارزی، در مجموع اینکه یک تولید کننده درصد باشد ماشین و یا دستگاه کهنه و فرسوده خود را جایگزین دستگاه جدید و پیشرفته بکند، توجیه اقتصادی ندارد.
آوری فرد گفت: باید با کاهش نرخ تسهیلات بازسازی نوسازی و تعیین مناسب تر نرخ ارز انگیزه لازم برای واردات ماشین آلات از بازارهای خارجی تقویت شود.3
2 هزار و 357 واحد صنعتی تولیدی در قم وجود دارد، که 2 هزار و 76 واحد آن فعال است.
7403/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.