به گزارش ایرنا، در بیانیه پایانی این کنفرانس آمده است: اکنون که جهانِ پرُ تحول و پر شتاب معاصر، واقعیتهای اجتماعی متکثّر و بعضاً ناشناخته ای را در ساحت های زندگی اجتماعی بشری پدید آورده است، این سئوال به میان می‌آید که وظیفه فقه در مصاف با واقعیتهای اجتماعی با نظر به کاربست آنها در نظام تقنینی چیست؟
در ادامه این بیانیه آمده است: این کنفرانس که با هدف تقویت و تعمیق جایگاه و نقش فقه و قانون در قبال واقعیت های اجتماعی برگزار گردید، افزون بر سود بُردن از اندیشه اندیشمندان فقیه، جامعه شناس و حقوقدان داخلی از حضور عالمانه شخصیت های علمی بیش از 10کشور اسلامی و عربی نیز برخوردار و از اندیشه های آنان استفاده به عمل آورد.
بیانیه حاکیست: لازم است قوانین در قبال واقعیتهای اجتماعی دارای نقش و جایگاهی متناسب، کارآمد و سازنده باشد و فقه اگر بخواهد قانون را در قبال واقعیت های اجتماعی امروز، پشتیبانی کند لازم است از یک سو اقتضائات و مؤلفه های قانون را مورد لحاظ جدی قرار دهد و از سوی دیگر به شناخت واقعیتهای زندگی معاصر روی آورد.
در بخشی دیگر ازاین بیانیه آمده است: ضرورت دارد شورایی فقهی متشکل از فقها و حقوقدانان مذاهب مختلف اسلامی جهت مشاوره و تدوین قوانین بر اساس فقه با بهره گیری از ظرفیتهای همه مذاهب و با نگاه به واقعیتهای اجتماعی و شناخت دقیق آن ها تشکیل گردد.
بیانیه ادامه یافته است: ضرورت دارد رابطه فقه، قانون و واقعیت‌های اجتماعی به نحوی که مکلف در زندگی خود با دوگانه حکم قانونی و حکم شرعی مواجه نشود، تنظیم گردد، تکثر واقعیت‌های اجتماعی، تخصصی شدن فقه را ضروری می‌کند.
در پایان این بیانیه آمده است: از جمهوری اسلامی ایران و خصوصاً رهبر معظم انقلاب اسلامی برای حُسن میزبانی و برگزاری مستمر سلسله کنفرانس‌های فقه و قانون کمال سپاسگزاری داریم.
شرکت کنندگان این کنفرانس همچنین در این بیانیه از دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و آیت الله مبلغی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و عوامل برگزاری آن، تقدیر کردند.
در این مراسم همچنین از برخی آثار مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی از جمله ' فقه، قانون و اخلاق به زبان فارسی و عربی، و کتاب معاضدت حقوقی اثر دکتر مقدادی نیز رونمایی شد.
در این کنفرانس 30 شخصیت خارجی از کشورهای مختلف جهان از جمله اردن، قطر، الجرایر، ترکیه، تونس، روسیه، عراق، لبنان و مغرب حضور داشتند و 55 مقاله نیز در چهار نشست تخصصی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
«منابع و مبانی فقه و واقعیت های اجتماعی»، «روش شناسی فقه پشتیبان نسبت به قانون در مواجهه با آسیب های اجتماعی» و «بررسی فقهی حقوقی آسیب های اجتماعی» از محورهای این کنفرانس بود
همچنین 6 هیات اندیشه ورز در این کنفرانس به مباحثی از جمله «نقش تحلیل های جامعه شناختی نسبت به آسیب های اجتماعی در قانون گذاری مطلوب در قبال آن ها»، «آسیب شناسی تجربه قانونگذاری در زمینه آسیب های اجتماعی»، «سیاست جنایی و جایگاه قانون گذاری در آن»، «فقر، قانون و آسیب های اجتماعی»، «اضطرارهای اجتماعی، اقتصادی و قانونگذاری» و «سیاست گذاری فرهنگی و جایگاه و نسبت آن با قانون و فقه» پرداختند.
7401/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.