"عباس پورمیدانی"روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان داشت: خسارت‌های تگرگ به بخش کشاورزی قم در سه بخش باغی، زارعی و تاسیسات زیربنایی بوده است.

وی بیان داشت: عمده خسارت‌ها در مناطق میانبدی بود که شکوفه درختان به‌تازگی شکوفا شده بود که براثر تگرگ و همچنین خسارت بخشی از آن از بین رفته است.

پورمیدانی گفت: در این مدت همچنین راه‌های روستایی، سیستم‌های انتقال آب و چاه‌ها و قنات‌های استان نیز دچار خسارت شده است.

خسارت سنگین کرونا به مرغداران قم

وی در ادامه تصریح کرد: در مبحث کرونا توجه ویژه‌ای به بخش‌های گردشگری، حمل‌ونقل و صنف و صنعت معطوف شد و بخش کشاورزی تا حدودی مورد غفلت واقع گرفت.

وی گفت: کشاورزی قم در مبحث کرونا در بخش تولید آسیب ندید اما در بخش مصرف و کاهش تقاضا خسارت‌های قابل‌توجهی به این بخش وارد شد.

پورمیدانی داشت: مصرف مرغ از ابتدای شیوع کرونا به دلیل لغو مراسم‌های عروسی، عزا و سایر مناسبت‌ها دچار خسارت شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم افزود: خسارتی که به مرغداران استان واردشده بسیار هنگفت است و گزارشی از این خسارت به وزارت جهاد کشاورزی ارسال‌شده است.

وی یادآور شد: برای جبران قسمتی از خسارت مرغداران استان بخشی از مرغ‌های واحدهای تولیدی برای مسائل پدافندی و ذخیره استراتژیک به سردخانه‌ها منتقل‌شده است.

وی همچنین بیان داشت: از ابتدای شیوع کرونا استان قم در بخش لبنیات و شیر و ماهیان زینتی نیز خسارت‌های قابل‌توجهی را متحمل شدند.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی ۴۵ درصد اشتغال روستائیان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده است.

در بخش کشاورزی کل زمین‌های قابل‌کشت قم برابر ۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار است که این رقم ۴۶ صدم درصد کل اراضی قابل‌کشت کشور هست؛ مجموع کشت سبز استان شامل ۲۱ هزار هکتار باغ و ۴۴ هزار هکتار زراعت است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۷۴۶ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۵۰۰ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است./

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.