به گزارش ایرنا، در این کنفرانس شخصیت های داخلی و خارجی، مقاله های خود را ارائه و به تحلیل و بررسی چگونگی رابطه با روش شناسی فقه، قانون و واقعیت های اجتماعی می پردازند.
منیر بن الحبیب القبطنی از تونس در خصوص «حاکمیت قانون ضامن ثبات و تعادل اجتماعی»، یوسف محمود الصدیقی از قطر درباره «اهمیت استنباط احکام واقعیت از راه قواعد فکری مبتنی بر قیاس اولویت و ارتکاز عقلایی و احکام عقل عملی و نظری» و سید احسان رفیعی علوی از ایران با عنوان «دیالکتیک واقعیت و فقه؛ بررسی قاعده ثابت و متغیر به مثابه الگوی نظام سازی در امر اجتماعی» سخنرانی می کنند.
در ادامه این نشست جعفر فضل الله از لبنان پیرامون «میزان امکان اجرای قاعده تبدل موضوع در واقعیت اجتماعی متغیر و پیچیده و میزان اجرای آن در چارچوب رویکرد قائل به نیازمندی قانون به واقعیت مذکور» مقاله های خود را ارائه می دهد.
در این کنفرانس همچنین حسین مهرپور رئیس دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی تهران پیرامون «فقه واقع گرا زمینه ساز قانون نوگرا»، حسنعلی علی اکبریان با موضوع «بررسی چگونگی و چارچوب رعایت حکمت های احکام در قوانین مبتنی بر آن احکام» و محمود حکمت نیا روش شناسی مسائل مستحدثه به سخنرانی می پردازند.
«کنفرانس بین المللی فقه، قانون و واقعیت های اجتماعی» از عصر چهارشنبه نهم اسفندماه جاری با حضور بیش از 30 شخصیت خارجی در سالن همایش های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم و با پیام آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید آغاز شد و امشب به به کار خود پایان می دهد.
در این کنفرانس شخصیت هایی از کشورهای اردن، قطر، الجرایر، ترکیه، تونس، روسیه، عراق، لبنان و مغرب حضور دارند؛ مهمانان خارجی این کنفرانس، حقوقدانان دارای گرایش به سمت فقه، فقهای آشنا به حقوق و قانون و جامعه شناسان دارای تحلیل های علمی هستند و حدود 55 مقاله نیز از شخصیت ها و نخبگان داخلی ارائه خواهد شد.
«منابع و مبانی فقه و واقعیت های اجتماعی»، «روش شناسی فقه پشتیبان نسبت به قانون در مواجهه با آسیب های اجتماعی» و «بررسی فقهی حقوقی آسیب های اجتماعی» از محورهای این کنفرانس هستند.
7401 / 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.