حوادث و تصادفات جاده‌ای هر ساله جان هزاران نفر را در کشور می‌گیرد و خانواده‌های بسیاری را عزادار می‌کند، به طوری که آمارها نشان می‌دهد که ایران در این زمینه از جمله کشورهای مطرح در دنیاست، آمار تلفات رانندگی در جاده‌های کشور بسیار زیاد است و شاید بتوان گفت اتوبان‌ها و جاده‌ها به عرصه جنگی تبدیل شده‌اند که بی احتیاطی عامل انسانی، استاندارد نبودن وسایل نقلیه و حادثه خیز بودن محورها همه در جبهه مقابل قرار گرفته‌اند.

استان قم نیز به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه و قرارگیری در محور مواصلاتی ۱۷ استان کشور از آمار بالای تردد برخوردار است به طوری که در نوروز امسال رکورد تردد در یک روز با ۷۰ هزار بار تردد در آزادراه قم- تهران زده شد.

از سویی آزادراه تهران - قم، بزرگراه قم - سلفچگان، آزادراه قم - تهران و بزرگراه سلفچگان - راهجرد همواره در استان قم از آمار بالای تردد برخوردار بوده‌اند و در ایام نوروز امسال هم این محورها به عنوان پرترددترین محورهای قم شناخته شدند که این آمار بالای تردد امکان بالا رفتن سوانح و تصادفات جاده‌ای را هم بیشتر می‌کند.

تصادفات جرحی در قم افزایش داشته است

رئیس پلیس راهنمایی رانندگی استان قم می‌گوید بر اساس آمار ۷ ماه گذشته آمار تلفات جاده‌ای در محورهای متنهی به قم کاهش یافته است، به طوری که با مقایسه آمار تصادفات ۷ ماهه امسال با مدت مشابه سال گذشته شاهد کاهش ۴۲ درصدی در آمار تلفات تصادفات جاده‌ای استان قم هستیم.

به گفته سرهنگ احمد پوربافرانی برخلاف تصادفات منجر به فوت تصادفات جرحی افزایش داشته است و مجروحان حاصل از تصادفات ۷ ماهه اخیر در محورهای استان قم به نسبت سال گذشته ۲۸ درصد و تصادفات منجر به خسارت نیز ۱۲ درصد افزایش داشته است.

آن طور که وی می‌گوید میزان اعمال قانون پلیس در مدت زمان گذشته شده از سال ۹۶ کاهش یافته و این نشان می‌دهد که مردم قوانین و مقررات را بیشتر رعایت کرده است به طوری که تخلفات در محورهای استان به ویژه تخلفات مهم و حادثه‌ساز ۲ و ۸ دهم درصد کاهش داشته است.

تخلفاتی که عامل بیشترین تصادفات رانندگی هستند

انحراف به چپ، نداشتن معاینه فنی و حرکت به طور مارپیچ از جمله تخلفاتی است که به گفته سرهنگ پوربافرانی بیشترین آمار را در محورهای استان قم داشته است که در ۷ ماهه امسال نیز به ترتیب، ۲۹ درصد، ۷ درصد و ۵۵ درصد افزایش داشته است.

عدم توجه به جلو، عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه وعدم رعایت فاصله طولی ۳ مورد از مهم‌ترین تخلفاتی هستند که عامل بیشترین تصادفات رانندگی هستند، این را پوربافرانی گفته و می‌افزاید: سهم عامل انسانی در تصادفات بسیار مهم و غیرقابل چشم پوشی است به طوری که تقریباً در بیش از ۵۰ درصد تصادفاتی که در محورهای استان قم رخ داده است عامل انسانی نقش داشته است.

پوربافرانی اعتقاد دارد نقص در جاده‌ها و ناایمن بودن بسیاری از خودروها عامل بسیاری از حوادث است اما در شرایطی که این دو عامل خطرآفرین هستند عامل انسانی باید با رعایت قوانین و مقررات و رانندگی و با در نظر داشتن معیارهای ایمنی خطرات بالقوه دو عامل دیگر را خنثی کند در صورتی که در حوادث رخ داده اهمال و بی‌توجهی عامل انسانی مزید بر دو علت دیگر شده و حوادث ناگواری را به وجود آورده است.

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 797008
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.