دبیر سومین جشنواره طنز استان قم «سوهان روح» در حاشیه این آیین به خبرنگار ایرنا گفت: حدود 300 اثر از 85 شرکت ‌کننده در بخش‌ های گوناگون به دبیرخانه این جشنواره رسید که بخش شعر با 180 اثر بیشترین فراوانی را داشت و از نظر موضوعی بخش شهروندی و آزاد بیشترین تعداد آثار را شامل می ‌شد و پس از آن بخش ویژه جشنواره با عنوان «هجو حامیان تروریسم و به ویژه آل سعود» بیشترین اثر را داشت.
عباس احمدی اظهار کرد: به نسبت 2 دوره گذشته اثرهای رسیده از نظر کیفی و کمی رشد خوبی داشته است و برپایی 2 دوره جشنواره مذکور در سال های 91 و 93 و نیز برگزاری 28 جلسه محفل طنز «قُم پُز» به صورت ماهانه از دومین جشنواره سوهان روح تا به امروز، تاثیر بسیاری بر ارتقای کیفی نویسندگان و شاعران طنزنویس استان قم داشته ‌است.
وی با اشاره به تلاش مسئولان حوزه هنری استان قم در برگزاری جلسه ها و کارگاه های آموزشی طنز در استان قم گفت: حرکت جدی در عرصه طنز مکتوب استان قم از سال 90 و با برگزاری کارگاه های آموزشی طنزنویسی شروع شد.
وی گفت: برپایی این جشنواره هم از لحاظ انگیزشی و حمایتی برای طنزپردازان استان قم قابل توجه بوده و هم از لحاظ استانداردسازی و شاخص ‌سازی در ارائه طنز مناسب و متناسب با فرهنگ و جامعه شهری قم اثرگذار بوده است.
در این جشنواره در بخش شعر؛ محمد غلامی نفر نخست، محمد حسن دارایی نیا نفر دوم و محمد اسدی نفر سوم شدند و از علی آرمین و سعید طارم در این بخش تقدیر به عمل آمد.
در بخش شعر، مهدی پرنیان نفر اول و محمد حسین فیض اخلاقی نفر دوم شدند و از ریحانه ابوترابی، محمد حسین مهدویان، سید محمد حسینی و حسن رحمانی نکو تقدیر شد.
در بخش گویش قمی جایزه برگزیده به افسانه بختیاری نژاد اهدا شد و از سید جواد یثربی تقدیر به عمل آمد.
در بخش ویژه جشنواره با عنوان «هجو حامیان تروریسم و به ویژه آل سعود»، علی بهاری جایزه بخش نثر و سید محمد جواد می رصفی جایزه بخش شعر را دریافت کردند.
در این برنامه از «کتاب مُستَطاب قُم پُز» که مجموعه شعر طنز شاعران استان قم است، رونمایی شد؛ این کتاب توسط انتشارات سوره مهر وابسته به حوزه هنری با حمایت سازمان فرهنگی هنری و ورزشی شهرداری قم منتشر شده است.
این جشنواره توسط حوزه هنری استان قم با مشارکت سازمان فرهنگی هنری و ورزشی شهرداری قم و دفتر طنز حوزه هنری برگزار شد.

** حاشیه های جشنواره طنز سوهان روح
** آیین برگزاری این جشنواره به شیوه متفاوت با سایر جشنواره ها و با توجه به موضوعش به شیوه «طنز» برگزار شد، به گونه ای جالب که عباس احمدی دبیر این جشنواره نیز گزارش کار جشنواره را در قالب یک شعر طنز بیان کرد و در طول برنامه «سعید بیابانکی» مجری برنامه که خود از طنزپردازانِ بِنام کشور است، در فاصله های مختلف آیین، شعرهایی طنز از خود و یا سایر شاعران بنام کشور در این عرصه خواند.
** استقبال بسیار زیاد شهروندان قم از این جشنواره به گونه ای بود که علاوه بر این که تمامی صندلی های سالن پر شده بود، برخی در پله های سالن نشسته و یا ایستاده این آیین را نظاره گر بودند.
** ناصر فیض یکی از داوران این جشنواره که از طنزپردازان مشهور کشور است و اهل قم می باشد، شعری طنز خواند و نیز عباس فَرساد از شاعران، طنزپردازان و معلمان پیشکسوت استان قم نیز شعری طنز با گویش قمی خواند.
** ناصر فیض در این جشنواره گفت: یکی از اتفاق های خوب زندگی ام، هنگامی است که به قم می آیم، چراکه تمام خاطره هایم از این شهر برایم تکرار و یادآوری می شود.
** تعدادی از برگزیدگان این جشنواره نیز اثرهای خود را در این جشنواره خواندند و برخی از برگزیدگان این جشنواره از طلبه های حوزه علمیه بودند.
** رونمایی از «کتاب مُستَطاب قُم پُز» نیز به شیوه ای جالب انجام شد؛ بدین گونه که یکی از بازیگران طنز استان قم با دوچرخه ای که یک یخدان سفید رنگ بر پشت آن بسته شده بود، وارد سالن شد، پس از گفت و گو با مجری برنامه و این که به همراهش کتاب آورده است، مهمانان برنامه به روی صحنه دعوت شدند و یکی از مهمانان برنامه روبان قرمز رنگِ یخدانِ سفید را قیچی کرد و از درون آن «کتاب مُستَطاب قُم پُز» را بیرون آورد.
** ناصر فیض، سعید سلیمان پور، علیرضا لَبِش و امید مهدی نژاد داوران این دوره جشنواره بودند.
** در طول برنامه چند فیلم کوتاه و طنز از جمله معرفی جشنواره و فیلم «سلام ای زاد و بومم» پخش شد.
** یک مسابقه شعر طنز نیز در طول مراسم برای شرکت کنندگان برگزار شد و در پایان به نفر برگزیده جایزه ای اهدا شد.
7406/ 1175 خبرنگار: عباس منجمی ** انتشاردهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.