به گزارش ایرنا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در خطبه های نماز جمعه قم در مصلای قدس این شهر با بیان اینکه فاجعه غمبارمیانمار و قتل عام مسلمانان دل هر انسان آزاده ای را خون می کند تاکید کرد: جمهوری اسلامی به عنوان نظامی ضد ظلم و ضد استکبار در دنیا شناخت می شود که مسئولان کشورمان در روزهای گذشته با موضع گیری هایی جنایت های میانمار را محکوم کردند و اقدام هایی نیز در این زمینه انجام داده اند ولی انتظار مردم پرچم داری جمهوری اسلامی در این قضیه است.
خطیب جمعه قم به آتش کشیدن خانه های مسلمانان و آواره شدن بیش از 400 هزار نفر از مسلمانان میانمار را مورد اشاره قرار داد و گفت: این جنایت ها، نزاع میان مسلمانان و مجموعه ای از بودایی ها نیست بلکه یک قضیه کاملا سیاسی است که پای دولت و ارتش میانمار در کار است.
وی اظهار داشت: این جنایات در حالی رخ می دهد که خانم 'سوچی' رئیس جمهوری این کشور برنده جایزه صلح نوبل است و با این جنایات آبروی صلح نوبل را برد.
آیت الله حسینی بوشهری بااشاره به سابقه جایزه صلح نوبل گفت: متاسفانه جایزه به کسانی داده شده است که بیشتر آنها خیانت و جنایت را در پرونده دارند که معیار دادن جایزه صلح نوبل با معیار حقوق بشر آمریکایی چیزی جز این نخواهد شد.
خطیب جمعه قم با انتقاد از سکوت مجامع بین المللی و سازمان کنفرانس اسلامی در قبال این جنایات تاکید کرد: این جنایت ها در مقابل دیدگان مجامع بین المللی و کشورهای مدعی حقوق بشر رخ می دهد که سازمان ملل تنها با اعلامیه ای 2 خطی این فجایع را محکوم و سازمان کنفرانس اسلامی و کشورهای اسلامی هیچ اقدام عملی در این رابطه انجام نداده اند.
وی تاکید کرد: نباید از سازمان کنفرانس اسلامی که برخی از اعضای آن با تجهیز داعش در کشتار مسلمانان شریک هستند انتظار اقدام در مقابل توطئه آدم کشی مسلمانان را داشت.
در پی حملات 25 اوت (سوم شهریور) ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا، دست کم 400 تن کشته شدند و نزدیک به 125 هزار روهینگایی نیز به بنگلادش گریختند و این موضوع بحران انسانی را در پی داشته است.
روهینگیایی ها اقلیتی مسلمان در کشور عمدتا بودایی میانمار هستند که میانمار آنها را بنگلادشی و دولت بنگلادش آنها را میانماری می دانند.
کشتار مسلمانان روهینگیایی در میانمار در روزهای اخیر شدت گرفته و این دومین بار در سال جاری میلادی است که خشونت ها علیه مسلمانان، موج عظیمی از آوارگان را به وجود می آورد.
براساس گزارش کمیساریای پناهندگان سازمان ملل، در روزهای اخیر ده ها هزار تن از مسلمانان اقلیت روهینگیایی برای فرار از خشونت ها، با قایق و پای پیاده از مرز میانمار عبور کرده و وارد بنگلادش شده اند.
دولت میانمار اعلام کرده که بیش از 2 هزار و 600 خانه در شمال غرب این کشور و در استان راخین در یک هفته تنش در این استان، در آتش سوخته است.

** آمار بالای طلاق در کشور نگران کننده است
آیت الله حسینی بوشهری در ادامه با اشاره به 25 شهریور روز خانواده و بازنشستگان گفت: امروز یکی از مسائل جدی و بحرانی در دنیا موضوع گسست در خانواده هست که با از بین رفتن مناسبات میان اعضای خانواده روبرو هستیم .
وی با نگران کننده خواندن آمار طلاق در کشور ادامه داد:آمار بسیار بالای طلاق در جامعه ما زنگ خطرجدی است و زیبنده کشور نیست که باید مسئولان و متولیان امربه دنبال راهکارهایی برای حل این معضل باشند تا خانواده هایی در تراز اسلامی شکل بگیرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دیدار رئیس و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام با رهبر معظم انقلاب گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام دارای جایگاه مهمی است که تشخیص مصلحت، مشاوره دادن به رهبری در رابطه با سیاست گذاری کلی و کلان کشور و ارائه راه حل برای معضلات کنونی کشور از جمله وظایف مهم این مجمع است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آغاز سال تحصیلی در حوزه های علمیه ادامه داد: پایبند بودن به نصایح رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید، توجه به نیازهای جامعه، همراه بودن با تحولات جامعه و تربیت علمایی دانشمند، زمان شناس و مسئولیت پذیر از جمله انتظارها از حوزه های علمیه است که باید در صدر فعالیت ها قرار گیرد.
آیت الله حسینی بوشهری همچنین دربخش دیگری ازسخنان خود با اشاره به افزایش چشمگیر آمار باسوادی در کشور پس از انقلاب اسلامی گفت: آمار باسوادی در اوایل انقلاب اسلامی 48 درصد بوده که امروز با وجود افزایش 2 برابری جمعیت، به بیش از 90 درصد رسیده است که این موضوع از افتخارات جمهوری اسلامی می باشد و باید برای باسوادی درصد کم باقی مانده نیز برنامه ریزی شود.
وی تکریم معلمان توسط دانش آموزان، اولیا و دولت را مورد تاکید قرارداد و افزود: باید خروجی کار معلمی در کشورتربیت افرادی متعهد، شجاع و مسئولیت پذیر باشد.
خطیب جمعه قم همچنین رسالت اصلی دانشگاه ها را تولید علم دانست و گفت: تعداد دانشگاه ها در کشور افزایش چشمگیری داشته است که انتظار می رود دانشگاه ها با حرکت در مسیر تبدیل علم به ثروت با حرکت در مسیر تولید محصول های دانش بنیان به رسالت اصل خود عمل کنند.

** آیت الله حسینی بوشهری همچنین با اشاره به در پیش بودن محرم الحرام و ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) گفت: سخنرانان مذهبی و مداحان اهل بیت(ع) کربلایی و عاشورایی عمل کنند چرا که ما آزادگی ، تکلیف باوری، تکلیف محوری، سازش ناپذیری در برابر دشمن و عزتمندی در مقابل دشمنان را از کربلا می آموزیم.
7404/ 6133/ خبرنگار: محمد زمانی راد **انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.