به گزارش ایرنا، رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: مدیریت برمنابع و اعتبارات باید به صورتی باشد تا سهم ویژه ای برای تجهیز امکانات و آمادگی درشرایط بحرانی اختصاص یابد.
عبدالله جلالی افزود: مدیریت هماهنگ درشرایط بحرانی یکی از موضوع هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا دستگاه ها زیرنظر یک فرماندهی ،خدمات را ارائه کرده و شاهد موازی کاری و تداخل وظایف نباشیم.
وی با اشاره به این که یکی از مسائل مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد پیشگیری و آمادگی است گفت: در کنار نظارت بر ساخت و سازها، تکمیل امکانات، ارائه آموزش های همگانی به مردم در خصوص حوادث ضروری است.
وی تاکید کرد: اگر مردم آموزش ندیده باشند در زمان حوادث اقدام های امدادی آنان باعث خسارت جسمی و مالی بیشتر خواهد شد چرا که یک حادثه، از لحاظ روحی و روانی بر روی مردم تاثیر می گذارد.
رئیس شورای اسلامی شهر قم، با بیان این که بیمه به عنوان یک صنعت شناخته شده است، گفت: ورود به عرصه بیمه در ابعاد مختلف نوعی سرمایه گذاری است که می تواند التیام بخش در شرایط بحرانی باشد.
وی در بخش دیگر از سخنان، به هفته معلولان از 12 الی 18 آذرماه سال جاری اشاره کرد و گفت: توجه به معلولان به عنوان یک وظیفه برای آحاد جامعه به ویژه مسئولان است تا به وظایف خویش نسبت به این قشر معلول عمل کنند.
جلالی ادامه داد: وظایف مدیریت شهری، نگاه عملی و اجرایی به انتظارات معلولان در خصوص مناسب سازی شهری است تا رفت و آمد آنان در جامعه تسهیل شود.

** آتش زر: مکان های مناسب برای زمان بحرانی تجهیز شود
حجت الاسلام سید محمد آتش زریکی از اعضای شورای اسلامی شهر نیز در ادامه این جلسه با اشاره به این که درقم بوستان ها و سوله هایی وجود دارد که برای شرایط بحرانی باید تجهیز شود گفت: آب و برق برای شرایط بحرانی در آنها باید تامین شود و ضروری است همه دستگاه ها بر اساس وظایف وجدانی خویش در این حوزه پیگیریهای لازم را انجام دهند.
وی افزود: سوله هایی برای زمان بحران باید در استان قم ساخته شده است که در داخل آن امکانات اولیه مورد نیاز نگهداری تا در زمان حوادث احتمالی ، مورد استفاده قرار گیرد.
وی با تاکید بر این که شورای اسلامی شهر قم ساخت بوستان امداد را مورد پیگیری قرار داده بود، گفت: در این خصوص نامه نگاری هایی با دستگاه های مربوطه صورت گرفت ولی نتیجه ای نداشت.
آتش زر با تاکید بر این که کمبود اسکان موقت همیشه مشکلاتی در شرایط خاص ایجاد کرده است گفت: در کشورهای مختلف دنیا این مسئله حل شده است در حالی که در کشور ما تازه در زمان وقوع زلزله، اقدام به ساخت اسکان موقت می کنند.

** نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم: ساخت و سازها با رعایت قوانین استاندارد صورت نمی گیرد
حسن بختیاری نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم درادامه این جلسه، با اشاره به این که ساخت و سازها با رعایت قوانین استاندارد صورت نمی گیرد گفت: باید احساس خطر در این مساله صورت بگیرد تا با برنامه ریزی اقدام های مناسبی انجام شود.
وی افزود: مدیران مربوطه دراین خصوص به صورت جدی وارد شوند از این رو باید محدوده های گسل ها به صورت ابلاغی به سازمان های نظام مهندسی و شهرداری ارائه شود تا با رعایت استانداردهای سخت گیرانه تر در وقوع خطر کمترین خسارت را مشاهده کنیم.
وی بیان داشت: برگزاری مانورهای جدی مهم است لذا شهرداری باید در این زمینه برنامه ریزی های لازم را داشته باشد.
بختیاری با اشاره به گسل های زلزله در قم گفت: متاسفانه مطالعات خاصی در زمینه زلزله دراین شهر وجود ندارد.
وی تاکید کرد: مطالعات باید در معرض عموم مردم قرار گیرد تا مردم با وضعیت قم آشنا شده و در مقابل حوادث اقدام های پیشگیرانه انجام داده و آمادگی خویش را حفظ کنند.

** معاون شهردار: پنج سالن چند منظوره و تعدادی بوستان برای شرایط بحرانی آماده است
سید امیر سامع معاون خدمات شهری شهرداری نیز در ادامه این جلسه با بیان این که پنج سالن چند منظوره و بوستان های غدیر و فدک برای شرایط بحرانی آماده است گفت: این مکان ها با رعایت اصول و استاندارد ها به عنوان اسکان اضطراری پیش بینی شده است که ظرفیت آن به 10هزار خانوار هم نمی رسد.
وی افزود: امکانات قم را باید تجهیز کرد از این رو در همه جلسه ها باید ظرفیت های مورد نظر را از دستگاه های مختلف مطالبه کرد.
وی با اشاره به این که ستاد مدیریت بحران شهرداری مانورهایی را هرماه اجرا می کند گفت: توسط شهرداری درمناطق مختلف قم برنامه هایی پیش بینی شده است تا در زمان بحرانی، وضعیت مدیریت شود.
معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم اضافه کرد: این نهاد تیم های مدیریت بحران و آتش نشانی را به منطقه زلزله زده غرب کشور اعزام کرد تا از لحاظ کارشناسی مسائل را مورد بررسی فنی قرار دهد در همین راستا از تجربه این زلزله، نقاط قوت و ضعف را در استان قم شناسایی کرده ایم.
زمین لرزه شدیدی ساعت 21:48 شامگاه یکشنبه 21 آبان 96 با قدرت 7.3 درجه در مقیاس درونی زمین (ریشتر) استان های کرمانشاه، ایلام و کردستان و بخش های گسترده ای از غرب و شمال غرب کشور را لرزاند.
در جریان این زلزله 12 هزار واحد مسکونی در استان کرمانشاه به کلی تخریب شد و بیش از 15هزار واحد دیگر نیز آسیب دیده است.
8138/ 6133/ گزارش: فرزانه پیری ** انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.