رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: تعداد بیماران بستری در اثر ابتلا به کرونا در قم نسبت به اوایل خردادماه سه برابر افزایش یافته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه تعداد بیماران بستری در اثر ابتلا به کرونا در قم نسبت به اوایل خردادماه سه برابر افزایش یافته است، گفت: روند ابتلا به ویروس در استان متناسب با سطح کشور در حال افزایش است، ولی سرعت آن در قم از استان‌های دیگر کمتر است؛ ولی اگر این سیر ادامه پیدا کند ممکن است وارد منطقه قرمز شویم.

به گزارش جماران، محمدرضا قدیر روز یکشنبه در جمع خبرنگاران، با بیان این‌که جهش ویروس کرونا باعث افزایش قدرت سرایت آن شده است، افزود: درحالی‌که در ماه‌های اولیه شیوع ویروس، ۱۵ درصد تست‌های صورت گرفته در قم مثبت بود، در حال حاضر ۴۰ تا ۵۰ درصد تست‌ها مثبت می‌شود.

وی با اشاره به این‌که قم اولین استان بعد از تهران مجهز به انجام تست کرونا شد، بیان کرد: تست پی سی آر بهترین تست تشخیص ویروس کروناست و در افرادی ضروری است که بر اساس پروتکل‌های وزارت بهداشت، علایم اولیه را دارا باشند.

به گفته وی، از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، ۱۳ هزار و ۶۶۵ تست تشخیص کرونا در قم انجام‌شده که از این تعداد سه هزار و ۳۴۰ تست مثبت بوده است.

قدیر با اشاره به این‌که میانگین سنی مبتلایان به کرونا بین ۵۰ تا ۶۰ سال می‌باشد، افزود: در حال حاضر حدود ۲۴۰ بیمار در بیمارستان‌ها بستری هستند که ۵۰ تَن از آن‌ها بدحال هستند.

وی با اشاره به این‌که تمام مراکز درمانی موظف به پذیرش بیمار هستند، افزود: هم‌اکنون در بیمارستان کامکار بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ و در فرقانی ۴۰ تا ۵۰ بیمار بستری هستند.

وی اضافه کرد: تعداد مراکز منتخب بیماران سرپایی مشکوک به کرونا، ۹ مرکز بهداشتی است که تاکنون ۳۴ هزار و ۹۲۲ نفر پذیرش کرده‌اند.

قدیر با بیان این‌که ۶ مرکز نیز برای نمونه‌گیری تست پی سی اس در نظر گرفته‌شده است، ادامه داد: ۴۰ هزار پاسخ به سوالات مردمی نیز در مرکز پاسخگویی پاسخ‌داده‌شده است.

ادامه روند کنونی باعث قرمز شدن وضعیت قم می شود

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به این‌که تمام استان‌های مجاور قم قرمز هستند، در حال حاضر طبیعتا قم نمی‌تواند وضعیت سفید یا زرد داشته باشد.

وی اضافه کرد: با توجه به کنترل نسبی صورت گرفته روی شیوع ویروس کرونا، در هفته‌های اخیر مرگ‌ومیر افزایش نیافته، به‌طوری‌که روز گذشته تعداد فوتی‌ها صفر بود و خوشبختانه وضعیت قم هنوز قرمز نشده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم خاطرنشان کرد: افزایش نیافتن مرگ‌ومیر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در قم،‌ ناشی از ارتقاء کیفیت مراقبت، تجربه کادر بهداشت و درمان، پیشگیری و نقش بهداشت در زندگی مردم است که در قطع زنجیره انتقال ویروس موثر می‌باشد.

وی در عین حال تصریح کرد: روند ابتلا به ویروس در استان متناسب با سطح کشور در حال افزایش است، ولی سرعت آن در قم از استان‌های دیگر کمتر است؛ ولی اگر این سیر ادامه پیدا کند ممکن است وارد منطقه قرمز شویم.

وی با بیان این‌که مناطق زرد و قرمز توسط وزارت بهداشت تعیین می‌شود، افزود: معیار تعیین مناطق با میزان بیماران سرپایی که تست مثبت دارند و میزان بیماران بستری بستگی دارد که اگر در ۲ هفته متوالی از هر ۱۰۰ هزار تَن بیش از سه تَن بستری شود، وضعیت آن استان قرمز می‌شود.

به گفته قدیر، اگر ۲ هفته مداوم بیش از ۴۰ بیمار در قم بستری شود، وضعیت قم قرمز خواهد شد.

انجام بیش از ۶۶ هزار بازرسی از اصناف قم

وی با اشاره به این‌که از ۳۰ بهمن تاکنون، بیش از ۶۰ جلسه ستاد بحران دانشگاه علوم پزشکی برگزارشده است، گفت: در فاز نخست غربالگری بیش از یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تَن غربالگری شدند و بیش از ۶۰۰ هزار تَن از شهروندان و ۴۰ هزار صنف در سامانه سلامت ثبت‌نام کردند.

وی با اشاره به این‌که تاکنون بیش از ۶۶ هزار بازرسی از واحدهای صنفی صورت گرفته است، افزود: ما به کووید ۱۹ به چشم فرصت نگاه کردیم و بر همین اساس امکانات بیمارستانی ازجمله سی‌تی‌اسکن بیمارستان کامکار، دستگاه دیالیز، رادیوتراپی و تصفیه هوا جذب قم شد.

قدیر اضافه کرد: به‌کارگیری نیروهای جهادی برای کمک به کادر درمان و بیماران و جذب منابع مالی ازجمله  ۶۰۰ میلیارد ریال برای راه‌اندازی بیمارستان ۲۳۱ تختخوابی امیرالمومنین(ع)، خرید و راه‌اندازی تانکر اکسیژن، بازطراحی و توزیع نیروی انسانی متناسب با شرایط حاد و بحرانی از دیگر اقدامات چند ماه گذشته است.

وی خاطرنشان کرد: البته در حال حاضر درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها کاهش‌یافته است و با مشکل مالی مواجه هستیم.

وی با بیان این‌که زمانی در قم وارد بحران ویروس کرونا شدیم که هیچ آمادگی وجود نداشت، افزود: زمان کشف ویروس، بلافاصله خبر آن اعلام شد و با توجه به شیب صعودی بسیار شدید، در عرض چند روز ظرفیت بیمارستان‌های استان تکمیل شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم اضافه کرد: مدیریت خوبی در درمان، بهداشت و پیشگیری در سطح استان صورت گرفت و قم توانست کارنامه درخشانی در کنترل کرونا داشته باشد.

وی گفت: سیاست علوم پزشکی این است که کادر درمان بدون لوازم و حفاظت فردی ازجمله ماسک، دستکش و لباس وارد بیمارستان نشود و با نخستین علامت سرفه، تنگی نفس و تب قرنطینه شوند.

وی افزود: علی‌رغم این‌که جزو استان‌های با بیشترین بستری نسبت به جمعیت بودیم، ولی رعایت این سیاست باعث شد هیچ تلفاتی در پزشکان و پرستاران نداشته باشیم؛ پزشک فوت‌شده نیز در مطب بیمار شده بود.

۶۰ درصد مردم قم از ماسک استفاده می‌کنند

قدیر با بیان این‌که مردم باید اهمیت موضوع را به‌خوبی درک کنند، گفت: نمی‌توانیم مردم را با ترساندن اقناع کنیم، سیاست باید به سمت اقناع کردن مردم باشد تا مردم آموزش پذیر باشند؛ نه باید هراس ایجاد کنیم و نه باید عادی‌سازی صورت گیرد.

وی با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اضافه کرد: استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و شستن دست سه دستورالعمل ضروری است که باید توسط آحاد جامعه رعایت شود.

وی با بیان این‌که ثابت‌شده با استفاده از ماسک می‌توانیم تا ۹۰ درصد جلوی انتقال ویروس کرونا را بگیریم، ادامه داد: بیش از ۶۰ درصد مردم قم از ماسک استفاده می‌کنند که اداره‌ها و صنوف بیشترین مکان‌هایی است که از ماسک استفاده می‌شود.

قدیر خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که کرونا جزو زندگی ما شده که باید شیوه زندگی را عوض کنیم تا بتوانیم با این ویروس زندگی کنیم و مقهور آن نشویم.

وی افزود: ارتباطات باید به‌صورت غیرحضوری باشد و به سمت تماس‌ها، خریدها و آموزش‌های آنلاین و غیرحضوری برویم.

وی تاکید کرد: افراد پرخطر ازجمله افراد چاق، افراد مسن بالای ۶۵ سال، افراد دارای بیماری زمینه‌ای ازجمله قلبی عروقی، کلیوی و دیابت تا جایی که امکان دارد از منزل خارج نشوند و خریدها را اعضای خانواده انجام دهند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به این‌که تزریق واکسن آنفلوانزا در افراد پرخطر موثر است، گفت: تفکیک آنفلوانزا از کرونا سخت است و در عمل شدنی نیست؛ تنها تستی که این ۲ بیماری را از هم جدا می‌کند تست پی سی آر است و به همین دلیل فصل پاییز از دغدغه‌های کادر بهداشت و درمان می‌باشد.

وی با تاکید بر این‌که ایمنی نسبت به کووید ۱۹ ثابت نشده است، گفت: با توجه به این‌که برخی افراد برای بار دوم مبتلا شده‌اند، پس کسانی که تاکنون یک‌بار مبتلا شده‌اند هم باید ضوابط بهداشتی را رعایت کنند.

وی با بیان این‌که از استان‌های دیگر در بیمارستان‌های قم پذیرش نداریم، افزود: افرادی که ساکن استان‌های دیگر هستند و خودشان به بیمارستان داخل قم مراجعه می‌کنند، پذیرش می‌شوند.

قدیر با بیان این‌که میزان ابتلا به کرونا در کودکان بسیار پایین است، ادامه داد: تاکنون تست یکی دو کودک در قم مثبت بوده است و به دلیل ابتلای کودکان به آنفلوانزا، بیشتر نگرانی را نسبت به شروع فصل پاییز و ابتلای کودکان داریم.

وی با تاکید بر این‌که برگزاری مراسم رسمی عروسی و عزا در قم ممنوع است،‌ گفت: متاسفانه برخی از شهروندان به‌صورت غیررسمی اقدام به برگزاری این آیین‌ها می‌کنند که در صورت اطلاع و گزارش مردمی، برخورد خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.