معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم نتایج یک نظرسنجی در خصوص علت عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی مقابله با کرونا را اعلام کرد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم گفت: با توجه به نظرسنجی صورت گرفته از سوی جهاددانشگاهی قم، مهم‌ترین دلایل عدم رعایت موارد بهداشتی از سوی برخی مردم، عدم اعتقاد به وجود بیماری کرونا و نپذیرفتن اهمیت این بیماری است که نزدیک به 18.3 درصد به آن اشاره کرده‌اند. 15.3 درصد عادی شدن شرایط و 8.5 درصد خسته شدن مردم به دلیل طولانی شدن بیماری، 8.3 درصد بی تفاوتی و سهل انگاری و 6.3 درصد مشکلات اقتصادی را دلیل عدم رعایت پروتکل‌ها دانسته‌اند.

به گزارش جماران، علی حسینی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم، در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: در طرح نظرسنجی‌ «سنجش دیدگاه شهروندان قم در خصوص کرونا و دلایل کاهش وعدم همراهی مردم با دستورالعمل‌های بهداشتی» که در دی ماه ۱۳۹۹ با تعداد نمونه ۳۹۹ نفر در شهر قم انجام شد، بیش از ۹۴ درصد از افراد پاسخ دادند که به اقلام بهداشتی مانند مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده، ماسک و دستکش به میزان لازم دسترسی دارند.

وی ادامه داد: از بین کسانی که به اقلام بهداشتی مانند ماسک و مواد ضدعفونی کننده دسترسی نداشته اند و۶۹.۵ درصد از آنها دلیل اصلی عدم دسترسی خود به اقلام بهداشتی را قیمت بالای اقلام، ۲۱.۷ درصد نبودن آن ها در فروشگاه ها و ۸.۶ درصد سایر موارد را اعلام کردند.

وی بابیان اینکه رعایت دستوالعمل های بهداشت فردی از جمله عواملی است که در کنترل شیوع بیماری کرونا بسیار موثر است و یکی از ساده ترین راه بهداشت فردی شستن دست‌ها و استفاده از ماسک در فضاهای عمومی است، اظهارکرد: براساس نتایج، ۳۸.۳ درصد از پاسخگویان معتقدند که مردم نسبت به چند ماه قبل دستورالعمل‌های بهداشت فردی مثل شستن دست و زدن ماسک را کمتر رعایت می کنند و در مقابل ۴۶.۹ درصد گفته‌اند این مراقبت‌ها بیشتر شده است و ۱۲.۵ درصد از پاسخگویان نیز بیان کرده اند رعایت این نسبت به چند ماه قبل فرقی نکرده است.

وی بااشاره به اینکه دیدگاه پاسخگویان در خصوص رعایت پروتکل ها ودستورالعمل‌های بهداشت فردی توسط مردم نسبت به چند ماه قبل در بین گروه‌های مختلف سنی متفاوت است، بیان کرد: افراد ۵۰ سال و بالاتر به نسبت دیگر گروه‌های سنی بیان کرده اند مردم پروتکل‌ها ودستورالعمل‌های بهداشت فردی مثل شستن دست و زدن ماسک بیشتر از قبل رعایت می کنند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم افزود: ۴۳.۴ درصد از پاسخگویان بیان کرده اند که توجه آن‌ها به رعایت دستورالعمل‌های بهداشت فردی مثل شستن دست و زدن ماسک نسبت به چند ماه قبل فرقی نکرده است اما ۴۰.۴ درصد گفته‌اند بیشتر از قبل و ۱۶.۳ درصد گفته‌اند کمتر از قبل این دستورالعمل‌ها را رعایت می‌کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به نتایج مردان به نسبت زنان و افراد ۵۰ سال و بالاتر به نسبت دیگر گروه‌های سنی بیشتر از قبل پروتکل ها ودستورالعمل‌های بهداشت فردی را رعایت می کنند و این نسبت در بین گروه‌های مختلف تحصیلی تفاوت معناداری ندارد.

حسینی بیان کرد: ۳۸.۸درصد از پاسخگویان به میزان زیاد یا خیلی زیاد، ۲۱ درصد به میزان کم یا خیلی کم و ۴۰.۱ درصد به میزان متوسط رعایت توصیه های بهداشتی برای پیشگیری از کرونا را به اطرافیانشان تذکر می دهند و افراد ۵۰ سال و بالاتر به نسبت دیگر گروه‌های سنی بیان کرده اند رعایت توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از کرونا را به اطرافیان به میزان زیادی تذکر می دهند.

وی عنوان کرد: با توجه به پاسخ‌های مردم مهم‌ترین دلایل عدم رعایت موارد بهداشتی از سوی برخی مردم، عدم اعتقاد به وجود بیماری کرونا و نپذیرفتن اهمیت این بیماری است که نزدیک به ۱۸.۳ درصد به آن اشاره کرده‌اند. ۱۵.۳ درصد عادی شدن شرایط و ۸.۵ درصد خسته شدن مردم به دلیل طولانی شدن بیماری، ۸.۳ درصد بی تفاوتی و سهل انگاری و ۶.۳ درصد مشکلات اقتصادی را دلیل عدم رعایت پروتکل‌ها دانسته‌اند.

وی اظهارکرد: چگونگی رفتار مردم در یک موقعیت مخاطره‌آمیز، بستگی به فهم و ارزشیابی آن‌ها از مخاطره یا خطر دارد و این موضوع در دوران شیوع بیماری کرونا، ابعاد تازه‌ای به خود گرفته است. درک میزان خطرناک بودن یک واقعه، رفتار متناسب با واقعه را تعیین می کند تا پیامدهای منفی خطر کمتر شوند. درک خطر نقش مهمی در اجرای رفتارهای احتیاطی دارد باعث درک واقع‌بینانه از خطر در کنار دانش و مهارت صحیح برای ارتقاء و اقدامات پیشگیرانه می‌شود.

وی ادامه داد: برای بررسی میزان خطر واقعی کرونا، در سؤالی از پاسخگویان پرسیده شد با توجه به آنچه در این یکسال گذشته دیده اید و شنیده اید به نظرتان کرونا یک خطر واقعی است یا بیش از اندازه بزرگ شده؟ که ۶۴.۲ درصد از پاسخگویان بیان کرده‌اند با توجه به آنچه در این یکسال گذشته دیده‌اند و شنیده اند، کرونا یک خطر واقعی است.

وی افزود: در مقابل ۳۳.۱ درصد گفته‌اند کرونا بیش از اندازه بزرگ شده است و ۲.۱ درصد از پاسخگویان آگاهی از خطر کرونا نداشته اند و در پاسخ به این سوال گزینه نمی دانم را انتخاب کرده‌اند.

وی بابیان اینکه نظر افراد درباره خطر بیماری کرونا در بین گروه‌های مختلف سنی متفاوت است، تصریح کرد: افراد ۵۰ سال و بالاتر بیشتر از دیگر گروه‌های سنی آن را خطری واقعی دانسته‌اند و ارزیابی پاسخگویان در خصوص خطر بیماری کرونا در بین زنان و مردان و گروه‌های مختلف تحصیلی تفاوت معناداری ندارد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم اظهارکرد: ۶۰.۷ درصد مردم قم با بازگشایی مدارس و دانشگاه ها در شرایط فعلی مخالف اند و این دیدگاه در بین گروه های مختلف جنسی، سنی و تحصیلی یکسان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.