به گزارش ایرنا، رضا اردکانیان وزیر نیرو نیز در این نشست خطاب به معاونان خود و مدیران استان قم گفت: مساله فاضلاب پردیسان قم را به گونه ای عملیاتی کنید که کار را یکسره به پایان برسانید و اینگونه نباشد که پروژه را زخمی و نیمه کاره رها کنیم.
وی ادامه داد: تفاهم نامه هایی بین وزارت نیرو، وزارت راه وشهرسازی، نمایندگان مجلس و استان منعقد و کار با سرعت پیگیری شود.
پردیسان در منطقه هشتم شهرداری و در جنوب غربی شهر قم واقع شده است، این منطقه در سال 1377 توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال 1390 به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد.

*سید مهدی صادقی استاندار قم نیز دراین نشست اعلام کرد: برای رفع مشکل فاضلاب پردیسان قم به یک هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم که ضروری است بخشی از این اعتبار از سوی وزارت نیرو تخصیص یابد.

*حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز اعلام کرد: ما از طرف مجلس شورای اسلامی 200 میلیارد ریال را برای تامین اعتبار احداث فاضلاب پردیسان قم اختصاص می دهیم و انتظار داریم وزارت نیرو و سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز با جدیت در این زمینه اقدام کنند.
وی ادامه داد: فاضلاب پردیسان یکی از زمینه های نارضایتی مردم است که ممکن است در آینده برای ما مشکل ایجاد کند و قابل کنترل هم نیست، تاکنون این مشکل به همه جا هم اعلام شده و اقدامی صورت نگرفته است، متاسفانه بدون بارندگی و سیل، فاضلاب وارد خانه های مردم می شود.
ذوالنور بیان داشت: با توجه به اینکه پردیسان قم 150 هزار سکنه دارد و در صورت مدیریت درست می توان از پساب آن حقابه های فضای سبز و صنعت را تامین کنیم،
وی در بخش دیگری از سخنان خود ساماندهی وضعیت دریاچه نمک را خواستار شد و گفت: قم نه آب دارد و نه هوا، از طریق پساب فاضلاب پردیسان نیز می توان بخشی از بحران گرد و خاک دریاچه نمک را هم برطرف کرد.
دریاچه نمک در ناحیه شرقی قم و درحد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود 200 هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی استان قم قرار گرفته است و دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است.
این دریاچه که در دهه های گذشته از طریق رودخانه های کرج، جاجرود، شور، قمرود و قره چای کاملا پرآب بوده است، اکنون با قطع حقابه ها، خشکسالی مستمر و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی که باعث پیشروی آب های فراشور در سفره های زیرزمینی به سمت دشت ها و نابودی پوشش گیاهی و اکوسیستم منطقه شده، به یکی از کانون های فعال القاء ریزگردها در منطقه تبدیل شده است.
نماینده قم در مجلس شورای اسلامی مدیریت سد کوچری را نیز مورد توجه قرار داد وگفت: با توجه به اینکه فلسفه ساخت این سد، برای قم بوده ولی اکنون تنها به نام قم است و به کام قم نیست، بنابراین لازم است مدیریت این سد به قم واگذار شود.
سد کوچری یکی از طرح های مربوط به انتقال آب در سرشاخه های دز به قم است که با تکمیل و بهره برداری از آن در سال 95سالانه 181 میلیون متر مکعب آب به فلات مرکزی و شهرهایی چون گلپایگان، خوانسار، محلات، خمین، نیمور، سلفچگان و قم منتقل می شود.
کوچری که در شهرستان گلپایگان در 180 کیلومتری شمال غرب اصفهان قرار دارد ،تنها سد کشور است که سه استان (اصفهان، مرکزی و قم) از آن بهره برداری می کنند.

*محسن بهشتی معاون عمرانی استاندار قم نیز دراین نشست گفت: مساله فاضلاب و استفاده از پساب ها بهتر است با همکاری شهرداری صورت گیرد و بدون مشارکت این نهاد ، دولت در آینده باید چند برابر هزینه کند، بنابراین شهرداری باید در زمینه فاضلاب پردیسان مشارکت داشته باشد.

*حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز گفت: بیش از یک هزار میلیارد تومان در زمینه انتقال آب از سرشاخه های دز، 2 هزار و 400 میلیارد ریال برای خط انتقال و تصفیه خانه و 600 میلیارد ریال برای شهرهای جعفریه و دستگرد و... به استان قم کمک شده است و علاوه بر پیوست های قانونی، وزارت نیرو هم برای آب رسانی قم و هم مساله فاضلاب تمام توان خود را گذاشته است.
وی ادامه داد: تا دو سال آینده تمام روستاهای منطقه، بهره مند از آب سالم و شرب می شوند، در زمینه تصفیه خانه بزرگ شهرک قم کارهای خوبی شده است با همین نگاه سعی می کیم آب باکیفیت را در اختیار مشترکین در قم قرار دهیم.
جانباز با اشاره به مساله فاضلاب پردیسان قم گفت: همیشه به همکاران وزارت راه و شهرسازی گفتیم وقتی قرار است مسکن مهری ساخته شود باید الزامات آن هم رعایت شود و تصفیه خانه و فاضلاب نیز جز این الزامات می باشد.
وی ادامه داد: برای رفع مشکل این منطقه، وزارت نیرو 350میلیارد ریال را اختصاص می دهد، سازمان راه و شهرسازی، مجلس و استانداری نیز منابع دیگری را اختصاص دهند تا مشکل این منطقه برطرف شود.
جانباز خاطرنشان کرد: سال گذشته هفت هزار و 600 میلیارد ریال برای زیرساخت های مسکن مهر اعتبار داشتیم ولی امسال 500 میلیارد ریال روی کاغذ است.
وی ادامه داد: ما از محل اعتبارات خود سعی داریم مشکل فاضلاب پردیسان قم را حل کنیم ولی درست نیست واحدهایی بسازند و ما تحت فشار مردم قرار بگیریم.، باید تعهداتی که به مردم برای مسکن مهر دادند را انجام دهند.
7401/ 6133/ خبرنگار- اطمینان ** انتشار- مسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.