به گزارش ایرنا، جواد شاکری آرانی روز سه شنبه در جلسه کارگروه زنان و خانواده قم در سالن جلسه های معاونت سیاسی، امنیتی استانداری اظهار داشت: در حالی نرخ حجم خانوارهای یاد شده در سرشماری نفوس و مسکن سال 85 هشت درصد بوده در سرشماری سال 95 به11 درصد ارتقاء پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه 72 درصد زنان سرپرست خانوار استان خانه دار، 10 درصد شاغل، 10 درصد بازنشسته، کمتر از یک درصد بیکار و حدود 2 درصد در حال تحصیل و 3.5 درصد نیز مجرد هستند، افزود: حدود 14 درصد از زنان سرپرست خانوار با وجود داشتن همسر بنا به دلایلی سرپرست خانواده محسوب می شوند، و 67 درصد از آنها همسرشان فوت کرده و 15 درصد نیز به علت طلاق فاقد همسر هستند.

** قائم مقام اداره کل کمیته امداد امام (ره) قم نیز در این جلسه با بیان اینکه اشتغال زنان سرپرست خانوار از طریق کارخانجات به دلیل به همراه داشتن برخی آسیب های اجتماعی به هیچ وجه صلاح نیست، افزود: مهارت آموزی و دادن تسهیلات اشتغال به زنان سرپرست خانوار مستلزم وجود بازار کار است.
افشین پایانی فر با تاکید بر ضرورت ایجاد بازارچه عرضه محصولات خانگی و صنایع دستی تولید شده توسط زنان سرپرست خانوار استان افزود: هر چند در شاخص های آماری همواره به موقعیت استراتژیک و خاص قم به دلیل قرار داشتن در مسیر مواصلاتی 17 استان کشور اشاره می شود، ولی تاکنون از این ظرفیت برای استقرار محلی در عوارضی قم - تهران که تردهای زیادی در آن صورت می گیرد استفاده نشده است.
معاون کمیته امداد امام خمینی قم با اذعان به اینکه عزمی جزم برای تحقق این امر باید وجود داشته باشد ، و دستگاه های مربوطه در این زمینه با یکدیگر همدل باشند، افزود: فراتر از موضوع زمینه سازی برای اشتغال، باید به گونه ای برنامه ای ریزی کنیم، که هیچ بانویی به ناچار بار سرپرستی خانواده را بر دوش نکشد.

** مدیرکل بهزیستی قم نیز ضمن تائید سخنان این مقام کمیته امداد استان مبنی به صلاح نبودن کار کردن زنان سرپرست خانوار در واحدها و مراکز تولیدی صنعتی افزود: باید با ارایه تسهیلات، امکان اشتغال این زنان در محیط خانه و کنار فرزندان را فراهم کنیم.
رضا سلیقه با اشاره به اختصاص 124 میلیارد ریال برای اعطای تسهیلات به مددجویان تحت پوشش بهزیستی استان مطابق بند دال تبصره 16 قانون بودجه کشور در سال 96 به منظور پرداخت تسهیلات خوداشتغالی و ایجاد مشاغل خانگی، افزود: تا به حال بیش از 70 میلیارد ریال آن جذب شده و از این مبلغ 60 میلیارد ریال جهت اخذ وام به بانک های عامل معرفی شده است.
وی با بیان اینکه به دلیل قرض الحسنه بودن این تسهیلات، بانک ها تمایل چندانی به پرداخت آن ندارند، افزود: از کل مبلغ معرفی شده کمتر از 10 میلیارد ریال یعنی کمتر از 20 درصد محقق شده و با شرایط و روند فعلی بعید است تا پایان سال جاری بتوانیم حتی این نرخ را به 30 درصد نیز برسانیم.
7403/ 6133/ خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار: جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.