به گزارش ایرنا، محمد بیرانوند روز دوشنبه در آیین بهره برداری از 2 طرح اداره کل راه آهن قم اظهار داشت: در استان قم با مطالعه جامع و مذاکراتی که صورت گرفته است اولویت اجرای طرح 'تی او دی' را دارد.
وی افزود: در این طرح توسعه شهری بر اساس حمل و نقل صورت می گیرد و مردم می توانند از خدمات حمل و نقل مسافری و باری بهره مند شوند، درحال حاضر این طرح در اهواز و مشهد آغاز شده است و به سمت برگزاری مناقصه حرکت کرده ایم.
وی با بیان این که استان قم سومین ایستگاه از لحاظ حجم مسافران است گفت: وضعیت کنونی این ایستگاه در شان مسافران نیست از این رو باید خدمات افزایش پیدا کند و راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز آماده همکاری و جذب مشارکت ها در این حوزه است.
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن جمهوری اسلامی ادامه داد: حمایت و تدبیر استانی و محلی کلید موفقیت طرح ها است چرا که بدون همراهی و حمایت شهرداری و استانداری طرح ها اجرایی نمی شود.
وی با تاکید بر این که ایستگاه راه آهن قم کانون مدیریت شبکه ریلی کشور است گفت: به علت موقعیت جغرافیایی استان قم، در صورتی که این اداره کل درست خدمات را ارائه کند مشکلی در سیستم ریلی کشور پیش نخواهد آمد.
وی افزود: قطار پرسرعت تهران- قم- اصفهان با پیش بینی هزینه 2.7 دهم میلیارد یورو آغاز شده است که تحولی در حمل و نقل استان قم ایجاد خواهد کرد همچنین قرارداد اولیه خط پرسرعت قم- اراک امضا شده است و در ماه های آینده خطوط تهران و همدان، اصفهان به شیراز و تهران به تبریز نیز مورد بررسی قرار می گیرد.
بیرانوند ابراز امیدواری کرد: در تامین ناوگان و زیرساخت ها فرصت های زیادی در استان قم وجود دارد که با پیش بینی های صورت گرفته، می توان حرکت شتابان توسعه اقتصادی کشور را تسهیل بخشید.
وی بر تشکیل کارگروه اجرای طرح های توسعه ای ایستگاه راه آهن تاکید کرد و گفت: این کارگروه با حضور مسئولان راه آهن جمهوری اسلامی ایران و نهادهای مربوطه استانی بایستی تشکیل شود تا مصوبه های این کارگروه با جدیدت پیگیری و اجرایی شود.
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان این که جاده های کشورمان کشش بارهای حجیم را بر اساس توسعه کارخانه ها و معادن ها ندارد ،گفت: دولت برنامه گسترده ای را برای توسعه توان ریلی را در چارچوب قانون از جمله برنامه ششم و سایر قوانین پیش بینی کرده است.
وی افزود: همچنین دولت سیاست های تشویقی برای استفاده از توان بخش خصوصی در برنامه های خویش قرار داده است در همین راستا راه آهن جمهوری اسلامی ایران تعامل خوبی با بخش خصوصی داخلی و خارجی را امضا کرده است.
وی با اشاره به این که اتصال مراکز تجاری و صنعتی بنادر به راه آهن در کشور پیگیری می شود گفت: در همین راستا موافقت نامه هایی به امضا رسیده است و امروز نیز با گمرک در خصوص ارتباط خطوط ریلی تفاهمنامه ای منعقد می شود چرا که کمرگ نماد تجارت است.
وی خاطر نشان کرد: درسال های اخیر بحث ضرورت توسعه شبکه ریلی به عنوان زیرساخت در سطح کشور نهادینه شده است و همه به این باور رسیده اند که بدون شبکه کارآمد کشور به توسعه یافتگی دست پیدا نخواهد کرد.
وی با اهتمام به این که مقوله آموزش و تحقیقات مستلزم نگاه آینده نگری و بنیادی محور به مسائل است گفت: امروز درحوزه آموزش خلاهای زیادی داریم که یکی از راه کارهایی که برای آن پیش بینی کرده ایم، تقویت زیرساخت ها است.
وی ابراز داشت: در بین کشورهای صنعتی و غیر صنعتی طبقه بندی صورت می گیرد محور آن آموزش و تحقیقات است از این رو شاهد ارتقای زیرساخت های آموزشی و استفاده از ظرفیت های دانشگاهی در این حوزه هستیم
بیرانوند افزود: درهمین راستا اولین دوره آموزشی گسترده با همکاری دانشگاه ها و راه آهن ایتالیا آغاز خواهد شد و با موسسات بین المللی مرجع همکاری هایی از سال گذشته در قالب کارگاه ها و سمینارهای آموزشی برگزار شده است و تفاهمنامه هایی به امضا رسید.
در پایان این مراسم سه تفاهمنامه همکاری از سوی اداره کل راه آهن قم با آستان مقدس حرم حضرت معصومه(س)، گمرک و دانشگاه قم به امضا رسید.
2 طرح بهسازی و مقاوم سازی مجتمع مسکونی ارغوان و ساختمان آموزشی و تحقیقاتی با اعتبار 11 میلیارد ریالی طی آیینی روز دوشنبه همزمان با پنجمین روز از هفته دولت با حضور مسئولان کشوری و استانی در اداره کل راه آهن قم به بهره برداری رسید.
/8138/ 6133/ خبرنگار- فرزانه پیری **انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.