به گزارش ایرنا، شیفتگان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در این روز با برپایی آیین های عزاداری، در سوگ شهادت آن امام همام اشک ماتم ریخته و بر سرو سینه زدند.
حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) نیز که از شب اول ماه محرم یکپارچه سیاه پوش شده، برنامه های عزاداری در این مکان مقدس برپا شده و دسته های عزاداری در حالی که پرچم های سیاه بر دست داشته و بر سر و سینه می زدند سوگواری می کنند.
هیات های عزاداری نیز در قالب دسته های سینه زن و زنجیرزن در حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) اجتماع کرده و در سوگ شهادت امام چهارم شیعیان بر سر و سینه می زنند و اشک می ریزند.
در دفتر مقام معظم رهبری در قم و بیوت مراجع عظام تقلید نیز آیین هایی به همین مناسبت طی دیشب و امروز برپا شده و سخنرانان در خصوص زندگانی آن امام همام مطالبی را بیان کردند.
مسجد مقدس جمکران و مقابر امامزادگان نیز در این روز غم بار شاهد برگزاری آیین های عزاداری و سخنرانی با حضور زائران و مجاوران می باشد.
امام زین العابدین(ع) در پنجم شعبان 38 هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود؛ پدر ایشان امام حسین(ع) و مادر آن والامقام شهربانو از زنان پرهیزگار آن روزگار بود.
ابامحمد و ابوالحسن ثانی از کنیه های امام سجاد(ع) است و از لقب های ایشان می توان به «زین العابدین، سجاد سیدالعابدین، زین الصالحین، وارث علم النبیین، وصی الوصیین، خازن وصایا المرسلین، امام المومنین، منار القانتین، الخاشع، الزاهد، العابد، العدل، البکّاء، ذوالثفنات، امام الامه، الزکی، الامین و السجاد» اشاره کرد.
امام زین العابدین(ع) به دلیل بیماری نتوانست در واقعه عاشورا در میدان نبرد حاضر شود اما در وصف شجاعت و دلیری ایشان همین بس که پس از شهادت عاشوراییان در برابر یزیدیان خطبه‏های مشهور و کوبنده ای را ایراد فرمود و از خاندان امامت و نبوت دفاع و دشمنان اسلام ناب محمدی(ص) را رسوا کرد.
آن حضرت، پس از شهادت امام حسین(ع) و یارانش در کربلا، به همراه سایر بازماندگان قافله حسینی به اسارت دشمن درآمد و در حالی که از بیماری توان‌فرسا، رنج می‌برد، در غل و زنجیر دشمنان قرار گرفت و سختی اسارت اهل بیت(ع) از کربلا به کوفه و از کوفه به شام را با صبر و بردباری تحمل کرد و تسلی و تسکینی برای سایر اسیران در بند بود و با خطبه‌های روان و روشنگر خود، دشمنان و جنایت‌کاران را رسوا کرد و حقانیت امام حسین(ع) را به گوش مسلمانان عالم رسانید.
این امام همام پس از شهادت امام حسین(ع) به مدت 34 سال امامت جامعه مسلمانان را برعهده داشت و هدایت و راهنمایی مردم عصر خویش را به بهترین شکل ممکن به سرانجام رساند.
چهارمین پیشوای شیعیان همواره با زبان دعا و نیایش به مبارزه با حاکمان ستمگر پرداخت و دعاهای بی نظیر ایشان در مجموعه ای با عنوان «صحیفه سجادیه کامله» جمع آوری شده است که اکنون از با ارزش ترین آثار تشیع محسوب می شود.
امام سجاد(ع) پس از سال ها تلاش در راه احقاق حق و مبارزه با طاغوتیان زمان با نقشه شوم هشام بن عبدالملک در مدینه مسموم شد و به شهادت رسید. اکنون آرامگاه ایشان در قبرستان بقیع در مدینه میعادگاه پیروان آن امام همام است.
7405/ 1175 خبرنگار: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.