رضایت‌بخش نبودن استفاده از ماسک، نگرانی از نشانه‌های احتمالی خیز مجدد کرونا، رضایت بخش بودن طرح شهید سلیمانی درقم و ‌وضعیت نگران‌کننده عدم سیر نزولی کرونا از جمله اخبار یک هفته گذشته کرونایی در استان قم می‌باشد.

استاندار قم گفت: وضعیت استفاده از ماسک در استان قم قابل قبول نیست و پایبندی فقط حدود ۵۰ درصد مردم به استفاده از ماسک نگران‌کننده است.

به گزارش جماران به نقل از ایرنا، بهرام سرمست در جلسه ستاد مدیریت بحران، افزود: وضعیت قم از نظر ابتلا به کرونا طی یک هفته گذشته دو رتبه در تقسیم‌بندی‌های کلی ملی نزول کرده و از جایگاه سی و یکم به بیست و نهم رسیده است.

وی اضافه کرد: روند اقدامات مجموعه مدیریت قم در مبارزه و پیشگیری از کرونا در یک نگاه کلان و جامع رضایت‌بخش بوده ‌است.

وی ابراز کرد: شرایط جغرافیایی و مواصلاتی قم با برخی از استان‌های کشور قابل مقایسه نیست و همین مساله اهمیت اقدامات مدیران استان را در مبارزه بیش از گذشته پررنگ می‌کند.

به گفته وی، طبق قاعده علمی و برنامه‌ریزی شده تعداد مبتلایان کرونایی استان امروز باید به کمتر از ۵۰ نفر می‌رسید و این عدم کاهش آمار مبتلایان در این استان بسیار نگران‌کننده است.

استاندار قم در ادامه عنوان کرد: به دلیل شرایط کرونایی قم امسال میزبان مسافران نوروزی نخواهد بود و تسهیلات در رابطه با سفر ارائه نخواهد کرد.

نگرانی از نشانه‌های احتمالی خیز مجدد کرونا در قم

در جلسه ستاد مدیریت بحران که با حضور استاندار قم برگزار شد، از نزولی نشدن آمار بیماران کرونایی استان به‌عنوان یکی از نشانه‌های احتمالی خیز مجدد کرونا در قم نام برده شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در این جلسه اظهار کرد: قم از نظر تعداد مبتلایان به یک وضعیت ثبات رسیده ‌است و تعداد بیماران فوتی نیز کاهش یافته ‌است.

محمدرضا قدیر خاطرنشان کرد: قم در روزهای اخیر از نظر تعداد افراد مبتلا نزولی نبوده و این مساله می‌تواند نگران‌کننده باشد.

وضعیت نگران‌کننده عدم سیر نزولی کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در بخشی از این جلسه گفت: قم از حیث بروز بیماری کرونا در رتبه بیست و نهم کشور قرار دارد.

سیامک محبی اضافه کرد: ثابت بودن تعداد مبتلایان به کرونا نشان می‌دهد شعله‌های بیماری همچنان در استان روشن است.

وی یادآور شد: یک‌هزار و ۱۹۷ تست کرونا طی یک هفته گذشته در مراکز درمانی قم انجام گرفته که ۸۶ درصد از آن‌ها در بخش‌های سرپایی بوده است.

وی اظهار کرد: طی هفته جاری ۸۱ نفر مبتلا به کرونا در قم بستری شدند که نسبت به ۲ هفته گذشته روند افزایشی دارد و امید داریم این مساله نشانه‌ای برای خیز جدید بیماری نباشد.

محبی ابراز کرد: در برخی از استان‌های کشور زنگ خطر خیز جدید کرونا در روزهای گذشته به صدا درآمده و امید داریم قم نیز به جرگه این استان‌ها نپیوندد.

وی با اشاره به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دستگاه‌های اجرایی، گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ادارات قم کاهش یافته و به حدود ۷۰ درصد رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم اظهار داشت: مرکز شماره‌گذاری خودرو، پایانه‌های مسافربری درون‌شهری، مجتمع‌های خرید و پاساژها، تالارهای پذیرایی و نانوایی‌ها، کافی‌نت، قنادی و سوهانی‌ها از مراکزی هستند که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آن‌ها کاملا نامطلوب است.

کاهش چشمگیر استفاده از ماسک

وی ابراز کرد: وضعیت عمومی شهر قم از نظر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به هیچ وجه رضایت‌بخش و مطلوب نیست.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از ماسک در شهر قم به‌صورت چشمگیری کاهش یافته و در بهترین حالت به حدود ۵۰ درصد رسیده است.

محبی همچنین تاکید کرد: با وجود این‌که وضعیت فاصله‌گذاری اجتماعی در سطح مدارس بازگشایی شده قم مطلوب است، اما وضعیت بهداشت فردی رضایت‌بخش نیست.

وی یادآور شد: استفاده از ماسک در ناوگان حمل‌ونقل عمومی قم نیز طی روزهای گذشته به‌صورت نگران‌کننده‌ای کاهش یافته‌ است.

ضرورت همراهی مردم با سیاست‌های ستاد مقابله با کرونا

استاندار قم گفت: به‌منظور پیشگیری از موج چهارم کرونا و مدیریت سفرها در ابعاد مختلف دستورالعمل‌های مشخصی ابلاغ می‌شود و همراهی مردم با سیاست‌های ستاد مقابله با کرونا در این رابطه ضروری است.

بهرام سرمست در حاشیه جلسه ستاد ملی کرونا که به‌صورت ویدئو کنفرانس در آن شرکت کرده بود در گفت‌وگو با خبرنگاران، افزود: چارچوب‌هایی برای مدیریت مناسبت‌های پیش‌رو، از جمله سفرهای نوروزی در نظر گرفته شده است و با توجه شرایط مختلف شهرهای دیگر محدودیت‌هایی ابلاغ می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به این‌که قم به‌عنوان یک شهر زیارتی مورد توجه مسافران و هم‌وطنان است و احتمال دارد در سال جدید شاهد افزایش ترددها باشیم؛ مقرر شد تمهیداتی اندیشیده شود تا به‌صورت استانی محدودیت‌ها اعمال گردد.

سرمست ادامه داد: البته امور شهروندان و سفرهای زیارتی و سیاحتی هم‌وطنان عزیز مورد توجه است که ضمن حمایت از این عزیزان، شیوع موج چهارم باید مدیریت شود.

طرح شهید سلیمانی در قم رضایت‌بخش بوده است

فرماندار قم در جلسه ستاد مدیریت بحران بیان کرد: طرح محله محور شهید سلیمانی در سه موضوع نظارتی، حمایتی و پیگیری بیماران کرونایی در حال انجام است.

مرتضی حیدری یادآور شد: در طرح شهید سلیمانی استان قم به ۴۱ نقطه تقسیم شده و در هر نقطه به تعداد لازم نیروی پزشک، بسیج و مراقبتی ساماندهی شده ‌است.

وی اضافه کرد: در این طرح ۴۵۷ نیروی نظارتی، ۷۵ نیروی بهداشت، ۱۵۰ نیروی هلال‌احمر، ۲۳۲ نیروی بسیج و ۱۴۵ نیروی مراقبتی مشغول فعالیت هستند.

وی تاکید کرد: در این طرح تاکنون ۷ هزار و ۶۷۶ بسته معیشتی و ۳ هزار و ۳۹۴ بسته بهداشتی توزیع شده‌ است.

حیدری اظهار داشت: از ابتدای اجرای این طرح بیش از ۴۱ هزار وعده غذای گرم توزیع شده و ۴۲ میلیون تومان کمک‌هزینه درمان و ۱۹۰ میلیون تومان کمک‌هزینه جهیزیه به افراد درگیر اختصاص یافته است.

به گفته وی، برخی با سیاه نمایی می‌خواهند اجرای طرح آتش به اختیار شهید سلیمانی را تخریب کنند و من به‌عنوان فرماندار قم نسبت به این مساله اخطار می‌دهم؛ این طرح در قم کاملا رضایت‌بخش بوده است.

وی یادآور شد: در این طرح تاکنون ۱۱۴ هزار نفر به‌صورت تلفنی غربالگری شده و ۱۰ هزار و ۸۰۰ مورد تست کرونا گرفته شده‌ است.

فرماندار قم اظهار داشت: از ابتدای اجرای طرح شهید سلیمانی یک‌هزار و ۸۸۴ مورد کرونا مثبت در قم شناسایی شده است.

وی ابراز داشت: همچنین در این طرح ۸ هزار و ۱۴ نفر در درب خانه‌های خود مورد ره‌گیری قرار گرفته‌اند که از بین این افراد ۱۶۰ مورد کرونا مثبت شناسایی شده ‌است.

وی خاطرنشان کرد: ۲۱۰ مورد مراقبت در منزل نیز توسط نیروهای طرح شهید سلیمانی قم انجام گرفته است و ۱۲۲ واحد متخلف نیز از ابتدای آذرماه تاکنون پلمب شده است.

وضعیت پردیسان قرمز است

ناظر وزیر بهداشت در طرح شهید سلیمانی در استان قم نیز در این جلسه، اظهار داشت: وضعیت پردیسان در استان قم از نظر ابتلا به کرونا قرمز است و امکان جدا کردن افراد مبتلا از سایر اعضای خانواده هم ممکن نیست.

علی ابرازه خاطرنشان کرد: قرنطینه غیرخانگی افراد مبتلا به کرونا باید در یک مکان کاملا مجهز مانند هتل‌های مجهز و مدرن انجام بگیرد.

وی با اشاره به روند اجرای طرح شهید سلیمانی، اظهار داشت: عملکرد قم در اجرای طرح شهید سلیمانی رضایت‌بخش و مثبت ارزیابی می‌شود.

وی افزود: مسئولان وزارت بهداشت از ابتدای شیوع کرونا در ایران در بسیاری از مشکلات و مسائل پیش آمده از تجربه‌های دانشگاه علوم پزشکی استفاده می‌کنند.

ابرازه بیان کرد: وزارت بهداشت ادارک مثبتی از عملکرد قم در مبارزه با کرونا دارد و در خارج از محدوده جغرافیای این استان عملکرد قم بسیار مثبت و رضایت‌بخش است.

ناظر وزیر بهداشت در طرح شهید سلیمانی در استان قم گفت: وزارت بهداشت هیچ‌وقت قصد سیاه نمایی از قم را نداشته و اعتراض هفته‌های گذشته نسبت به وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این ستاد در جلسه ستاد ملی کرونا هم یک مساله‌ای بود که ارتباط زیادی به دانشگاه علوم پزشکی نداشت.

حال ۹ بیمار کرونایی وخیم است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان این‌که ۹۴ بیمار کرونایی در این استان بستری هستند، گفت: حال ۹ نفر از این بیماران وخیم است.

محمدرضا قدیر در گفت‌وگویی، آخرین وضعیت مبتلایان به کووید ۱۹ در قم را مورد اشاره قرار داد و افزود: در ۲۴ ساعت منتهی به هفدهم بهمن‌ماه ۹۹، ۲۰ نفر با علائم کرونا پذیرش شدند.

وی ادامه داد: از این بین، ۱۶ نفر در یکی از بیمارستان‌های قم بستری و ۲۲ بیمار کرونایی نیز با بهبودی از مراکز درمانی استان مرخص شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم خاطرنشان کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی کرونا مثبت در این استان ثبت نشده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.