به گزارش ایرنا، یونس عالی پور روز دوشنبه در جلسه راه اندازی خط ریلی قم - کربلا، با اشاره به این که مسیر ریلی یکی از راه های مطمئن و مناسب برای انتقال زائران حسینی به عراق است، افزود: هم اکنون بسترهای مورد نیاز برای حرکت قطار در مسیر قم - کربلا فراهم شده است و زائران می توانند از این راه به کشور عراق سفر کرده و در حماسه عظیم اربعین شرکت کنند.
وی بیان کرد: ظرفیت سفرهای ریلی به کشور عراق باید روز به روز گسترش یابد و اعزام زائران از این راه تنها به ایام اربعین محدود نشود، بلکه در سایر روزهای سال نیز شاهد انتقال زائران با قطار قم - کربلا باشیم.
وی ادامه داد: رعایت مسائل امنیتی از نکات مهمی است که در راه اندازی قطار قم - کربلا نسبت به آن توجه شده است تا زائران با آرامش خاطر سفر کنند.
عالی پور گفت: رسانه های استان، مردم را به سمت استفاده از قطار قم - کربلا تشویق کنند تا این قطارها با ظرفیت کامل به انتقال زائران بپردازد.
وی با اشاره به این که هزینه سفر با قطار قم - کربلا برای هر تن، یک میلیون و 900 هزار ریال است، افزود: با شرکت های عراقی مذاکرات لازم صورت گرفته است تا بابت انتقال زائران در آن طرف مرز هیچ هزینه دیگری دریافت نشود.
وی با بیان این که ظرفیت هر رام قطار در مسیر قم – کربلا از 360 تا 750 تن است، ادامه داد: بر اساس پیش بینی ها بیش از چهار هزار تن آبان ماه سال جاری از این طریق به کشور عراق سفر و در آیین اربعین شرکت می کنند.
عالی پور در بخش دیگری از سخنان خود افزود: بر اساس فتوای شماری از مراجع تقلید سفر به کشور عراق برای شرکت در حماسه عظیم اربعین بدون داشتن گذرنامه و ویزا خلاف شرعی و قانونی است و با متخلفان برخورد لازم صورت می گیرد.
وی ادامه داد: در ایام اربعین هیچ کس نباید به فکر سوء استفاده و واسطه گری غیر رسمی در جریان انتقال زائران باشد؛ مردم می توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف، آن را از طریق سامانه 124 به نهادهای نظارتی اطلاع دهند.
معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم گفت: افراد علاقه مند به شرکت در آیین اربعین باید از طریق سامانه سماح ثبت نام کنند، چراکه تنها ثبت نام از این راه مورد تایید ستاد مرکزی اربعین است.
وی افزود: زائرانی که از طریق سامانه سماح ثبت نام می کنند از همان ابتدا بیمه می شوند و در تمام طول سفر تا زمان بازگشت تحت پوشش بیمه ای قرار دارند.
وی با اعلام آمادگی مردم قم برای برپایی موکب های پذیرایی در مسیر پیاده روی اربعین، ادامه داد: امید است امسال نیز عزادارن حسینی در حرکت فرهنگی عظیم اربعین صحنه های ماندگاری را از خود به نمایش بگذارند و بیش از پیش موجب تعالی مکتب تشیع شوند.
7405/ 1175 خبرنگار: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.